Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flasha grafikkort ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört om att ska gå att flasha vanliga Geforce4 och ATI Radeon-kort så man kan använda dessa i en mac. Nu råkar jag ha ett Radeon 9000 och ett Geforce4 Ti4600 över som jag funderar på att flasha om så man kan köra ett av dessa i min G4. Men var hittar jag programvarorna som gör jobbet?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-12-27 15:42

Tråkigt nog tror jag att just dina kort inte är möjliga att Flasha, hoppas dock att jag har fel.Här är en sida som berättar vilka Geforce 2 &3 + ATI 8500 som går av AGP korten.

Får väl rota fram ett GF3 då. Det är väl bättre än det sug-kort som sitter i nu antar jag...

  • Avstängd
  • 2004-01-01 18:39

en mirkkpolare till mig gjorde så med ett Orginal ATi 8500, funkar nu perfa i hans Sawtooth.

själv råkade jag flasha ett budget 8500-LE lite för högt av misstag så det poffade

här är lite nya rön om man vill prova att flasha nått nyare (gf fx5200)

http://www.techseekers.net/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=71&page=1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 03:18

Angående ATI RADEON 7000 32Mb PCI som kostar runt 1500:- för mac.
En.. eeh.. vän till mig har nu i dagarna flashat ett pc-kort och fått det att fungera väl.

Min vän köpte ett Sapphire Radeon 7000 32MB DDR PCI, ATI 7000, DVI-I, TV-Out, Lite-Retail på Komplett.se.

Det kostade 492:- inklusive moms och frakt.

Sedan gick han till en annan vän med pc och gjorde precis så som beskrivs på denna sida med några undantag:

Hoppa över steg 3-6! Ladda ner rom-filen för en macintosh på denna adress. (Detta är en Stuffit-fil, så packa upp den på macen eller ladda ner Stuffit expander till pc:n.)

Av de filer som man packar upp behövs dessa som läggs på boot-disketten man skapat i steg 2:
FLASHROM.EXE
FLASHROM.ROM
mac7K.bin
DOS4GW.EXE

I steg 7-12, byt ut ATIFLASH mot FLASHROM. Skriv annars precis som det står. (FLASHROM är en modifierad version av ATIFLASH som funkar med detta kort.)

Som det står i steg 14 kan man få problem med att köra ATI v208 firmware update. Min vän gjorde det i OS 9.2.2 utan problem. Ladda hem filen här.

Ladda också ner senaste drivrutinerna från ATI och installera.

Min vän garanterar inte att du lyckas, men rapporterar att det inte var särskilt svårt för den som inte är rädd för att öppna sin mac. (Och sin väns pc...)

Ett klart lyft om man kör en blåvit G3:a som min vän.

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 17:20

Martin, din vän får han kortet att funger både under OS 9 och Panther?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 00:11

Perry, min vän kör omväxlande OS 9.2.2 och OS X 10.3. Kortet fungerar utmärkt i bägge systemen, med undantaget att tv-ut inte fungerar då man flashat ett pc-kort.

Han har en gammal 19" Applemonitor från 1996 om det nu har någon betydelse.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-11 08:44

Letat mig död på det här med o flasha grafikkort

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 15:25

Har nämligen själv ett flashat ASUS GeForce 2MX 32 Mb AGP som jag flashade tidigare när jag körde Jaguar. Men sedan jag uppdaterade till Panther vill kortet inte fungera längre, fungerar dock bra i OS 9. Har provat hacket som diskuterades här på 99mac tidigare utan framgång.

Min tv-ut funkar på mitt flashade Sapphire Radeon 7000 32 MB

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Florin
Perry, min vän kör omväxlande OS 9.2.2 och OS X 10.3. Kortet fungerar utmärkt i bägge systemen, med undantaget att tv-ut inte fungerar då man flashat ett pc-kort.

Han har en gammal 19" Applemonitor från 1996 om det nu har någon betydelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Min tv-ut funkar på mitt flashade Sapphire Radeon 7000 32 MB

Måste medge att jag bara återgett vad andra rapporterat i denna fråga...
Ska snarast testa om tv-ut fungerar på min väns flashade kort.

1
Bevaka tråden