Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Emagic

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-02 17:05

Det ska bli intressant att se vad Apple gör av detta! Ett iMusic är säkert efterlängtat då dagens ljudredigeringsprogramm inte är speciellt lättanvända för hemanvändare. En sak som jag undrar är om inte ett iMusic redan är långt gånget, bland annat för att Steve hade felsägelser när han presenterade iTunes och även för att iTunes just heter iTunes och inte iMusic.

Jag kan dock hålla med om att det är lite farlig väg av Apple, se bara på videosidan där FCP och iMovie har sopat mattan med konkurenterna, det finns nog inte marknad kvar för exempelvis Premiere X, fortsätter detta finns det snart inga utvecklare kvar för OS X, men å andra sidan så har man då killerApps som är överlägsna det som finns till Wintel...

steinberg är på hugget!

http://www.steinberg.net/

crossgrade för pc-logicanvändare...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-02 17:46

Personligen är ett enkelt och billigt/gratis ljudredigeringprogram något jag länge efterlyst. Lite klipp och klistra bara alltså.

Sedan är jag lite förvånad att ingen har spekulerat i en ny iPod med inspelningsmöjligheter i kombination med detta...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 06:37

Verkar som om Emagic släpper Logic 5.2 i höst. Hoppas nu bara att denna version funkar i Mac OS X!!!

/Mazze

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-04 14:05

Väldigt positiv till detta.
OS-X har ju en massa inbygda musikfunktioner som inte skulle ha använts då de tre stora (Logic, Cubase och Digi) inte har eller skulle utvecklat stöd för dessa.
Anledningen till att dessa funktioner inte utnyttjas är de inte finns i wintelburkarna. Så för att apple ska fortsätta utveckla OS-X på musiksidan så måste det finnas vettig programvara. I nåt av de senaste numren av musikermagasinet finns en intressant artikel som tar upp OS-X som musik-os, och problemet med programvara som av lönsamhetsskäl inte drar nytta av de inbyggda musikfunktionerna.

Det är nog riktigt som du säger Peter, och just därför tror jag att Apples uppköp av Logic är bra. Det hela kräver dock att Apple förvaltar sitt förvärv på ett bra sätt.
Om Apples ambition med Emagic endast skulle vara att göra hemanvändarvänliga redigeringsprogram med Logic som grund, då tror jag att de har gjort bort sig. Något sådant senario kommer dock knappast att ske, eftersom Logic är så stort som det är.

Nej, jag tror, som du sa, att Apple tänker inrikta sig på att visa hur bra ett program kan bli med hjälp utav CoreAudio- och CoreMidi-teknikerna i OS X.

Cubase kan man klara sig utan, och så länge som Steinberg gör program för PC som de senare portar till Macen så har man inte mycket att hämta där.

Hur (och Vad) Digidesign gör kommer dock att bli ganska intressant att följa. Digidesign har ju aldrig brytt sig om att implementera stöd för de tekniker som Apple erbjudit (eller Motorola då med exemplet AlitVec) och anledningen till det har ju varit att Digidesign förlitat sig på sin egen hårdvara för att få ut bra prestanda ur systemen. Eftersom Logic har stöd för TDM och dessutom börjat få en automation som enligt många ligger i klass med ProTools tror jag att Digidesign ändå måste fundera över att släppa en riktigt bra programvara för Macen. Digi001:an är ett bra interface och uppföljare kommer att komma, men då krävs det att ProTools LE är så bra att folk vill använda det...

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 23:14

Nu är dom upprörda. Börjar känna lite sympati för dem som köpt emagics egna istrument och pluggar. Kanske Logic control med en extra åtta.Jobbigt. Men som jag skrev tidigare, tror att det kommer att bli grymt bra för oss mac användare.

http://www.cardioid.net/img/ibongmeup.jpg

Självfallet är det inte jag som ligger bakom det här illdådet, utan adressen är saxad från ett Logic forum.

[ 05 Juli 2002, 12:24: Meddelandet ändrat av: Jens ]

Jens..........

Brukar man inte ibland mynta?:

All reklam är bra reklam

500 inlägg!!!

Det är väldigt intressant att se hur folk reagerar. Jag skulle bli (och har många gånger blivit) förbannad om/när ett program jag tillförlitat mig på skulle sluta utvecklas till Macen. Men vi Mac-användare har (oavsett vad folk säger om mängden mjukvara till Macen) alltid gått i uppförsbacke när det gäller tillgängligheten av program. När sedan en minoritetsmarknad av ett program läggs ner och det denna gången är Windows som får ta smällen då blir det hysteriska ramaskri. Det luktar lite dubblemoral här?
Ta som exempel bara, för de som minns, lanseringen av Q3Arena, vars demo först släpptes till Mac för att senare släppas till PC. Satan, vilka glåpord som haglade.

Jag tycker verkligen synd om de musiker och producenter som köpt upp sig på utrustning för dyra pengar och som nu inte kommer kunna uppgradera det på sin PC. Å andra sidan finns det två aspekter på det. Deras system slutar inte att fungera den 30 September. De kan fortfarande använda utrustningen ett bra tag till och jag skulle vilja säga att när man verkligen kommer få behov av en uppgradering då är nog en datoruppgradering inte så långt borta den heller. Om Apple då ser till att göra ett riktigt attraktivt erbjudande för Crossplattforms-uppgradering så kanske man kan locka över en och annan PC-musiker till Macen. Man kan ju alltid hoppas i alla fall...

/Jont Olof

[ 05 Juli 2002, 09:47: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Jag menar nog egentligen inte Dubbelmoral i dess rätta bemärkelse (jag tror ganska få av PC-användarna tycker det skulle vara bra om macen inte hade en specifik programvara) men det är intressant att se hur folk reagerar när deras egna intressen störs, oavsett om det gäller mac elle PC.

/Jont Olof

Nu erbjuder Emagic PC-användare gratis plattformsbyte om de köper en Mac och vill fortsätta använda Logic.

Att erbjudandet dessutom gäller fram till december ger PC-användarna gott om tid att smälta tanken på att eventuellt byte av plattform...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-09 00:30

Kan vara bra för nu blir det bara proffesionella användare.
Men Emagic kan fölora pengar på många som inte jobbar seriöst med programmet byter till t.ex cubase.
Nackdel: de kan sätta högre priser nu på sina produkter.
Fegt att göra så när nu allt annat blir
macanvändarvänligt.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-11 13:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
hoppas apple vet vad dom gör - så dom inte skjuter sig själva i foten - eller i huvudet

Det hela handlar i min uppfattning om samma sak som så många ggr tidigare. Apple har en 5% marknadsandel och måste vara jävligt duktig 365 dagar om året för att överleva. Detta gör ju också att dom är väldigt beroende av att det finns bra (MYCKET BRA) program inom så många områden som möjligt för att dom ska vara attraktiva som platform.

Detta är något som saknas i många fall. Det Apple gör är att försäkra sig om att det ska finnas bra program i alla stora användningsområden (så många som möjligt). Detta genom avtal eller som i vissa fall att man köper upp vissa företag/program eller helt enkelt gör dom själv. I slutändan så sätter man ju en högre ribba bara på hur bra programmen ska vara. Så länge det finns andra som gör bättre kommer dom nog inte ha några problem att sälja dom också.

Är Garageband en Emagic-produkt?
Vad har hänt annars på detta 1,5 år sedan köpet?

//Thomas

GarageBand och Soundtrack är frukten av uppköpet av Emagic.
Dels effektdelen samt uppläget kring sequencer delen är en omarbetad Logic variant.....

Andra förändringar som jag har märkt av är att Logic uppdaterats betydligt oftare än förut och sedan verkar utvecklingen av nya funktioner gått om Steinberg som innan var i täten.

Jag satt och sökte lite på nätet och blev nostalgisk när jag tänkte på (emagic) C-lab Creator, och hoppades att "GB" skulle vara något liknande. En enkel sequenzer, som hanterar lite olika syntar via midi.

Tror ni att Emagic (Apple) kommer släppa en Logic mini, där det bara finns vad som fanns till Creator, typ? Tänkte att det skulle kanske vara eftersökt, eller det kanske redan finns?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 14:53

Finns ju Logic Audio och Gold om man inte vill ta steget till Platinum på en gång.

Deras Logic Big Box har nog sålt rätt duktigt och är ett bra ingångspaket som innehåller det mesta. Ytterligare steg neråt tror jag skulle urholka varumärket och då är nog det helt rätt att slänga in det bland iLife applikationerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av replicant
Deras Logic Big Box har nog sålt rätt duktigt och är ett bra ingångspaket som innehåller det mesta.

Tack! Det såg ju intressant ut, och kostade ju inte en förmögenhet.

Bevaka tråden