Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cinema Display blinkar till ibland

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag upptäckte jag att min 3 månader unga Cinema Dispay 20" ibland blinkar till, som om någonting störde skärmen. Men det finns inget runt om som kan störa. Någon som känner igen problemet??

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 14:39

Att bilden blinkar till brukar tyvärr kunna vara ett tidigt symptom på att backlighten håller på och ger upp. Man kan ofta läsa i folks beskrivningar av sympton före död backlight att bilden började med att blinka till någon enstaka gång. Detta skedde sedan mer och mer frekvent varvid backlighten till sist gav upp. På 17" ASD ofta den nedre backlighten, eller båda. På 20" vet jag inte om det sitter 2st eller en som försörjer hela skärmen.

Detta i kombination med dina ljusa fläckar i nederkant av skärmen torde ju vara tydliga tecken på att det är dags för en garrantireparation. Blir dyrt om man glömmer att ordna till skärmen innan garrantitiden löper ut.

EDIT: Läste rubriken och insåg vad problemet handlar om.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Knäppande och ljusa fläckar i nederkant av skärmen. Snart dags för garrantireparation kanske Daniel? Lätt att glömma innan fixa småproblem innan garrantin går ut. Sedan sitter man där med en 20" Cinema med trasig backlight eller vita fläckar över TFTn med skägget i brevlådan.

Är det bara ett ljud som knäpper till. Även efter att skärmen stått och blivit varm en lång stund?

Eller blinkar även bilden till vid knäppet? (mer av ett CRT problem än TFT ju)

Jag upplever inget av dessa sympton på min egen 20" Cinema. :rolleyes:

Ja det blir bara värre och värre, ljusfläckarna i nederkanten som jag tidigare skrivit om är kvar. Som tur är så har jag Apple care som innefattar även skärmen. Jag drar mig lite för att ringa Apple Care, för hur f-n ska jag göra när de hämtar min skärm för lagning. Jag kan inte vara utan skärmen ens ett par dagar, förlorar ju flera tusen i då jag inte kan jobba med mina fotografier.

Det är inget ljud som knäpper till, bara skärmen som flimrar till under en tusendels sekund. Det händer uppskattningsvis ett par gånger i minuten. Även när skärmen har är varit igång hela dagen och är varm.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 14:50

Låter inget vidare alls du. Räkna med en död backlight inom en snar framtid. Hur länge dessa symptom håller på innan det sker vet jag inte. Det kan nog variera från fall till fall.

Det är ju bättre att du lånar en ersättningsskärm av någon och lämnar in skärmen nu. Än att skärmen pajjar helt och hållet varvid du måste lämna iväg den, och då kanske tvingas sitta utan låneskärm eller annan ersättare längre tid än om du lämnar iväg den nu och kan planera det hela?

Det måste ju finnas någon i din vänskapskrets som är villig att låna ut en CRT som du kan arbeta med under tiden skärmen lagas? Ring och hör med LAN Master hur de brukar lösa liknande problem med Apple Care kunder tex.

Får väl lämna in den på reparation när jag åker till Tallin på SPA-semester om några veckor;)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 14:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Får väl lämna in den på reparation när jag åker till Tallin på SPA-semester om några veckor;)

Hahaha... ja det vore väl något. Det blir nog en lång och skön SPA semester i så fall. Skärmarna sänds ju till Holland, och de är inte direkt kända för att uträtta liknande reparationer över en helg om jag säger så.

Jag måste även erkänna att jag aldrig tidigare hade läst om någon som haft detta problem på en 20" ACD. Däremot var ju problemen sjukligt vanliga på 17" ASD TFTs tex. Får nog ta och handla Apple Care till G5:an och min skärm innan garrantin går ut. Trist att Apples produkter skall ha sådana kvalitetsproblem. :rolleyes:

En veckas SPA är redan bokad:)
Kommer komma hem som en ny människa till en, förhoppningsvis, skärm som mår lika bra...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:11

Härligt. Vi håller tummarna!

8 veckor för att byta skärm i en PB tex. Vad tar det då att byta TFTn i en Cinema Display? Vi får väl dock hoppas på att det har varit ett betydligt större antal PBs som har haft behov av skärmbyte än antal Cinema Displays med samma behov. Med lite tur så går det kanske på en vecka. Fråga LAN Master hur lång tid de anser att det brukar ta om du verkligen vill veta.

Lämna in den på Lanmaster Daniel, hade samma problem med min 23" Cinema Display för några veckor sedan, fixat på fyra dagar.

Att allt skickas till Holland stämmer inte. Det är främst bärbara maskiner som skickas dit och då endast de som hämtas upp av budfirma som Apple support skickar. Ingen av de stationära maskinerna/skärmarna skickas numera om du lämnar prylarna till en auktoriserad verkstad (som lan master).

Hur kan Lan Master veta det? Skärmen skickas väl till Apples egen verkstad i Holland? Sedan blir jag så jävla förbannad att det inte är Apple eller återförsäljarens ansvar att skaffa fram en ersättningskärm under den tiden min skärm är på reparation.:mad:

Nej Lanmaster repar den i sin verkstad och beställer reservdelar om det behövs.

Apple har en del att lära vad gäller extra garantier, Applecare är en helt usel tillägsgaranti. de behöver en mer omfattande extra garanti för service/utbyte som tex. dell eller HP har. De erbjuder den för tex. sina xserve maskiner men inte för något annat.

Daniel, är det bara att åka till Lan Master och lämna in den eller måste man ringa Apple Care först??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Daniel, är det bara att åka till Lan Master och lämna in den eller måste man ringa Apple Care först??

Då måste ringa Apple support (08-58771130) och få ett ärendenummer, sedan är det bara åka dit.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Då måste ringa Apple support (08-58771130) och få ett ärendenummer, sedan är det bara åka dit.

Okej, tack. Nu ska min Cinema Display få åka på SPA-behandling hos Lan Master. Måste bara först ringa och boka tid via Apple support.:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Nej Lanmaster repar den i sin verkstad och beställer reservdelar om det behövs.

Jasså? Var har du hört det?
Jag pratade Urban på LAN Master om en trasig Apple Cinema Display för en dryg månad sedan och fick till svar att alltid skickar Cinema Displays till Holland för reparation. Dessutom tas alltid ett fast pris ut om garrantitiden gått ut, oavsett vilket fel det är. Den skärmen står fortfarande oreparerad då priset för reparationen inte riktigt var det rätta (sjyhögt!).

Har de ändrat sin reparationspolicy sedan årsskiftet eller? Jag vet att man tidigare sände Powerbooks till Holland oavsett fel i stort sett. Men nu repareras ju de flesta felen hos serviceställena istället.

Citat:

skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Apple har en del att lära vad gäller extra garantier, Applecare är en helt usel tillägsgaranti. de behöver en mer omfattande extra garanti för service/utbyte som tex. dell eller HP har. De erbjuder den för tex. sina xserve maskiner men inte för något annat.

Ja, verkligen. När min far får problem med sin IBM Thinkpad kommer IBM och hämtar datorn. Sist skedde logikkortsbyte och det tog en arbetsdag sedan ringde budet på dörren.

EDIT: Stavfel

Kan vara så att cal har rätt, det var dock inte den uppfattningen jag fick då jag talade med Monika på Lanmaster ljust före jul. Dessutom tog reparationen 3-4 dagar vilket i sig motsäger en sväng till Holland. Skönt med garanti kvar. Jag tycker man inte skall glömma bort att man faktiskt har två års garanti enligt konsumentköpslagen, om man står på sig så brukar till slut leverantören krypa till korset, heh.

Har en iBook där nu, sablars moderkort.... Tredje svängen för den på reparation på fyra månader, hade Apple nån form av service hade de bytt ut maskinen då den fortfarande är under garanti.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:50

Det är inte helt omöjligt att de reparerar de senaste Cinema Display modellerna på plats. Den skärm jag ringde dem om var en 22" och den skulle de få skicka iväg för reparation. Priset var ca. 16.500kr exkl. moms vilket inte var aktuellt för den skärmen. Det var mer än 2 år den inhandlades tyvärr. Annars har jag propsat på 2 års garranti tidigare när en 17" Studio Display (CRT) bara tvärdog och fick den till sist reparerad efter mycket om och men.

Daniel Roos: Berätta gärna hur det gick och hur lång tid det tog när reparationen är färdig.
Jag hämtade själv min G5:a hos LAN Master idag och den reparationen gick mycket bra.

Senast redigerat 2004-01-14 16:11

Så plötsligt bara hände det, min några månader gamla Cinema Display 20" tappade plötsligt i ljusstyrka. 70% av skärmen är nu hälten så ljus som tidigare. Den är nu alltså rejält paj, och jag måste medge att cal hade riktigt rätt när han sa att det nog kommer gå fort tills den dör helt. Det första problemet som uppstod för någon vecka sedan var att jag märkte ljusa fläckar längs nedre kanten då skärmen visade en helsvart bild. Sedan började skärmen häromdagen kännas instabil då den blinkade till titt som tätt. Och nu idag så kom alltså det slutgilta kvittot på att den inte mår så bra.
Hoppas vekligen det går fort att laga den...

Blir till att ringa Apple Support på måndag morgon!

1
Bevaka tråden