Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-brännare trasig? Eller skivorna?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-14 14:26

Det här är nästan skämmigt att skriva om. Min CD-brännare på min PowerPC G4 har varit sönder sen juni 2002. Trodde jag alltså. Då höll jag på att bränna musikCDs när plötsligt det inte funkade längre. Jag fick fortsätta bränna skivorna på min TiBook. Där gick det bra. DVD-brännaren gick dock att använda.

Jag kollade upp om ev byte men det var så ruskigt dyrt att jag skippade det.

Så gick brännaren i TiBooken också sönder, men där gällde garantin så jag fick den utbytt. Ändå funkade det inte, det gick inte att bränna några skivor. Jag har testat på alla möjliga sätt och förbrukat en sisådär 30 - 40 cd-skivor.

Så råkade jag ta en "annan" cd-skiva och då gick det minsann att bränna. For direkt och köpte en massa nya cd-skivor för att testa och det funkade hur bra som helst. Även på min G4a. Som liksom har varit trasig i 1,5 år.

Har någon varit med om detta, att en hel "spindel" med CDs varit felande? Märket är VIVASTAR. De skivor jag köpt nu, och som fungerar, heter MAXELL

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 14:30

Det finns många dåliga cd-fabrikat som säljs på spindel. I regel brukar ju bränningen fungera, men vid hög hastighet, eller vid låg hastighet också för den delen, blir det hack i skivorna. Dessutom kan det bli stora problem att spela skivorna i många typer av spelare (vissa bilstereo-cds tex, och även andra billigare typer av cd-spelare).

Förr brännde jag mycket musik och upplevde stor skillnad mellan olika cd-fabrikat. Men jag har aldrig varit med om att bränningen ej gått att genomföra pga. dåliga skivor. Den möjligheten bör väl dock finnas om skivorna är riktigt risiga.

Själv använde jag främst TDKs dyrare skivor på 10-pack och Verbatim. Bränner man en kopia av en musik-cd och har tänkt använda den länge kan det vara värt de där extra kronorna per skiva tycker jag. Dessutom ser skivorna i regel betydligt roligare ut då också. Vit ovansida är praktiskt för övrigt, vilket tog lång tid för skivtillverkarna att inse.

EDIT: Detta gällde den Matsushita DVD-ROM och CDRW enhet som sitter i min G4:a.

Senast redigerat 2004-01-14 15:14

Combo-enheten på min G4 verkar rätt så kräsen på skivor. De billiga skivor från spindel som jag har testat fungerar inte alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 15:21
Citat:

Förr brännde jag mycket musik och upplevde stor skillnad mellan olika cd-fabrikat. Men jag har aldrig varit med om att bränningen ej gått att genomföra pga. dåliga skivor. Den möjligheten bör väl dock finnas om skivorna är riktigt risiga.

Har varit med om att skivor ej går att branna alls eller att det blir fel när den verifierar skivan. Sedan har skivorna fungerat att bränna hur bra som helst på jobbets PC.

Mitt förslag är att lägga någon extra krona per skiva.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:24

Nu när jag tänker efter inser jag att dessa problem fanns med min externa SCSI-brännare från LaCie (svindyr på den tiden) för en himlans massa år sedan. Med lite bättre skivor fungerade den dock alldeles utmärkt, även om bränningen bara gick i 4X, vilket iofs. var mycket då.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-14 15:36

Ni andra har i allafall inte varit så dum som jag. Ni har förstått att felet legat på skivorna och inte på brännaren. Var glada för det ni.

Vilka skivor anses som bäst då. Vilket märke/vilka märken skall man köpa för att kunna vara "säker" ?

(ojdå, nu är ämnet inte längre >hårdvara >powemac, det var visst så här det inte fick bli)

Jag kör med TDK och Verbatim, har aldrig bränt skrot på dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:45

Om jag vore dig skulle jag testa olika skivor för att se vilka jag gillar. Börja med att inhandla ett 10-pack av bra sort. Fungerar de problemfritt och du gillar skivorna kan du ju sedan inhandla dem på spindel.

Verbatim gör riktigt bra skivor tycker jag. Denna variant finns både på 10-pack, 50st spindel, 100st spindel:

Verbatim 80min 700MB Crystal 50-pack spindel 264:- (mycom.se)

Annars gör TDK riktigt bra skivor också. Jag har brännt mycket musik på dem och jag tycker att de är lite tåligare mot repor än Verbatim. Om du är seriös och endast skall bränna musik som du tänker använda länge kan skivor avsedda för detta ändamål vara en bra ide.

TDK Music CD-R till exempel.

Annars är TDKs övriga skivor också mycket bra till detta. De finns, liksom Verbatim, både på spindel och mindre förpackningar. De byter dock modellnamn och utseende ganska ofta. Min egen erfarenhet är att alla deras dyrare 80min 700mb skivor har varit riktigt bra. De jag handlade senast hette "Speed-X 48X CDR-80" och var anpassade för min 48X brännare jag använde då.

Jag brukar köpa Fuji. De har alltid fungerat för mig, och jag har varit lite ovillig att testa annat efter dåliga erfarenheter.

1
Bevaka tråden