Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsrepor

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-09 00:39

Vad gör man åt repor på skärmen orsakade av tangentbordet på en Ibook? Är det kört? Kan man gnugga hårt och länge tills de inte syns längre?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 00:43

Det finns ju mirakelmedel med lite lite slipmedel för att ta bort repor från mobiltelefoners display. Ofta en kräm med lite slipmedel och sen en med så lite slipmedel att det nästan inte märks.

Det är dock ingenting som jag i min vildaste fantasi skulle applicera på en TFT-skärm.

Fler förslag tack...

Har du fått repor i skärmen är det kört. Klassiskt problem på PB. Köpte en duk att lägga mellan skärm och tangentbord. Det funkar bra. Annars kan du köpa en iskin på www.iskin.com. Lycka till.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-10 18:17

Ryberg: Du vet inte om det går att finna den där i Sverige??

Kolla med macoteket ifall de har den eller ifall dom kan ta hem sådana...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 18:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ryberg
Annars kan du köpa en iskin på www.iskin.com. Lycka till.

Hindrar den verkligen från repor i skärmen, blir det inte mera material som ligger emot istället?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 01:44

Ja men skillnaden är att duken är mjuk och gör inga report. Till skillnad mot hårda tangenter. Jag använder samma duk som kom med datorn.

//Rob

  • Medlem
  • 2004-01-11 18:55

Jag borde nog också ha använt den som kom med datorn. Lite sent nu kanske, men jag har den kvar iofs. Den kan ju hindra fler repor.

Jag upptäckte att jag hade märken på min PB också, jag tog undermedlet Johnson Pledge möbelpolish.Erfarenheterna kommer från motorcykelåkning, där det var undermedel mot repor på visiret på hjälmen, det hindrade också vattendroppar från att stanna kvar på visiret (prova att duscha Powerbook:n efter användning ). Jag körde en sväng på min skärm och den blev jättefin. kan inte tänka mig att det skadar skärmen på något vis.Enda varningen på flaskan är att inte använda på obehandlat trä, så undvik att polera flinten !

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-12 21:25

Slängde iväg ett mail till Johan på macotecket och fick svaret:

"Vi har pratat med dem och vi har lite pappersarbete kvar innan vi börjar
sälja deras produkter."

Så vi kan ju hoppas att det inte tar allt för lång tid innan man kan beställa från dem.

  • Medlem
  • 2004-01-12 22:34

Vad bra med möbelpolish! Kanske Häxans kopparputs eller Tomtens skurpulver också funkar? Återkommer med svar.

Har inget obehandlat trä som tur är, bara målad spånskiva!:)

Jag har beställt en. Blir nog levererad i veckan. Återkommer med min bedömning. Håll ut...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Vad bra med möbelpolish! Kanske Häxans kopparputs eller Tomtens skurpulver också funkar? Återkommer med svar.

Har inget obehandlat trä som tur är, bara målad spånskiva!:)

Även om inlägget var lite skämtsamt, så fungerar Pledge på plexiglasytor m.m. Häxan kanske fungerar på en PB med Bronze tangentbord.....

Det är för det mesta inte repor. Det är fett, flott och skit från fingrarna från tangenterna som gör avtryck på skärmen. Det går bort med en mjuk trasa och milt rengöringsmedel och milt våld.
På nyare PBs finns det nån slags distanskuddar i "locket" som förhindrar denna direktkontakt. Därav glappet som vissa klagat på.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 13:18

Distanskuddarna fungerar inte. De är för korta (i alla fall på min 15" Alu PB). Det finns extra distanskuddar att köpa för att få mer avstånd till tangentbordet och för att slippa höra klappret. Sjäv använder jag duk då slipper man repor och fettiga avtryck.

//Rob

jag kör en duk från Radtech. Funkar perfa, men den var dyr (ca 170 kr på macoteket har jag för mig). På min gamla TiBook hade jag ett tillklippt papper (80 gr kopieringspapper), och den skärmen hade inte 1 repa 2 år senare!

Vilka distanskuddar? Jag har inga sådana på min PB17. Testade ett tag med en duk (ScreensavRz) från Macoteket men det kändes omständigt så den hamnade snart i nån låda istället. Den var dessutom mycket mindre än skärmen så det kändes inte som att den uppfyllde sitt syfte. Å andra sidan räcker det kanske att den (gott och väl) täcker tangentbordet?

Har tänkt införskaffa små, genomskinliga, självhäftande gummikuddar som egentligen används för att dämpa slamret från köksluckor och liknande men det har inte bliv av än. Menar ni att jag fick med nått liknande? Får ta och kika i kartongen igen vid tillfälle.

Mitt problem är dels klappret men också de märken som blir i hörnen av att materialen trycks och gnids mot varandra. Och några repor på skärmen vill jag naturligtvis inte ha.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 13:57

Det räcker om duken täcker tangentbordet. Det finns ju inga andra hårda kanter som sticker upp.

Kuddarna som jag menar är ingjutna i plasten. Är cirka 1 mm breda och 4mm avlånga och är på båda sidor om skrämen i båda hörnen plus två stycken vid låsanordningen högst upp på skärmen.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Kuddarna som jag menar är ingjutna i plasten. Är cirka 1 mm breda och 4mm avlånga och är på båda sidor om skrämen i båda hörnen plus två stycken vid låsanordningen högst upp på skärmen.

Konstigt, några sådana finns inte på PB17. Inte på min iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 18:48

Kanske bara de nyaste modellerna har fått kuddarna? Har en 15" 1,25GHz.

//Rob

Jag har också en sån, visserligen bara ett par veckor gammal eller så. Och den har de där kuddarna. Allt klankande om plastighet och "glapp i locket" kan jag inte förstå. Min känns gedigen och mycket välbyggd. Säkert den bästa PB jag haft, hittills.

  • Medlem
  • 2004-01-14 03:58

Jag har en PB 17" 1,33Ghz och den har inga kuddar...

Har precis fått min iskin levererad. Beställde på www.iskin.com. Den rockar hårt. Rekommenderas varmt. Kostade 30 USD inkl. frakt. Men då levererade DHL fram till dörren efter tre dagar. Respekt. Jävligt skönt material. Tangentbordet går att använda när du ligger på. Toppenpryl. Glappet mellan skärm och tangentbord försvann också.

Är det ett ProTouchPB du pratar om alltså? Känns det inte väldigt underligt att skriva med ett sånt på tangentbordet? Måste även ifrågasätta om det verkligen kan vara en så jättelyckad lösning för att motverka märken på skärmen (huvudsyftet är väl annars att motverka skit och slit på tangentbordet). Är det helt slätt/jämnt på ovansidan? Och ligger ann mot själva skärmen hela tiden när "locket" är stängt? Förvisso enklare att rengöra än tangenterna.

Själv är jag fortfarande plupplös men får väl se till att ordna det snart. Finns tydligen redan på Alu 15 men ej på senaste 17-tummaren. Synd.

Ok, medger att jag inte skulle skriva en roman med ProTouchPB på tangenterna. Men det är en högkvalitativ produkt som jag snabbt fick förtroende för. Det funkar fint att använda tangentbordet. Ovansidan är inte helt slät utan det är liksom formgjutet eller utsstansat plats för tangenterna. Jag har ju inte varit under locket och kollat när det är stängt, men det trycker inte på locket, utan litegrann bara tar bort det lilla glappet som finns när locket är stängt.

1
Bevaka tråden