Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

airport för isdn?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 14:05

Jag har en fundering på att sätta upp airport-nätverk, men har inte tillgång till bredband, utan sitter för tillfället med isdn. Nu undrar jag hur basstationen ansluts till internet. På beskrivningen verkar det som att man bara har två alternativ: antingen Ethernet till adsl/kamelmodem, eller den nya APExtreme med inbyggt 56k-modem.
Själv sitter jag idag med en isdn-router, men har något gammalt isdn-modem nånstans.
Nån som vet vad jag ska göra?

Hemma har jag en Zyxel ISDN-router som är ansluten till en AirPort-bas (rev 1) med en ethernetsladd. Fungerar perfekt. Airportbasen täcker in nästan hela kåken trots tjocka stenväggar. Du borde kunna göra en liknande lösning eftersom du har en ISDN-router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 14:14

Vad du behöver är en trådlös router, vilken du ansluter till din ethernetuttag på din ISDN-router, så länge den har ett ethernetuttag vill säga...

D-Link, Netgear, Apple, Belkin, ja många märken finns att välja på...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 14:17

Men är inte AirPort Base-stationen en trådlös router?
Eller gör motsvarande från D-link samma sak + att det är en router?
(Jovisst, routern har ju ethernet-anslutning)

Yes, Airport-basstationen är en trådlös router.

Jomen, en "riktig" router kan vara bra om man vill komma åt en laserskrivare t ex.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 14:52

Ok, jag sammanfattar: Inga problem att köra airport mot en isdn-router, alltså.
Men när D-links DI-514 kostar en tredjedel jämfört med AirPort, varför skulle man inte välja den?

Köp en D-link, de är fula men fungerar lika bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 16:36

Vad gäller ISDN får man vara lite försiktig dock... Det gäller att ställa in ISDN-routern att inte koppla upp för ofta...

Man får väl ställa in den så att den kopplar upp när man gör nåt, surfar eller hämtar mejl. Min kopplar aldrig upp av sig själv och den kopplar ner så fort det inte händer något.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 14:05
Citat:

Man får väl ställa in den så att den kopplar upp när man gör nåt, surfar eller hämtar mejl. Min kopplar aldrig upp av sig själv och den kopplar ner så fort det inte händer något.

Just det där har jag aldrig fått att funka jättebra. Jag ställer in i nätverksinställningar (under Inbyggt ethernet, heter det väl) att Macen ska ta emot ip-nummer från routern (DHCP). Sen markerar jag Inbyggt ethernet och klickar på utför. Då kopplas linjen upp. Routern är inställd på att kolla uppkopplingen var 25:e sekund. När jag vill koppla ner klickar jag alltså av Inbyggt ethernet och Utför. Men sen kan det alltså ta max 25 sekunder innan den kopplar ner. Dessemellan är den alltid uppkopplad.
Till skillnad från en laptopp-peecee, som jag kopplar in ibland. Den kopplar upp så fort jag startar en browser eller ftp-program, och kopplar ner när jag är klar.
Varför är det så?

1
Bevaka tråden