Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tveksam kvalité på PW 1,25 Ghz?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis införskaffat den nya 15 tums 1,26 Ghz PB. Jag är besviken. Väldigt plastig känsla. Inte alls samma sammansättning och känsla av hållbarhet och kvalité som min gamla 667 mhz. Skärmen glappar i stängt läge. Tangenterna K, L, M, punkt och komma ger ifrån sig ett glappande ljud som om tangentbordet inte sitter fast ordentligt under. Värst är fläktljudet som har ett brummande ljud istället för ett skönt susande som tidigare. Så värst snabb är den inte heller. Är det nån annan som känner igen sig i min beskrivning? Tacksam för svar.

Jag har själv en 1 Ghz 15'-are och är i stort nöjd. Känner inte igen dina problem med t-bord och fläkt. Min är tyst och känns gedigen!
Tror att skärmen är monterad med lite distans för att undvika att tangenterna ger avtryck på displayen. Enligt min mening en klar förbättring jfrt med min Pismo, som man fick rengöra skärmen då och då.
Jag har däremot börja få vita fläckar på min skärm, vilket ju är ett klart bekymmer men reklamerbart!

Tack, Stefan. Men har du den nya? Med silverfärgat tangentbord. Och inget problem med fläkten. Eller knarrande K-tangent. Jag måste ha fått nåt fulexemplar.

  • Medlem
  • 2004-01-08 16:09

Jag har också ny PB 15" och är helnöjd.

Plastig? -Inte alls. Jag gillar känslan av aluminium.

Högljud? -Nope, inte det heller. Tyst som en Cube, oftast i alla fall. Fläkten sätter igång när jag spelar Unreal Tournament 2003, men inte heller då är den speciellt högljud. Absolut inget brummande.

Tangentbordet? Inga problem alls. Förstår inte äns vad du menar.

Skärmen glappar dock i stängt läge.

Överhuvudtaget tycker jag att det är en fantastisk kvalitetsprodukt. Den känns hållbar, är snygg och, är faktiskt till och med, snabb.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-01-08 17:03

Jag har också en Alu PB 15" 1GHz levererad omkring 1 oktober. Kan instämma med Mange och Stefan J att den är perfekt sånär som på det glappande locket (skärmen). Men det stämmer nog om Stefan säger att utrymmet mellan tangentbord och skärm är troligen är medveten design för att slippa märken från tangenttopparna i bildskärmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 17:26

jag har oxå en pb 1.25:a, men kan dock instämma till en viss besvikelse...den är inte så snabb

Hade en 550 tibook innan och jämfört med den så är det ungefär samma tycker jag - fast min är iofs trasig, troligtvis logikkortet - hänger sig (fryser, med snurrande badboll) efter 5 min användning, ibland vaknar den efter 10 min, ibland inte...ja ja...tillbaks till ämnet

jag får väl vänta tills min kommer tillbaka från reparationen och sedan bedömma dess hastighet (helt sjukt att man måste skicka iväg en helt nyinköpt dator för 30 000 kr på lagning - hur pass ny känns den efter det?)
Mycket dåligt

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 06:40

Har oxå en 15" 1.25GHz PB och är i stortsett nöjd med den. Snabb och tyst, tills en av fläkterna kör igång men det händer nästan aldrig under normalt användade. Kan oxå instämma i att L, K, och ibland komma och punkt tangenterna knakar när man trycker och släpper tangenten. Ringde Apple och de har såklart inte hört talas om något problem med tangentbordet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 16:04

Jag vet att smaken är som baken...men jag tycker def att min Ti PB 867Mhz är mycket snyggare än den nya Alu PBn som ger ett plastigt och lite utslätat intryck. Efter att ha testat AlBooken bestämde jag mig för att behålla den kära TiBooken - bästa mac jag nånsin haft! Någon speciell skillnad i hastighet upplevde jag inte heller. Sen är det ju det där med rev A datorer...

Bra där Milo! Äntligen nån med bra smak. gamla TiPB rockar hårdast än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 16:50

Jag är beredd att hålla med om att Ti är snyggare - i alla fall att titta på . Den känns också lite mer gedigen, även om den kanske inte är detta...

Min nästa bärbara kommer nog bli en iBook, den största nackdelen med iBooken är fn den relativt låga upplösningen på skärmen och ingen officiell möjlighet till bildskärmsdubblering. Om och när detta uppdateras har iBooken mycket styrka. Men då får vi nog hoppas att PB har uppdaterats till G5, vilket troligen innebär en helt ny design igen, med Rev. A problemen som följer på det och så snurrar det vidare.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-12 02:32
Citat:

...och ingen officiell möjlighet till bildskärmsdubblering.

Va? Ibooken stödjer väl bildskärmsdubblering? De la bara att koppla in en extern skärm så ska saken vara biff.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 02:52

Jag håller inte med dig om at Ti booken är snyggare. En kompis har en 667Mhz TiBook och den tycker jag ser extrem plastig ut. Färgen på hörnen flagnar oxå.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 10:30

Min PB 1,25 är det absolut bästa och snyggaste datorn jag ägt. Visst, jag fick de vita fläckarna på skärmen men det åtgärdades gratis. Och apple kan faktiskt inte hjälpa att de fick dåliga skärmar av tillverkaren. Men nu med ny skärm är det en underbar och snygg dator.
Tycker den känns mer gedigen är TiBooken.

Men allvarligt talat. Var är aluminiumen? Ytan runt tangentbordet är ju i plast. Eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-12 10:55

Hela kitet är i aluminium, ytan runt tangentbordet är även det i aluminium.

Vill ju inte misstro dig. Men jag är bara så himla tveksam. Är du säker på det. Tvärsäker alltså. Känns jävligt plastig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-12 11:04

Jag är 100% säker, det är aluminium. Jag har råkat repa min maskin nämligen och under färgen är det aluminium.
Jag tror det är finishen över metallen som gör att den känns lite plastig.

Härligt. Tack. Känns lite bättre nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 13:11

Jag tror jag vet vad problemet med klapprande ljud på vissa tangenter beror på. Apple la dubbelhäftande tejp (tror jag i alla fall har inte kollat) under tangentbordet för att fästa den ordentligt så att den inte lämnar märken på skärmen under transport. Det klapprande ljudet du hör är att när du skriver så trycker du ner tangentbordet lite och den fastnar i tejpen som släpper någon sekund senare och det är det du hör. Jag hade problem med vissa tangenter och fixade det genom att trycka ner tangentbordet på det stället där jag hade problemet (L tangenten) och höll området runt L tanagenten nedtryckt 20-30 sekunder. Nu är ljudet borta men jag tror nog att tejpen kommer att släppa igen och då kommer jag höra ljudet igen.

Vad som gör Powerbooken så plastigt är nog färgen plus den känns inte som aluminium men allt är gjort av aluminium. Det enda som är av plast är den lite mörkare kanten hela skalet utanför och inne är av aluminium.

//Rob

1
Bevaka tråden