Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara en dator kan använda bredbandet

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 17:07

Jag har ett internetuppkopplingsproblem.

Jag har comhem internet cable 1 Mbit.
Kopplingen är från vägguttag till kabelmodem och sen in i en "bredbandsrouter" Dlink DL 704-P och en går en kabel från routern till en iMac G3/350 och en kabel från routern till en iMac G3/233. 350n har 10.3.2 och 233n har 10.2.6.

Problemet är att jag bara kan använda bredband på en dator samtidigt.
Den dator som man kopplar in i routern först (om ethernet-sladdarna är urkopplade från routern alltså) är den som fungerar, på den andra datorn kan man inte ens komma till inloggnings-sidan och MacICX säger "Could not resolve server adress". Om man har alla sladdar i routern och drar ut och sätter in routersladden så är den dator som funkar den som satt i routerkontakten med det lägsta numret.
När båda datorerna sitter i routern kan de kommunicera med varandra, iTunes musikdelning funkar, men bara en dator kan använda internet.

Detta problem har uppkommit den senaste veckan (kanske tom förra veckan, jag var bortrest då) och allt har funkat perfekt förut.

Är det routerns fel eller comhems fel eller kanske datorn (men det tror jag inte)?
Någon som har en lösning?

(Man ska akta sig för att ringa comhemsupport. Då får man sitta i telefonkö i 40 min för att sen prata med någon som hatar routrar och tror att allt alltid är routerns fel, även om felet hitills alltid har virit i deras när eller nåt).

Har du provat att knappa in DNS-adresserna manuellt i den datorn som inte funkar. Det kan kanske hjälpa. Adresserna hittar du förhoppningsvis i nätverksinställningarna på den dator som funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 17:25

Jajuste, jag kanske ska tillägga att den datorn som inte kan komma ut på internet alltid har en 169-adress.

Jag brukar testa att skriva in IP-adressen och allt manuellt, men det funkar aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 18:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
(Man ska akta sig för att ringa comhemsupport. Då får man sitta i telefonkö i 40 min för att sen prata med någon som hatar routrar och tror att allt alltid är routerns fel, även om felet hitills alltid har virit i deras när eller nåt).

De kanske har rätt? I nio fall av tio kanske det är routern som är problemet?

Om du får 169-adress, torde inte det tyda på att det är routern (eller dina macars nätverksinställningar( som är problemet? Det är väl den som skall ge din mac en vettig ipadress?

Kontrollera att routern + macar är inställda som de ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 18:31

Ja, nu kan det vara routerns fel.
Det verkar faktiskt mest som om det där det.

Men när jag ringer supporten har jag alltid först testat alla möjligheter, inkl att koppla datorn direkt till modemet.
(när en granne som är tekniker ringde comhemsuppoort eftersom han hade fastslagit att kabelmodemet strypte hastigheten, så svarade supporten att han skulle se om alla sladdar satt i...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 19:08

Jajuste, nätverksinställningarna var det ju.

Jag har samma nätverksinställningar i båda datorerna. Ethernet, Automatisk DHCP, sökdomäner comhem.se. Tror inte att inställningarna är felet för då skulle det nog inte funka oavsett koppling.

Jag ser nu också att IP-adressen är 217.210.64.97. Det brukar börja på 169, vilket väl är routerns adress.

Nu försöker jag att komma in på routerns inställningar (gör man genom att gå in på http://192.168.0.1/) och jag kommer inte in för sidan hittas inte efter att ha försökt i 60 sek.

Ja, då måste det nog vara routerns fel. Men det kanske går att fixa innan jag byter ut den (hoppas det finns garanti kvar...)?

Jag har testat att trycka på routerns reset-knapp med då händer inget, den startar inte om eller nåt alls.

Vad har du för IP-adress och nätmask på den dator som funkar? Kan du ställa in den manuellt till 192.168.0.101 och 255.255.255.0 om det inte redan står så?

Det är förmodligen något som är fel på inställningarna i routern, men det gäller att komma åt den först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 20:02

Med manuell gick det inte alls.

När det är automatisk tilldelning så är delnätsmasken 255.255.255.0 och router är 217.210.64.1. IP-adressen är dynamisk vad jag vet och för tillfället är den 217.210.64.97. Det är ungefär vad den brukar vara när jag kör utan router. Det verkar som om routern agerar som en direktlänk lixom. Linjen går direkt in i en av datorerna och det verkar inte som om routern riktigt finns där eftersom IP-adressen inte är en router-adress och det går inte att nå routern.

Vad kommer upp om du skriver 'arp -a' i Terminalen?

Kolla också att sladden från modemet verkligen sitter i WANporten.

Testa sedan att koppla ur modemet från routern och efter det ställa in de siffror du fick av mig manuellt. Då ska du kunna komma åt routerns webinterface.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 22:15

Varför funkar inte [IMG]???

Senast redigerat 2004-01-14 07:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 08:16

Sladden från kabelmodemet sitter i WAN-porten (varför heter den WAN??? Det betyder väl Wireless Area Network?).

Att skriva in den där IP-adressen och nätmasken och dra ut sladden till modemet hjälpte inte. Jag kan ändå inte komma till inställningssidan.

Vad som hände när jag skrev arp -a har jag en bild av i mitt föregående inlägg. Någon som förstår sig på terminalen får tolka den...

WAN är väl Wide Area Network eller något sådant (att jämföra med LAN, Local Area Network) vilket betyder att den porten skall kopplas till kabelmodemet. Har du verkligen båda burkarna inkopplade rätt i routern?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2004-01-14 08:34

Det är väl inte så att du har proxies ikryssat under nätverksinställningarna?

Via en webbläsare borde du nog komma åt din router med http://192.168.0.1

Jag hittade det här på D-Links sida, det kanske hjälper:

Kommer inte åt konfigurationen till min router

Om du inte kommer åt konfigurationen till routern kan du kontrollera följande:

- Kontrollera att du inte har någon proxy aktiverad i webläsaren, detta gör du i Internet Explorer under Verktyg/ Internet Alternativ/ Anslutningar/ LAN-inställningar. Här ska ingenting vara iklickat.

- Se till att Ni inte har någon mjukvaro brandvägg installerat i datorn. Även om en sådan är inaktiv i datorn, kan den störa. Ni behöver inte ha någon mjukvarobrandvägg i datorn eftersom Ni redan har en brandvägg i routern.

- Ni kan även prova med att ange http://192.168.0.1 som startsida i Er webläsare.

- Kontrollera att du får en IP adress tilldelat utav routern till din dator.

- Kontrollera att porten i routern dit Ni anslutit datorn indikerar kontakt.

Testa att resetta routern och se om du får igång det då.

1. Dra ur strömkabel och tryck in reset knappen.
2. Sätt på ström med resetknappen intryckt och håll den intryckt tills att self test är klar. Enhetens port lampor blinkar från 4:an 3:an 2:an 1:an och när 1:an har blinkat till släpp reset.
3. När du släpper knappen kommer den att göra en self test till direkt efter att du släppt reset knappen. Detta ta ca. 10 sekunder.
4. Starta sedan om routern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Sladden från kabelmodemet sitter i WAN-porten (varför heter den WAN??? Det betyder väl Wireless Area Network?).

Nix, WAN betyder Wide Area Network.

Citat:

Att skriva in den där IP-adressen och nätmasken och dra ut sladden till modemet hjälpte inte. Jag kan ändå inte komma till inställningssidan.

Vad som hände när jag skrev arp -a har jag en bild av i mitt föregående inlägg. Någon som förstår sig på terminalen får tolka den...

Jag tolkar det hela som att din router helt sonika agerar transparant, dvs den kunde lika gärna varit en switch med de inställningar den har nu. Vilket naturligtvis innebär att du får de problem du beskriver (för att det skall fungera måste den agera NAT och DHCP-server, alternativt bara NAT om du knappar in nätverksinställningarna manuellt). Kommer du inte åt inställningssidan så kan det bero på i princip tre olika saker:

1. Du gör fel... Skulle liksom tidigare skribent ha gissat på att kabelmodemets sladd letat sig in i en LAN-port istället för WAN-porten, eftersom detta skulle kunna ge precis den felbild du beskriver, men nu var det ju tyvärr inte så...

2. Routern är i något odefinerat skumt läge. Hård reset brukar man kunna göra (återställa till fabriksinställningar) enligt anvisningar i manual eller funna på Internet.

3. Routern är sönder (vilket är osannolikt eftersom den fungerar som switch)

  • Medlem
  • 2004-01-14 09:02

Din D-Link Router har väl en DHCP i sig va? Ställ in "Använder DHCP" i nätverksinställningar så tilldelas varje dator automatiskt en IP.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Det brukar börja på 169, vilket väl är routerns adress.

Näe, 169 får man när datorn inte får kontakt med någonting, det är ett självtilldelat IP.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Varför funkar inte [IMG]???

Kolla längst nere på sidan, till vänster:

"[IMG] taggar är AV"

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Nix, WAN betyder Wide Area Network.

Precis. Ska man snacka trådlöst är det W-LAN eller WLAN som gäller.

Funkar det att reseta burken enligt instruktionerna av exzero?

Ta annars kontakt med D-Links trevliga support och se om de kan hjälpa dig. Nummer finns på http://www.dlink.se/support/helpdesk.asp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 17:03

exzero: Ja, allt är rätt inkopplat. Det har alltid funkat, det är senaste veckan det börjat strula och jag har inte ändrat nåt.

Peppe: Inga proxy-inställningar i någon av datorerna.
Adressen till inställningssidan visste jag redan. Jag har den som bokmärke och där har jag gått in utan problem förut, så det är inget fel med adressen heller.

exzero: Resetknappen funkar inte alls. Inte ens om jag gör som du skrev.

thorman: Jag hittar ingen hjälpfull information i manual eller på hemsidan. PÅ hemsidan står det samma sak som exzero skrev, fast sidan har särskrivning i ALLA ord.

Adrian B: Jag skrev fel, jag menade 192! 169 vet jag är lokal IP-adress.
Varför är IMG-taggar av???

mrubenson: OK, ska kolla supporten och se om de kan ge nåt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 21:49

Supportkillen sa "verkar väldigt märkligt det här ... väldigt märkligt ..." och så gav han mig nåt slags nummer och sa att någon kommer ringa senare. De ringer väl i morgon antar jag...

Senast redigerat 2004-01-14 22:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Adrian B: Jag skrev fel, jag menade 192! 169 vet jag är lokal IP-adress.
Varför är IMG-taggar av???

Jag tror de är av som default och sen glöms det bort att slås på när nya forum skapas här på 99mac. Så i vissa forum går det bra men inte andra.

Läste inte detta innan nu!!

Sitter själv med Comhem och 2 datorer.
Nu är jag inte säker på vilken D-Link det är du har om det är en switch eller bredbansdelare vilket jag fattar som är en skillnad är det en bredbandsdelare så är det ju som det skall... annars är problemet med säkerhet där!
Jag använder D-Link 604e tror jag den heter.. i den har jag sedan kopplat en ethernetkaabel till G5:an och den andra kabeln till en Airport Basstation som sänder ut till min Bärbara..

Detta fungerar perfekt.

har också prövat att gå från Comhem modemet till Airport direkt och sedan med kabel till G5:an och trådlöst till bärbart då blir det fel och internet funkar bara på 1 dator den andra får självtilldelad IP adress.
Eftersom det är en switcher man kan inte dela på IP adressen utan det måste vara en bredbandsdelare.

kolla upp detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 17:27

Ja, nu är iaf problemet löst.
Det var fel på routern.
Den var på reparation. Sen kom den tilbaka och funkade ändå inte.
Då skickade jag in den igen och fick en ny router och nu funkar allt bra igen.

1
Bevaka tråden