Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G3 Firewire, stendöd

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-13 23:52

Hej.

Jag har fått en Powerbook G3 Firewire (Pismo) från farsans jobb.
Saken är bara den att den är totalt stendöd. Strömadaptern är det inget fel på för den funkar till min andra Pismo. Har även provat med/utan batteri / cd-rom och även med min andra pismos batteri. Testat att "resetta" den med knappen där bak.

Jag har mina funderingar på att lödningarna till saken där man sticker in laddaren har lossnat, men kontakten sitter stabilt så det "borde" inte vara det. Vill helst testa alla andra möjligheter innan jag plockar ned datorn i delar för att se om det är felet.

Nån som har några förslag på fler saker jag skulle kunna prova?
Alla förslag är välkommna!

  • Medlem
  • 2004-01-14 00:03

Har du testat att sätta in ett laddat batteri från din egen Pismo och ser om den startar. Den ska funka i så fall även om strömkontakten (som för övrigt sitter på ljudkortet) inte fungerar. Om den inte startar trots allt då är det något annat. Och en sak till, det kan vara glapp i lödkontakterna även om själva strömkontakten sitter kvar.
Titta noga på bilden nedan, strömkontakten sitter kvar men lödkontakterna glappar.

  • Medlem
  • 2004-01-14 00:09

Här är en förstoring (:D) på föregående bild. Här syns det ännu bättre att en av de tre lödkontakterna som sitter bak har släppt.

  • Medlem
  • 2004-01-14 00:12

Och hela kontakten ser ut så här.

  • Medlem
  • 2004-01-14 00:29

Lite bakgrund till det hela.
Jag håller på med ett projekt som baserar sig på ytmonteringsteknik och där har jag tillgång till mycket häftiga prylar som jag kan använda. Bl. a. tre stycken mikroskop utrustade med digitalkameror, en hel produktionsline för ytmontering (screentryckning, ytmontering och omsmältning) och massa andra prylar. Det är rena rama SCI på jobbet. Askul.
Nu råkar det vara så att jag har en PB Pismo med något taskigt ljudkvalité som jag tror beror på ljudkortet där även strömkontakten sitter. I mitt letande efter ljudkortet stötte jag på en trevlig engelsman som skänkte bort ett sådant till mig, problemet var bara att lödkontakterna (eller lodkontakterna som det heter i branschen) glappade. Men eftersom jag ändå jobbar i branschen tänkte jag att det kan vara värt ett försök.
Jag har så här långt hunnit rengöra kortet och tagit några bilder på det men jag har inte hunnit reparera det.
Därav bilderna jag har postat.

P.S. Strömkontakten sitter fastlödad på fem ställen. Det räcker att en av kontakterna släpper för att du inte ska få någon ström, ... jag har mätt.

Senast redigerat 2004-01-15 01:04
  • Medlem
  • 2004-01-14 00:53

OK, jag tror att 99mac officiellt har gått över till nästa nivå. Microskopbilder av en Pismo... Någon som vill övertrumfa med elektronmikroskopbilder av .mac kartongen?

  • Medlem
  • 2004-01-14 08:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
OK, jag tror att 99mac officiellt har gått över till nästa nivå. Microskopbilder av en Pismo... Någon som vill övertrumfa med elektronmikroskopbilder av .mac kartongen?

Ja, jag tänkte just fråga vad för kamera du använt. Jag kommer inte riktigt så nära med Olympusen.

Glöm inte att det finns en viss marknad för trasiga Pismos. Vi pusslade nyligen ihop en hel av två trasiga (den ena med trasigt moderkort, den andra med spräckt skärm).

  • Medlem
  • 2004-01-14 10:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Ja, jag tänkte just fråga vad för kamera du använt. Jag kommer inte riktigt så nära med Olympusen.

Glöm inte att det finns en viss marknad för trasiga Pismos. Vi pusslade nyligen ihop en hel av två trasiga (den ena med trasigt moderkort, den andra med spräckt skärm).

Bilderna är tagna med Olympus MX40 optical microscopy (Magnification: Max. x1000 ) med en inbyggd Olympus digitalkamera.

P.S. Ni råkar inte ha en fungerande DVD-drive kvar?

  • Medlem
  • 2004-01-14 10:18

Buckner:

Hur går det med din PB Pismo?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-14 18:03

Inte alls.
Har iofs inte skruvat upp och kollat lödningarna, än. Och jag kan inte heller starta den med batteriet från min andra pismo då det är dött/sönderladdat..

ska bara leta fram min service manual så kanske jag skruvar upp den ikväll.. Pismo 500Mhz är synd att inte få fatt funka..

Snygga bilder btw

Edit.. suck.. såklart så har dom satt det kortet underst

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 18:10

Sjyssta bilder 3OPAH. Ibland önskar jag att jag hade ett bra microscop här hemma. Det hamnar nog på önskelistan nästa jul eler så.

  • Medlem
  • 2004-01-15 01:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
J...
Vi pusslade nyligen ihop en hel av två trasiga (den ena med trasigt moderkort, den andra med spräckt skärm).

Passar på att fråga igen. Ni råkar inte ha en fungerande DVD-drive till Pismo? :/ Kan tänka mig att köpa den i så fall.

  • Medlem
  • 2004-01-15 01:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Sjyssta bilder 3OPAH. Ibland önskar jag att jag hade ett bra microscop här hemma. Det hamnar nog på önskelistan nästa jul eler så.

Tack.
Jag vågar inte ens tänka vad de kan kosta men så här ser utrusningen ut som jag har använt (bilderna är tagna med mikroskopet som sitter till höger).

  • Medlem
  • 2004-01-15 01:24

Buckner:

Har du försökt att ladda upp i din Pismo batteriet från Pismo:n som du har fått eller är det batteri också dött?

Om ingenting hjälper och du bestämmer dig att skruva isär Pismo:n för att löda kontakterna (om det nu är fel på de) får du gärna höra av dig om du tror att du behöver hjälp med råd eller liknande.

Jösses, imponerande! Det måste vara den mest noggranna undersökning som någonsin gjorts av en Pismo. Har vi inte någon tandläkare här på forumet som kan ta röntgenbilder av datorn i syfte att upptäcka eventuell karies eller paradontit?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-15 01:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Tack.
Jag vågar inte ens tänka vad de kan kosta men så här ser utrusningen ut som jag har använt (bilderna är tagna med mikroskopet som sitter till höger).

Jösses. Det där såg dyrt ut. Får nog bli en enklare modell om jag skall leka.

När jag ser ett sådant microsop får jag minnen av när jag var förbi en kompis jobb med nykromade delar till en veteranbil som jag renoverade i bagagen på bilen. Polarn ville titta på dem i microscop så vi tog in en del på firman och riggade upp i microscopet. Snacka om månlandskap och sprickor i kromytan. Det är standard vid kromstruktur, men jag insåg iaf. varför man måste använda surkopparskikt som underbehandling när man kromar.

Microscop e skoj. I synnerhet om det finns kamera i.

Vad jobbar du med 3OPAH?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-15 06:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Buckner:

Har du försökt att ladda upp i din Pismo batteriet från Pismo:n som du har fått eller är det batteri också dött?

Om ingenting hjälper och du bestämmer dig att skruva isär Pismo:n för att löda kontakterna (om det nu är fel på de) får du gärna höra av dig om du tror att du behöver hjälp med råd eller liknande.

Tack

båda är mer eller mindre stendöda, ska prova ladda batteriet från den döda ismon idag igen

jag har service manual så det är inte detatt det är svårt.. man jag ska ju få tummen ur och göra det också, förmodligen får det vänta tills efter tisdag nästa vecka då jag avslutat Digitalkunskab B kursen

  • Medlem
  • 2004-01-15 08:54

Off topic

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
...

Vad jobbar du med 3OPAH?

Jag jobbar inom elektronikproduktion, ytmonteringsteknik (SMT). Mitt företag tillverkar hårdvara (monteringsmaskiner) för tillverkning av kretskort.

Buckner - hoppas du läser detta trots all offtopic i diskussionen.

- Jag hade exakt samma problem med två stycken Pismo. Tog mig ett bra tag innan jag hittade felet:

Dra ur sladden till det lilla interna batteriet. Ta bort tangentbordet så hittar du sladden nere till höger. Batteriet brukar vara brunt med en mångfärgad sladd. Efter att du dragit ur sladden startar datorn och då stoppar du in batteriet igen så att det börjar laddas. Kan kräva en reset av Power Manager.

  • Medlem
  • 2004-01-15 11:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Buckner - hoppas du läser detta trots all offtopic i diskussionen.

- Jag hade exakt samma problem med två stycken Pismo. Tog mig ett bra tag innan jag hittade felet:

Dra ur sladden till det lilla interna batteriet. Ta bort tangentbordet så hittar du sladden nere till höger. Batteriet brukar vara brunt med en mångfärgad sladd. Efter att du dragit ur sladden startar datorn och då stoppar du in batteriet igen så att det börjar laddas. Kan kräva en reset av Power Manager.

Du menar Backup batteri eller PRAM batteri som det också heter.

Buckner:

Om det som Martin har skrivit inte hjälper kolla in den här länken.
Länken ovan finns på följnde diskussionsforum.

Martin:

Ursäkta för all "off topic", jag kan bara inte ignorera frågor jag får i tråden.
Vad det gäller bilderna som jag har postat hoppas att de flesta tycker att de har relevans till tråden.
Försöker hålla mig till ämnet som mycket jag kan.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Buckner - hoppas du läser detta trots all offtopic i diskussionen.

- Jag hade exakt samma problem med två stycken Pismo. Tog mig ett bra tag innan jag hittade felet:

Dra ur sladden till det lilla interna batteriet. Ta bort tangentbordet så hittar du sladden nere till höger. Batteriet brukar vara brunt med en mångfärgad sladd. Efter att du dragit ur sladden startar datorn och då stoppar du in batteriet igen så att det börjar laddas. Kan kräva en reset av Power Manager.

Tänkte skriva samma sak men nu slapp jag det

Tænkte bara passa på att kila in i diskussionen att det oftast ær processorn som inte riktigt sitter i som den ska då de ær helt døda.
Testa att ta loss och tryck ner den till den poppar fast.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-16 18:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Buckner - hoppas du läser detta trots all offtopic i diskussionen.

- Jag hade exakt samma problem med två stycken Pismo. Tog mig ett bra tag innan jag hittade felet:

Dra ur sladden till det lilla interna batteriet. Ta bort tangentbordet så hittar du sladden nere till höger. Batteriet brukar vara brunt med en mångfärgad sladd. Efter att du dragit ur sladden startar datorn och då stoppar du in batteriet igen så att det börjar laddas. Kan kräva en reset av Power Manager.

tack för tipset.. dock hade jag precis dragit ur sladden till det batteriet och lagt undan den för dagen. nu 2 dar senare provar jag att starta den utan lilla batteriet i..

och den startar!!!

Yes yes yes.

tack för hjälpen grabbar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Passar på att fråga igen. Ni råkar inte ha en fungerande DVD-drive till Pismo? :/ Kan tänka mig att köpa den i så fall.

Tyvärr inte. Den ena DVD'n var i lite småsunkigt skick, lägger av att spela ibland. Inget som är värt att kränga iväg.

Apropå de fina mikroskopbilderna så kommer man så här nära med en vanlig kamera, bara som jämförelse:

Även om det är ganska nära så är det är en bra bit kvar för att kunna se sprickor och sånt. Ditt mikroskop skulle väl nästan kunna fotografera det förskräckta ansiktuttrycket hos ett kvalster?

1
Bevaka tråden