Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några rykten om ny eMac?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en eMac. Har någon hört något om det är någon ny modell på gång den närmaste tiden?

Jag tror inte att du ska räkna med det, knappast någon ny modell innan G5an kommer i dem (om den nu gör det).
Däremot kan det ju komma lite snabbare processorer i dem, när som helst. (kanske samtidigt som iMac går G5.)
Jag gissar att eMac kommer i samma utförande som nu fast med lite snabbare processor under första kvartalet. Frågan om det är värt att vänta på 100MHz till ,är tveksam. Iofs kan de ju gå ner lite i pris också, så vem vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 17:11

Om eMacen lever kvar lär den och iMacen iom kanske 12-18 mån få G5 (bantad på något vis förståss) samt att eMacen borde hoppa till 19" CRT tycker jag. Men det återstår att se. När - troligen inte innan sommaren 2004 lär vi se någon MARKANT update, men nån mindre kan ju komma.

Jag tror definitivt att Apple kommer fortsätta satsa på utbildningsdatorer och varför då inte fortsätta kalla de eMac? kanske en redesign och en G5-processor men knappast innan en G5-iMac skulle jag tro…
Däremot är jag ganska säker på att eMacen är en större succé för Apple än vad många tror, så den kommer nog inte att dö ut i brådrasket

En annan möjlighet är att de slänger in G3 750VX "Mojave" i eMacen istället. Bara en tanke.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-12 07:18

Som jag förstått det har inte iMac Globe blivit den succe som iMac G3 blev och därför en besvikelse. Men har inte eMac sålt ännu mindre? Även om Mac-användarna är få så stöter man på någon då och då, men just eMac vet jag absolut ingen som har, utöver någon enstaka på någon av Mac-forumen. Kommer eMac att finnas kvar, eller något annat billigare alternativ för Mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
En annan möjlighet är att de slänger in G3 750VX "Mojave" i eMacen istället. Bara en tanke.

Någonstans måste Moto lägga ner tillverkningen av G4. Om det till slut bara blir eMac kvar som har G4 så borde det inte längre vara så givande att tillverka denna processor längre. Jag antar att IBM kommer att ta över på det sätt du nämner. En processorfamilj från IBM som ligger under G5 i pris och prestanda är inte en helt tokig spekulation.

Det skulle kännas bra om Apple kunde sköta alla sina processor-affärer med IBM som jag tror stenhårt på och en gång för alla avsluta Moto-epoken. Moto är inte värda att ha Apple som kund.

eMac låter rejält...tycker jag...i nivå med PowerMac's...en stor anledning varför jag skulle försökt spara ihop till en iMac istället!

Jag förstår...fortfarande...inte varför Apple har så svårt att tillverka "ljudlösa" datorer!?

idag är det enbart powerbooks och iMac's som kvalar in på "tysta" datorer :rolleyes:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-12 09:07

För utbildningar är eMac det givna valet. Billig, bra dator med allt i ett. Kung!

Vi har eMacar som elevdatorer och G4 som skanner, video och lärarmaskiner. Men vi skulle lätt kunna ha eMac rätt igenom.

  • Medlem
  • 2004-01-12 09:17

Jag fattar inte. eMac suger stenhårt. Hur kan folk köpa skiten? iMac däremot är en riktigt bra dator.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-12 10:31

På vilket sätt suger eMacen?

Skillnaden mellan eMac och iMac är skärmen och därmed priset.

skillnaden är framför allt - LJUDNIVÅN. Påtagligt högre i eMac!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
På vilket sätt suger eMacen?

Skillnaden mellan eMac och iMac är skärmen och därmed priset.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 13:58

Att iMac gått dåligt kan jag bara inte tro på. Varenda människa som har switchat dom senaste åren som jag känner eller vet om har köpt iMac:en. Det är väl snarare så att inte alla har råd att köpa den sjukligt dyra G5:an (helt omöjligt för en student, t.ex).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-12 15:27

Det antar jag är en definitionsfråga, vad som är bra eller dåligt.

Jag menade att de jämfört med de första iMac:arna inte sålt särskilt bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Att iMac gått dåligt kan jag bara inte tro på. Varenda människa som har switchat dom senaste åren som jag känner eller vet om har köpt iMac:en. Det är väl snarare så att inte alla har råd att köpa den sjukligt dyra G5:an (helt omöjligt för en student, t.ex).

Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Att iMac gått dåligt kan jag bara inte tro på. Varenda människa som har switchat dom senaste åren som jag känner eller vet om har köpt iMac:en. Det är väl snarare så att inte alla har råd att köpa den sjukligt dyra G5:an (helt omöjligt för en student, t.ex).

Man har ju kunnat köpa en G4a väldigt billigt ett tag nu, och det inkräktar säkert ganska mycket på iMacens försäljning. Sedan 1 ghz singelpropp-varianten introducerades har den väl nästan varit billigare, och med en någorlunda billig CRT-skärm ungefär i samma prisklass som billigaste iMacen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
På vilket sätt suger eMacen?

Skillnaden mellan eMac och iMac är skärmen och därmed priset.

Grafikkort, ram minne får du lägga till, SD-RAM i eMacen är ju knappast modernt idag.. iMacen har ju då DDR-Minnen... dubbla minnesprestandan...

Däremot köper jag själv en eMac i veckan.. Upplösningen är högre än 15" imac vid nästan samma pris.. klarar inte av att arbeta i 1024x768 i annat än kanske en bärbar...

eMac har max upplösning vid 1280x960.. men får köra den i 1152x840..

Nästa update kommer troligen vara snabbare klockning, radeon 9000 (Kankse nästa nästa) och 256MB ram minne som standard...

  • Medlem
  • 2004-02-08 17:38

eMacens grafikkort, som jag har för mig är ett ATI Radeon 7500 (rätta mig om jag har fel - orkar inte kolla) är ju knappast gåvan till morgondagen. I alla fall har jag fått för mig att kortet är rätt gammalt. För man kan väl inte byta ut det som sitter i? Dessutom klagar jäkligt många på skärmen som darrar, svajar och svettas om vartannat. Jobbigt att behöva ha en trasa tilhands konstant. Skämt åsido - eMac i alla ära, men då köper jag hellre en beggad iMac om det hade varit akutellt.

/Fredrik

Satt framför en sprillans ny eMac idag några timmar, och det var en skarp och fräsch skärm jag hade framför mig.
Drog igång iTunes och höjde upp volumen rejält, inga konstigheter med skärmen. Skärminställningen på 1024x768.
Sååå.....? All kritik som riktats mot eMacen, gäller det äldre burkar bara? Faktum är att jag blev väldigt imponerad av vad man får för 8500kr.

Ursprungligen av Böckert:

Satt framför en sprillans ny eMac idag några timmar, och det var en skarp och fräsch skärm jag hade framför mig.
Drog igång iTunes och höjde upp volumen rejält, inga konstigheter med skärmen. Skärminställningen på 1024x768.
Sååå.....? All kritik som riktats mot eMacen, gäller det äldre burkar bara? Faktum är att jag blev väldigt s
imponerad av vad man får för 8500kr.

Även skuggmaskskärmar kan ha hyfsad bild i början, men de förlorar skärpan väldigt fort. Skuggmasken bränns helt enkelt sönder med tiden, och efter något år brukar det kunna se ut som om någon smetat vaselin över skärmytan. Värst blir det om man kör med hög ljusstyrka (vilket de flesta gör), eftersom masken bränns sönder fortare då.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 16:32

Min eMac har fungerat OERHÖRT felfritt i snart 18 månader.

Det enda negativa jag kan säga är: Varför varför satte underbara Apple en sådan fläkt i dessa datorer? Den är vidrig. Jag är visserligen ganska känslig för ljud och tycker dessutom att man ska kunna förutsätta att ens dator är alldeles ljudlös, den ska låta mer som en miniräknare än som en hårfön eller gammal diabildsprojektor. Tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 10:30

Jag kör en eMac på jobbet och håller med om att skärmen är inte den bästa. Det nedre högra hörnet dansar titt som tätt "la macarena", lite jobbigt. Men i slutändan är det en toppenmaskin med tanke på vad man får betala. Högtalarna är faktiskt riktigt bra för storleken!

Har den ståendes på Apples egna ställ och får många reaktioner på hur snygg den är...

jag har en sprillans Sony E530 21"(6000 ex. moms) Trinitron - och där dansar också nedre högra hörnan lite nervöst - har dock blivit bättre sedan jag ställde om från 60 till 90 hz...

prismässigt är eMac suveränt!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 13:15

Kör eMac nu, utan eMac skulle jag aldrig switchat då jag inte har råd med en iMac med 640mb ram... Sen är 1024x768 (iMac 15" TFT) på tok för lite arbetsyta för mig..

Har problem med skärmen.. det där med musiken... vissa låtar skakar inget alls på högsta volym... det är tex när ett basljud går lågt som det händer... Sen har jag problem mEd att mina inställningar för skärmgeometri (lutning) noLlställs efter varje start..

Annars är det här en toppenmaskin, och somsagt så har den raggat många användare som bara är nyfikna på hur mac fungerar, nu ser jag framemot att köpa mig en Powermac G5 eftersom jag gillar OS X så mycket... Tack apple för eMac! Visst kunde jag köpa en gammal iMac 400 eller dylikt men det ger knappast en rättvis bild av OS X och dessutom är den inte så mycket billigare!

My name is jocke and im a switcher (thanks to eMac)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 14:12

Så när ska vi starta "Svenska eMac-sociteten" ?

(jevla docka, sluta hoppa!)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 17:52

eksakt... Den lager for mye støy/buller... Jeg hadde en emac i 6 måneder. Jeg var fornøyd, men det som plaget meg var kun 72 hz ved 1280*960 og støy fra vifta... Ellers et genialt produkt for den lave prisen.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 18:08
Ursprungligen av Oyvind-A:

eksakt... Den lager for mye støy/buller... Jeg hadde en emac i 6 måneder. Jeg var fornøyd, men det som plaget meg var kun 72 hz ved 1280*960 og støy fra vifta... Ellers et genialt produkt for den lave prisen.

Instämmer helt! Kan somsagt inte köra i 1280x90 på grund av 72hz... jag är van till ft då känns 72 hz som explosioner mot ögat

För att återgå till frågan om eventuella uppdateringar av eMac så såg jag idag att 1,25Ghz-modellen inte finns kvar på Apple Store, varken i Sverige eller USA. Det är ju svårt att veta om det skvallrar om några nyheter, men det är i alla fall tillräckligt spännande för att skicka iväg mig på en liten utflykt till ryktessajterna. Återkommer om det finns några vettiga indikationer.

Uppdatering: Apple Insider har snappat upp bristen på eMac, men har en förklaring som pekar mot att det inte behöver betyda något alls:

Citat:

But according a secondary source, the recent pricing is most likely a result of normal end-of-quarter deals and does not necessarily represent imminent upgrades to the product-line.

Hämtat härifrån.

Senast redigerat 2004-02-10 10:56
  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 23:19
Ursprungligen av Nicklas Högås:

För att återgå till frågan om eventuella uppdateringar av eMac så såg jag idag att 1,25Ghz-modellen inte finns kvar på Apple Store, varken i Sverige eller USA.
Hämtat härifrån.

Det har aldrig funnits en 1.25 Ghz version... 800 Mhz modellen updaterades i oktober-november till 1Ghz...

1
Bevaka tråden