Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smygtitt på framtiden

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om ni är intresserade av hur nästa generation av vBulletin ser ut kan ni klicka på länken nedan. Om ni vill bli överraskade vid nästa uppdatering av 99mac ska ni inte göra det

Jag uppdaterade 402m.com idag, kommer uppdatera 99musik under veckan. 99mac version 4.0 kommer troligen lanseras den 3:e Februari 2004 - då har vi nämligen varit igång i 1000 dagar!

http://www.402m.com/forum/

Ser jäkligt snyggt ut! Tack för trevliga forum och grattis till de tusen dagarna!

  • Medlem
  • 2004-01-12 09:32

Väldigt snyggt. Följer "ferraribromsljusen" med till 99mac?

G5:an har ju ett liknande galler

  • Medlem
  • 2004-01-12 10:20

Snyggt. Men filträdet får ni ändra på. Det ser ut som utforskaren i Windows. *brrr!*

Skulle vara kul med "G5-utseende" på hela 99mac.

Ciryon

ser lika plotrigt ut som nu ju :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 12:03

Håller med dansken, Färgerna gör sig inte bra tillsammans och då kan man lika gärna hålla sig till den nuvarande.

Jag tycker ni borde byta ut den lila & göra det helt vitt istället, skulle bli mkt renare.

Sitter man längre stunder så kommer man börja må lite dåligt.

I övrigt är 99mac bra.

99mac kommer inte använda samma färgschema som 402m, det trodde jag var uppenbart.

Uppdaterade 402m är en standardinstallation av vBulletin 3.0 - självklart kan man modifiera utseendet rejält (betydligt mer än tidigare) om man vill.

Jag är väldigt säker på att mängden negativa kommentarer kommer vara större än dom positiva - det brukar vara standard vid alla förändringar oavsett hur mycket jobb man lägger ner eller hur bra resultatet blir. Många var skeptiska vid uppdateringen ifrån UBB till vBulletin trots att forumet blev 10-100 gånger så snabbt och fick nya spännande funktioner (det gick inte att söka i det gamla forumet...)

Ser framemot ver. 4!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 12:51

Björnström:

AAAAAAh, ledsen....nyvaken och inte klar i huvudet, självklart ska det väl inte vara samma färger....

Hursomhellst rekomenderar jag vitt.

Blir det någon ny logga till 99mac?

Det hoppas jag verkligen!

Man kan också se det som något positivt om folk är lite skärrade vid förändringar. Det betyder att dom trivts bra med det som finns hittills.

Jag ser fram emot fyran!

  • Medlem
  • 2004-01-12 16:44

På tal om färger. Tycker att de nuvarande färgerna på 99mac är hemska. Kan vi få ett sjysst färgschema i den nya uppdateringen. Nåt som mer stämmer överens med Apple i tiden.

Ex. på den nuvarande grröön-brrun-grrråå-röörra
No god ==>

Senast redigerat 2004-01-12 17:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag är väldigt säker på att mängden negativa kommentarer kommer vara större än dom positiva - det brukar vara standard vid alla förändringar oavsett hur mycket jobb man lägger ner eller hur bra resultatet blir.

Såg en del skeptisk feedback på 402m.com, och tänkte precis samma sak. Jag tycker de nya sorteringsfunktionerna osv verkade praktiska, och med menyerna som dyker upp så får man en direkt väg till att anpassa sidan utan att det tar upp någon plats. Det tar nog en timme eller två, sedan sitter gränssnittet, och man vill inte byta tillbaka.

Det ser klart lovande ut. Får vi ett nytt färgtema inspirerat av iPod mini nu? Den guldfärgade ligger ju nära vår nuvarande färg, så det skulle ge en viss kontinuitet. Å andra sidan kanske det skulle bli rörigt och svårt att få ihop med två eller tre färger hämtade från iPod mini? (Sagt av en anti-expert i fråga om design och färgsättning:D )

  • Medlem
  • 2004-01-12 22:07

Såg fint ut, men var var Livsstil?;):)

Har ni sett funktionen "liknande diskussioner" som automatiskt hittar andra diskussioner om samma ämne?

SJUKT bra!

Ikväll uppdaterade vi även 99musik till den nya versionen....uppdateringen av "moderskeppet" närmar sig!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Såg fint ut, men var var Livsstil?;):)

Jag funderar fortfarande på hur vi ska skapa ett nytt "livsstil" som fungerar utan att "explodera" med jämna mellanrum.

Moderatorerna är väldigt trötta på att få så mycket "skit" av medlemmar som inte ser saken på samma sätt. Det finns en del nya funktioner i 99mac version 4.0 som kommer underlätta moderatorarbetet.

  • Medlem
  • 2004-01-12 22:49

Det låter bra. Det känns som om Livsstil behövs och det är mycket uppskattat av oss som använder det, så det vore en välsignelse med ett Livsstil som funkar för alla parter.

Jag undrar om det inte finns en del bra artikelförfattare här? Det skulle kunna vara bra att ha ett artikelregister där medlemmar kan avhandla något dom är fena på och som sedan kan läggas i en speciell låda för just artiklar. Vårt embryo till en tidning skulle man kunna säga.

Om man diskuterar med någon som verkar kunna en sak väldigt bra kan man önska sig en artikel om ämnet i fråga. Om den personen orkar och har lust givetvis. På så sätt kan ett artikelregister bli spännande läsning för oss. Inte FAQ alltså utan mer tidningsartikelformat.

Det finns en hel del bra författare - men dom jobbar med annat.

Ta Belak som exempel - han startade testlabbet och skrev jättebra tester men fick jobb på Datormagazin som artikelskribent och får betalt för jobbet istället för att skriva gratis för oss.

Samma exempel upprepar sig gång på gång.

Jag tror vi behöver ge våra skribenter mer än bara glada kommentarer för att få tillbaka bra material. Detta är något jag funderat över i mer än ett år men inte hittat en bra lösning.

"Folk" är livrädda för att betala för innehåll på nätet som bekant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-13 12:06

Ser toppen ut med den nya interfacen- vitt i bakgrunden kan jag tänka mig och lite mer mac stuk på det hela så blir det kanon.

Men tänk till både en och två gånger innan livsstil dyker upp igen för den faller garanterat tillbaks i samma fotspår oberoende av gränssnitt mm..Den saken är sann.

Har dock ej sagt att den behöver försvinna . Men nått radikalt måste onekligen göras för det förstör helheten med hela 99mac. när det hela tiden spårar ur och skapar dålig stämning och motsättningar mellan två olika läger. Dom för och dom emot denna rappakalja .. Hmm..jag är nog emot vid närmare eftertanke..:)..

Men man måste avgränsa ett sådan forum helt från att inblandas i mera seriösa inlägg. det är mycket svårt och kostsamt både i tid och pengar.-..bandbredd..

Vi måste helt enkelt höja oss ett par snäpp allihopa i våra inlägg för att hjälpa till att 99mac fortbestår många år till... och blir mera självgående på sikt utan att spåra ur..

tack för ordet.

Jag sitter och funderar på ett "cred" eller "kharma" system som premierar medlemmar som tillför positivitet och kunskap till vår community.

Slashdot kör motsvarande system och det anses vara en av dom grundläggande funktionerna som gör den sidan så framgångsrik.

Något för 99mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag sitter och funderar på ett "cred" eller "kharma" system som premierar medlemmar som tillför positivitet och kunskap till vår community.

Slashdot kör motsvarande system och det anses vara en av dom grundläggande funktionerna som gör den sidan så framgångsrik.

Något för 99mac?

Just slashdots system fungerar väldigt bra till just det som det är gjort för; att sortera bort dåliga kommentarar till artikler!

På ett forum där jag en gång i tiden var moderator bytte dom till ett poäng system, vilket minst sagt blev missbrukat (vilket gjorde att jag och många andra lämnade det). Slut resultatet blev att folk gav poäng till sina kompisar och folk som tyckte var coola/roliga. Meningen med poängen var inte så mycket att sålla bort inlägg utan mer att man fick fler rättigheter ju fler poäng man hadde (flytta/stänga trådar etc) och om man hamnade i minus kunde man inte posta. Men som sagt, bortsett från mängder med barnsjukdomer, blev det rätt så obalancerad och folk som mest tyckte om att klistra in bilder ifrån images.google.com osv fick massa rättigheter just för att folk oftast fann det roligast just då (ett forum liknande livsstil var lite för populärt där).

Visst det skulle funka i ett duskussionsforum som detta, men man måste ha klart varför man har det och se till att det är kodad tight som fan.
Jag tycker inte att 99mac än så länge är så stort att det skulle kunna göra samma sak som det gjorde för slashdot. Än så länge är eventuellt "stök" inte värre än att det kan hanteras av dagens moderatorer + ett par till!

  • Medlem
  • 2004-01-13 13:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag är väldigt säker på att mängden negativa kommentarer kommer vara större än dom positiva

Jag har en kompis som driver en ganska stor site på nätet. Varje gång han uppdaterar blir alla galna, sen efter ett par veckor är alla saliga över den nya sidan

Edit: Stavfel

Ehrm...vad är skillnaden? (Jag är väl för lat för att leta upp en massa nya funktioner antar jag.)

Och du, Björnström: mitt hyfsat genomarbetade redesignförslag som många hurrade för har du inte ens kommenterat till mig privat.

[i] Mats B: Blir det nån ny logga till 99mac?
Björnström: Det hoppas jag verkligen [/i]

Kollar på det direkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 15:42

Tror inte att ngt cred system är bra. Det innebär en risk att inläggen blir tävlingar osv. Kan förstöra stämningen väldigt lätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Kollar på det direkt!

Kul. Då var det alltså Sjövalls 99mac redesign

Bevaka tråden