Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan macen läsa pc formaterade hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag ska ta en ide hårddisk till en kompis PC, nu undrar jag vilket format jag ska formatera den i, så att han kan lägga över saker på den som jag sedan kan lägga över till min andra hårddisk?

Ska jag använda FAT32 eller vad det heter eller De vanliga formateringen på PC? Har hört att macen kan läsa, men inte skriva på pc formateringen...

Någon som har mer koll än jag?

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 11:04

När jag använda USB-flash eller firewire diskar på både Mac och PC formaterar jag dem med Disk-Utility till "MS-DOS file system" så fungerar det.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 11:13

Ett snabbt test med en/t USB flash.

Formaterad som FAT på en Win 2K. - Kan både read - write på OS X
Formaterad som FAT32 på en Win 2K. - Kan både read - write på OS X

I bægge fall kopierade jag några filer över till flashet från PC till Macen och tillbaka.

Så det skall ju också fungera med en HD också.

Så det bästa är att formattera hårddisken till FAT 32 då...'

Tack för alla snabba svar...:)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-01-14 12:14

Skulle man kunna ha olika formateringar på samma disk om man partitionerar den... ? (skulle behöva en liten PC-skiva på min externa för filtransport till modemmamma...)

Om ja, går det att göra i efterhand, dvs utan att först tömma den på alla filer?

  • Medlem
  • 2004-01-14 13:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wiberg
Skulle man kunna ha olika formateringar på samma disk om man partitionerar den... ? (skulle behöva en liten PC-skiva på min externa för filtransport till modemmamma...)

Om ja, går det att göra i efterhand, dvs utan att först tömma den på alla filer?

Det är möjligt att det går med specialverktyg, typ DiskWarrior, men annars så går det inte. MacOS verkar inte kunna hantera att konvertera endast en partition till HFS+... Detsamma gäller omvänt med Windows, även om man har installerat MacDrive. Jag har i alla fall gått bet.

Finns det nåt program eller nåt annat sätt att göra så att en pcformatterad HD (ntc.. eller vad det heter) funkar med mac os 10,3?

1
Bevaka tråden