Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvD: Apple gör datorn till nöjescentrum

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 00:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Skoglund
Vad menar han då? Jag har aldrig hört talas om nått sånt. Powerbookarna var lite sneda nån gång kommer jag ihåg.

iBooksen har problem. En viss serie tror jag, jag har en. Suger getpung, logikkortet har byts tre gånger.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=321

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Klart att man som Macanvändare har intresse av att det ska gå bra för Apple. Eller kvittar det dig om du kör på en PC?
Om det går bra för Apple så får vi bättre och bättre "datamaskiner" och en massa andra roliga både hård- och mjukvaror som PC-nissarna bara kan drömma om.
Går det bra så blir apparaterna billigare också, 1998 köpte jag den första PowerBooken med G3, den kostade 75.000 bagis inkl moms.
En iBook som har tjugofallt mer pulver än den kostar idag en bråkdel av vad den kostade.
Framgång för Apple gynnar oss användare också. Självklart!

Går det för bra så är risken stor att apple slutar anstränga sig för att vara bäst. Det är trots allt bara ett företag vi pratar om.

  • Medlem
  • 2004-01-14 09:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Roger Åberg
iBooksen har problem. En viss serie tror jag, jag har en. Suger getpung, logikkortet har byts tre gånger.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=321

Ja, mitt är bytt två gånger. Jag har en 600-modell. Det har att göra med att datorn växlar temperatur så mycket mellan normalt och sleep-mode, för vem stänger av sin iBook? Inte jag, man fäller ju bara ihop den, krämen räcker oftas ändå.

Men, var det bara en viss serie som hade detta problem?

/hpe

Förutom smärre faktafel så ska man nog inte glömma att Svensk dags och kvällspress aldrig (?) tidigare har gett Apple ett så stort utrymme och där andemeningen var positivt samt att det Apple tillverkar är riktigt trevligt och riskfritt att köpa. Heder åt Svenskan för detta, låt oss hoppas att andra journalister vågar följa deras linje!

Han snurrar till det lite för sig då han säger att den nya mini-iPoden "ska ta upp kampen med konkurrenternas dyraste spelare". Det är väl så att konkurensen ska ske mot de billigaste segmenten hos konkurenterna. Man ska inte glömma värdet av att artikeln placerades i deras bilaga för "Näringsliv", bara detta faktum är klart statushöjande.

När han skriver "Även Apples bärbara dator iBook har dragit på sig kritik för att den centrala delen i datorn inte håller" så har han gjort missen att förklara vad han avser med "den centrala delen", men annars så har han rätt då iBooken dragits med diverse problem sedan i höstas, typ små vita fläckar, lite väl hög värme. Centrala delen kan man tolka på många olika sätt.

Senast redigerat 2004-01-14 11:16
  • Medlem
  • 2004-01-14 13:35

Det var en jättebra artikel. Det är väldigt svenskt att skriva på ett tvunget nyanserat vis. Journalister är skolade i objektivitet, vilket kan vara bra, men det är intressantare att läsa någon som skriver passionerat. Det är faktiskt vanligare utomlands att journalister tydligt tar ställning även i vanliga artiklar, och inte bara i kåserier och kolumner. Det viktiga är bara att man förstår att den här journalisten har tagit ställning.

  • Medlem
  • 2004-01-14 13:53

det hade vl varit bätter om han hade kommit fram till vad han gjorde utan att ha tagit ställnig?!

  • Medlem
  • 2004-01-14 14:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
det hade vl varit bätter om han hade kommit fram till vad han gjorde utan att ha tagit ställnig?!

Det var väl det han gjorde, men den där lilla rutan med negativa sidor, var helt klart ditlagd för att nyansera artikeln. I mina ögon är det inte alltid nödvändigt att ställa bra/dåligt mot varandra.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 13:09

Bra att Apple uppmärksammas. Samtidigt kan en liten känga behövas vad gäller kvalitén. Tror att Apple måste få mer ordning på den om det ska gå väl. Precis som jag är det en hel del som är missnöjda med denna del av en annars fantastisk produkt. Tyvärr kommer det lätt i skymundan för att vi ibland är övertrogna varumärket och inte vill se sanningen i vitögat. Hur man kan missa detta förstår jag inte. Det skulle vara att man just inte har några problem själv och inte håller sig informerad via dom kanaler som finns.

Har en TiBoook 400 som har problem med skärmen, trasig låsmekanism, och en krånglande CDläsare. I övrigt är den i gott skick. Nu har jag en alldeles ny G5, men där är något som låter lite väl högt. Supportkillen menar att det kan vara något med nätdelen. I alla fall kanske den nu måste lagas, och vara borta en vecka eller 2.

Vad jag kan bedöma så är det fler som har problem. PowerBook, iBooks, iMacar, G5 (med framförallt "jet-fläkten"). Det är bara att läsa runt lite på olika forum, och framförallt på Apples eget.

Bevaka tråden