Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var fyller jag i det som visas av sökmotorerna?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om det har frågats tidigare, men jag undrar var i mitt HTML-dokument som jag ska skriva de ord som jag vill ska visas när man söker med en sökmotor.

Har för mig att detta ska kunna göras.
Eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 02:52

Någonstans mellan <head> och </head> skriver du

<meta name="keywords" content="nyckelord, nyckelord_2">
<meta name="description" content="En beskrivning av sidan">
  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 21:04

Ett tips! Ladda ner en HTML-referens i Mac OS X (eller OS 8/9) Help-format från:

http://www.htmlhelp.com/distribution/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-13 21:24

Det är inte många sökmotorer som använder sig av din egen beskrivning av sajten. Istället bryter dom gärna ut ett stycke ur texten där det sökord användaren angett finns. Därför har meta-taggarna (alltså dom du lägger in mellan <head> och </head> som Balkelito skrivit) egentligen ingen större betydelse längre.

Men somliga anser att en del sökmotorer "jämför" meta-taggarna med sajtens faktiska texter, och ju bättre de stämmer överens, ju bättre kan du bli rankad. Därför ska man inte strunta i meta-taggarna.

Men använd inga kommatecken eller andra tecken mellan orden. Försök istället så långt som möjligt skapa fraser utan att upprepa vissa ord. Sökmotorerna suger i sig bortåt 200 tecken, men inte mer, så det gäller att använda kvoten rätt.

Jag har totat ihop en liten snabblektion i sökmotor-optimering (på engelska) och en länk till ett alldeles förbaskat bra program (med gratis 15 dagars provkörning) om någon är intresserad av sånt här (ursäkta om nån tar anstöt av "otillbörlig" reklam...):
http://awr.vendel.info/index.html
Klicka på länken "Search Engine Optimization"

1
Bevaka tråden