Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandling med fastighetsägare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 17:07

Hej alla!
Jag håller på att starta en inspelningsstudio för musik, och har erbjudits att överta en lokal som verkar mycket bra. Dock tycker jag att hyran är i högsta laget jämfört med mycket annat som ligger i samma område.

Om lokalen nu hade varit helt ledig, hade det ju bara varit att förhandla med fastighetsägaren innan kontraktet skrevs på. Men nu ska jag alltså överta ett befintligt kontrakt (som går ut i oktober). Min fråga är: Finns det några utsikter för mig att förhandla ned hyran (alternativt förhandla mig till att fastighetsägaren står för investeringar i lokalen) när det påskrivna kontraktet löper ut? Händer det någonsin att hyror sänks vid förnyelse av kontrakt? Eller har jag någon möjlighet att förhandla nu när jag (eventuellt) övertar kontraktet?

Vore tacksam om någon med lite pejl kunde råda mig!

Med vänliga hälsningar
/Henrik Vogel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 17:34

Jag var med i en frilansgrupp för några år sedan som hamnade i liknande situation.
Vi fick tag i en lokal där dom som flyttade ut hade en hyra på 15000 kr/kvm och år. Eftersom marknadspriset på hyror då gått ner kraftigt erbjöds vi 10000 kr/kvm. De utflyttande hyresgästerna var dock bundna att ha kvar lokalen i ett halvår. Vi kom då tillsammans överens om att vi under deras återstående tid hyrde i andra hand för 12500. Varefter vi blev förstahandshyresgäster och fick den nya marknadshyran 10000:-.

Priserna kan jag minnas fel men storleksordningen var ungefär så.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 17:39

Hmmm...låter ju lovande. Jag kanske ska göra såhär: Innan jag övertar kontraktet, förhandlar jag om vad hyran blir under nästa treårsperiod (den som inträder efter det att det befintliga kontraktet löper ut). Då känns det lättare att betala den befintliga hyran i några månader.

Tack för ditt inlägg, István! Andra som har tips inför förhandlingar? Några dos and don'ts?

Hälsningar
/Henrik

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-12 18:04

Det finns väl bara en väsentlig grundregel i en förhandling: skaffa dig andra alternativ. Först då kan du förhandla utan att känna dig tvingad att acceptera något du inte gillar.

Treårskontrakt kan vara bra men det är en lång tid. Ett annat alternativ kan vara att skriva ettårskontrakt som automatiskt förlängs med ett år om inte någon av parterna säger upp senast tre månader innan året går ut.

I sådana kontrakt är det vanligt att ha en klausul som säger att hyran ska justeras enligt konsumentprisindex, eller något annat index.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 19:23

Sanna ord. Dels ska jag naturligtvis inte måla in mig i ett hörn genom att bara ha ett alternativ, men inte minst ska jag också se till att leta fram några exempel på likande lokaler i nejden som kostar mindre.

Tack för er input! Andra tankar omkring detta?

Hälsningar
/Henrik

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 00:04

En fundering till...antag att värden säger blankt nej, och är helt ointresserad av att diskutera hyran. Kan jag tvinga fram en hyresförhandling när det befintliga kontraktet löper ut? Och om man hamnar i hyresnämnder och annat - kan jag då få betala rättegångskostnader och annat?

Hälsningar
/Henrik

  • Medlem
  • 2004-01-14 16:36

Hyror är ett kapitel för sig. Dels så är det bara skriftliga kontrakt som gäller om jag minns rätt och dels så råder inte alltid vanliga marknadskrafter, dvs en del värdar låter det hellre stå tomt i många månader än att sänka priset.

Det viktiga att tänka på är som sagt tidigare i tråden att du har flera alternativ innan du bestämmer dig.

Skriv bara långt kontrakt om det är kostsamt för dig att flytta, och se då till att hyresnivån är reglerad hela perioden.

Ha koll på vad som ingår i hyran och vad som tillkommer. El, städ, larm etc

MVH

1
Bevaka tråden