Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför togs livsstil bort?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 21:14

Topic säger allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 21:18

Undrar jag också.
Jag kan förstå att man kan bli arg för vissa saker.
Men kollektiv bestraffning tycker jag är helt fel. ALLTID.

Nu gör jag för många smileys här som inte betyder något. :rolleyes: :eek:
Ojdå, man skulle visst bara använda smileys om det behövs...
Sorry 99mac, men nu kommer nog smileyfunktionen stängas av

Livsstil är inte borta för alltid utan kommer tillbaka i någon form när vi uppdaterar forumet inom kort.

Det långsiktiga målet med 99mac är att förena oss Macanvändare på ett ställe för att vi gemensamt ska kunna utbyta erfarenheter och kunskaper. "Macandan" är något väldigt speciellt och Macanvändare är väldigt trevliga människor.

Det finns nästan 5500 registrerade medlemmar i forumet och det enda som vi alla har gemensamt är mac - i övrigt är blandningen som samhället i övrigt. Det uppstod rejäla konflikter med jämna mellanrum och livsstil splittrade den gemenskap vi har.

Medlemmar bråkade med varandra och med moderatorer och får väldigt tråkiga konsekvenser.

Det var den korta versionen.

Vill ni prata om saker som inte är Mac-relaterade så finns ju alltid 99forum.com...;)

Det är inte frågan om kollektiv bestraffning utan en åtgärd för att rädda forumets existens.

Vår fokus kommer alltid vara Mac - det är hela anledningen till att vi startade och driver 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 21:41

Jag tycker att Livsstil är viktigt för 99mac.

Där kan man diskutera saker som handlar om teknik och liknande, men som kanske inte handlar om Mac.
Framförallt gillar jag att det finns en plats där man kan koppla av från Mac-diskussionerna och prata med samma trevliga Mac-användare fast om annat än mac.

Så jag tycker nog att Livsstil är viktigt att ha kvar för att rädda forumet.

Men jag har delade meningar för jag håller också med om att det spårar ut ofta. Fler och fler tillbringar nästan all tid i Livsstil vilket gör att forumet mer och mer tappar sin Mac-stämning. Och jag vill inte att 99mac ska bli som vissa andra forum där man inte känner sig välkommen som ny medlem eftersom alla utom man själv verkar känna varandra och ha internskämt och prata om saker som rör medlemmer emellan. Så kan det ju bli om det blir för mycket "privat-snack" när man inte "jobbar" och pratar om Mac.
Hoppas jag inte skrev för krångligt nu...

Du har förstått hur svår uppgift jag har fått - tro mig: jag älskar livsstil och jag brukar ofta skriva där. Men jag gillar inte att livsstil splittrar medlemmarna och gör livet surt för moderatorer (som hoppar av).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-14 22:02

Varför inte lägga en länk till 99forum.com på "Livsstil"´s ställe? Samma-samma fast annorlunda...

Jag lovar att livsstil är tillbaka senast morgonen den 4:e februari i ny form. Bättre än någonsin.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-14 23:45

Låter intressant!
Det var tråkigt att livsstil mer eller mindre spårade ur.
Några medlemmar hade nog mångdubbelt fler poster där än i de andra forumen tillsammans.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-14 23:59

lönt att heta 99mac när den där sista %en inte finns, lokalt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
lönt att heta 99mac när den där sista %en inte finns, lokalt

Du har ju en hund som avatar ju! Hur mac är det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mopp
Topic säger allt.

Tidigare trådar ger svar på allt

Var är livsstil?

  • Medlem
  • 2004-01-15 02:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Du har ju en hund som avatar ju! Hur mac är det?

va?

  • Medlem
  • 2004-01-15 04:15

Jag måste ge en eloge till moderatorerna sedan det stora bråket med livsstil. Nu är det mycket mer förklaring till varför trådar stängs osv och AdrianB gjorde en snygg kommentar till en trist användare som gnällde om en ipod mini diskussion, toppen!

Hatten av, boys!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-15 10:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
lönt att heta 99mac när den där sista %en inte finns, lokalt

Den här diskussionen handlar väl inte om Mac?
Med livsstil som det var innan det stängdes nu hade det väl varit 55mac istället för 99mac...

Korrekt. Håller med till 100% Nillon

  • Medlem
  • 2004-01-16 01:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag lovar att livsstil är tillbaka senast morgonen den 4:e februari i ny form. Bättre än någonsin.

Tack va bra ...tror nog ni löst det på ett bra och smart sätt:)

  • Medlem
  • 2004-01-16 01:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Låter intressant!
Det var tråkigt att livsstil mer eller mindre spårade ur.
Några medlemmar hade nog mångdubbelt fler poster där än i de andra forumen tillsammans.

Är det en tävling?
Det kan vara så att man bara skriver om man har något vettigt att bistå med i Mactrådarna och i övrigt bara läser och lär.
Sen kanske man tycker om att "umgås" med andra trevliga macare i en undanskuffad fora i samma sajt...utvecklas-lära-bistå-ha trevligt.
Jonaz ide om att direktlänka till 99forum är en utmärkt ide:).

Senast redigerat 2004-01-16 17:19
  • Medlem
  • 2004-01-16 17:00

Jag tycker inte att de vanliga macforumen är ett dugg bättre än innan livsstil togs bort..
det är minst lika mycket om inte mer skräppostningar där nu!!

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Jag tycker inte att de vanliga macforumen är ett dugg bättre än innan livsstil togs bort..
det är minst lika mycket om inte mer skräppostningar där nu!!

Ja, jag gillar cheddar bättre än västerbottensost.

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Ja, jag gillar cheddar bättre än västerbottensost.

tackar för feedbacken..nu går jag till affären....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 18:06

Alla från världens längsta tråd verkar komma hit nu... Asså jag kan inte fatta att ni fortfarande pratar om ost!!!
Nu kom jag också hit...

  • Medlem
  • 2004-01-16 18:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Jag måste ge en eloge till moderatorerna sedan det stora bråket med livsstil. Nu är det mycket mer förklaring till varför trådar stängs osv och AdrianB gjorde en snygg kommentar till en trist användare som gnällde om en ipod mini diskussion, toppen!

Hatten av, boys!

Är det ingen mer än jag som upplever detta, allvarligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 18:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Är det ingen mer än jag som upplever detta, allvarligt?

Jag har aldrig fått ett inlägg raderat, så jag vet inte. Men jag håller iaf med om att det är bra om moderatorerna förklarar varför inlägg raderas, det är ju egentligen självklart att de ska förklara, annars blir ju folk sura.

  • Avstängd
  • 2004-01-17 18:36

dåliga moderatorer finns det mer än gott om. säg ett forum utan ett eller flera rötägg...

Det finns en annan sida av saken - tror du att moderatorerna vill sitta och moderera en massa struntdiskussioner frivilligt när det finns roligare saker att göra.

Hursomhelst - nya tider närmar sig.

  • Medlem
  • 2004-01-17 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Är det en tävling?
Det kan vara så att man bara skriver om man har något vettigt att bistå med i Mactrådarna och i övrigt bara läser och lär.
Sen kanske man tycker om att "umgås" med andra trevliga macare i en undanskuffad fora i samma sajt...utvecklas-lära-bistå-ha trevligt.
Jonaz ide om att direktlänka till 99forum är en utmärkt ide:).

Väl talat, maco!

Åh du, Rajje!? Nu är jag också här, fast en dag senare.:)

Eventuella farhågor för att 99mac ska utvecklas till en liten klubb där några är aktiva, alla känner alla och nya inte vågar ge sig in i diskussionen tror jag inte är överhängande, det är redan för stort för det. Det går ju inte helt att undvika dock eftersom många varit här länge och t o m träffas privat på pubar etc. Men ett forum som Livsstil underlättar för nya menar jag, där vågar man posta inlägg även om man är rookie och osäker på vad som är rätt och riktigt vad gäller mjuk- och hårdvara. Senare kanske man kan ge sig in och tala CSS, VPN och S-ATA med en annan säkerhet när man varit med ett tag.

Ett forum som HMC känns mera slutet och svårt att komma in i tycker jag, nästan lite exklusivt, trots att det anses mer oseriöst och inte lika fint enligt många. Det beror lite grann på att det just är rätt litet både vad gäller antalet trådar men framför allt antalet aktiva medlemmar. En liten skara människor som alla känner varandra och därför kommer att dominera och sätta sin prägel på ämnena som diskuteras. Därför blir resultatet att du måste gilla det i sin helhet eller hålla dig borta (tills det blir tillräckligt stort).

Fördelen med 99mac är öppenheten som präglar siten vilket görs genom det stora antalet forum, trådar och skribenter som finns där alla ges möjlighet att skriva om allt möjligt och det på sitt eget sätt. (En alltför hård och godtycklig moderering motverkar tyvärr detta, men det blir säkert bra i februari på den fronten!:))

Själv har jag mest skrivit i "Världens längsta tråd" och de som inte har läst den har inte bara missat något utan har säkerligen heller inte saknat mig i andra trådar då jag hållit mig på min egen kant i just den tråden. I den tråden lärde man känna flera "goa gubbar" som man gärna hade träffat privat också - att de var såna hade jag säkert inte förstått i ett snustorrt teknikundervisningsforum som en del vill ha det här till. Men jag har förstås haft oerhörd glädje av 99mac i övrigt, inte minst vad gäller den kunskapsbas som forumsmedlemmarna besitter.

Alltså, 99mac behöver alla slags forum och en fräsch och frisk attityd som medför öppenhet och trivsel. Att stänga ner, hålla ute, begränsa sig och vara något för den fina exklusiva skaran som redan känner alla och kan allt, tror jag inte är ett framgångssätt.

Jag måste bestrida följande påstående:

"En alltför hård och godtycklig moderering motverkar tyvärr detta, men det blir säkert bra i februari på den fronten!"

Jag hävdar att all moderering på 99mac följer vårt regelverk och allmänna villkor.
http://www.99mac.se/regler.shtml

Däremot har vi inte stängt av medlemmar eller varnat pga regelbrott och även "sett mellan fingrarna" med många diskussioner.

Bevaka tråden