Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verktyg för relationsdatabas

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känar lite extra på att skapa databser i Access eller mySQL som jag sedan kopplar till webben via ASP eller PHP.

Nu står jag inför mitt första lite större jobb och inser att mitt normala arbetsätt (manuellt lägga data i databas, manuellt skriva ASP- eller PHP-kod och endast väldigt enkel och begränsad administration och inlägg av ny data via webben) inte kommer att hålla i längden.

Har någon några tips på existerande verktyg som låter en användare lägga in text i databas via webben (helst också tillåta formatering som fetstil, rubriker, etc), skapa relationer i databasen via webben och skapa färdiga rapporter som presenteras på webben som HTML (och helst även som PDF)?

De flesta "Content Managers" som WebGUI, Plone, Mamboserver, etc är duktiga på att lägga in (formaterad)text men jag är osäker på hur "relationsdatabasvänliga" de är.

Så alla tips angående existerande verktyg eller hur olika Content Managers skulle underlätta mitt arbete motages gärna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 20:59

Publiceringssystemet Drupal har nåt som kallas Taxonomy, vilket är ett ett sätt att bygga upp egna system av nyckelord/kategorier osv. Sen får man installera moduler (andras eller egna) som hanterar innehållet i de olika kategorierna. Tror inte att det blir mycket flexiblare än så med ett vanligt publiceringssystem.

Drupal är byggt med PHP och har stöd för lite olika databaser.

http://www.drupal.org

Tackar! Har testat lite nu under några dagar och Taxonomy är verkligen flexibelt! konstigt att de inte trycker mer på det i sin "marknadsföring"?

Det blir helt klart Drupal för min del

1
Bevaka tråden