Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 300 Beige Bootar inte!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då sitter jag åter igen med en G3a som inte vill boota med varken nyinstallerad 9-2 eller med CDn.

Den kommer endast till den lilla glada Classic-symbolen precis i början av uppstarten, sedan försöker den starta om så loopar den så tills man bryter strömmen.
Jag har försökt med allt resetta Pramet å allt därtill.

Några idéer?

/Thomas

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-13 14:02

Prova att öppna datorn och leta reda på CUDA-knappen och tryck på den (en liten röd knapp) och se om det hjälper.
I vilket skick är batteriet förresten?
Vissa modeller börjar ju bete sig konstigt när det tar slut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
I vilket skick är batteriet förresten?
Vissa modeller börjar ju bete sig konstigt när det tar slut.

Nytt som faan.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-13 20:53

Testade du med CUDA-knappen?

Ja, men det funkade inte.

Testa att dra ur nätsladden en stund, tryck på startknappen, vänta fem sekunder, sätt i nätsladden igen och försök starta.
Låter löjligt men, prova

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-13 21:44

Testa att hålla in äpple+alt+o+f när du startar datorn, INNAN startljudet hörs.
Har du gjort rätt får du upp en vit prompt (Open Firmware).
Skriv in detta (varje rad följt av enter):
init-nvram
set-defaults
reset-all
Datorn ska nu starta om, och kanske att den beter sig som vanligt igen nu.
Vi håller tummarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 23:41

Eller följ apples specifika tips i Service Manualen (se tidigare inlägg för länk till nedladdnings-hemsida) eller på Apples Supportsidor?

Allt står steg för steg. Mycket enkelt att följa, och säkerligen mer metodiskt än folks inlägg här? Vill inte vara negativ, men man får ju lätt känslan av att samma inlägg och tips kommer om och om igen.

  • Medlem
  • 2004-01-13 23:56

Nu var det länge sedan jag använde OS 9, så minnet börjar blekna, men det kan vara Finder-inställningarna som blivit knäppa. Starta från system-CD:n och kasta filen Finder-inställningar i Programinställningar i systemmappen. Värt att testa i alla fall.

Tackar för alla tips.
Jag börjar med nillons tips och öppna upp prompten, igen. Jag har testat det en gång tidigare men då behövde jag göra det en 5-6 gånger innan det biter.

/Thomas

1
Bevaka tråden