Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder tar all CPU kraft!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 17:44

Köpte idag en HP skrivare och installerade den eller rättare sagt Macen hittade skrivaren direkt
Sedan tänkte jag kanske att HP hade en uppdatering så jag tankade hem den och installerade filen.

Efter detta så verkar det som att Finder har flippat ut. Den ligger på mellan 55-90% av CPU kraften!!
Jag har slängt alla filer i papperskorgen som jag tankade hem men det blev inte bättre.
Har även kör skivverktyget och den hittade en massa fel men inget bättre resultat efter denna körning.

Har även kört Cocktail men icke sa nicke...

Någon som har några bra idéer?

/Heiko

Testat att starta om datorn eller starta om Finder?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 18:30

Har provat detta...

/H

Är det samma oavsett vem som är inloggad?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 18:49

Har inte provat att logga in på andra kontot ännu.

Har provat att avinstallera HP programmet och nu kör jag skivverktyget så får vi se vad som händer.

Under installetionen av skrivaren kom det upp om att en systemmapp inte gick att installera?
Månne det vara OS9 som spökar?

När jag avinstallerade programmet så dök även OS9 upp i själva processen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 19:02

Jag tror jag löste det hela...

Ibland räcker det inte med att kasta sakerna i papperskorgen
Jag fick kör en avinstallation och då såg jag att något låg i OS9 och efter en omboot så är maskinen som den ska vara igen

Ska slå HP en signal imorgon och se om det har stött på något liknande.

/Heiko

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 14:53

Har samma trubbel, finder drar all kraft. Load ligger på runt 2.0 strecket konstant. CPU på 100%. Detta direkt efter start, har startat om etc. Fattar ingenting.
Detta både före och efter den senaste OS X uppdateringen.

Vad är det för kommandon man kan köra i terminalen för att kolla/reparera/optimera burken?

Edit:

Blir någon klokare på det? Vad är "faults"?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 16:52

Råkade faktiskt ut för ngt liknande häromdan. "LoginWindow" processen låg och pumpade på ca 100% (halva processorkraften på min G5 2x2) när jag kollade i ActivetyMonitor. Det var svårt att starta upp program och docken betedde sig lustigt. Löste sig med en omstart för min del.
Vad jag hade gjort var att bränna en DVD med iDVD. Efter det uppstod detta.

Lennart

Jag har samma problem nu - Powerbook G4 1.5" 12" och Tiger 10.4.3. Hittade ni någon lösning - för mig hjälper inte omstart nämligen. Uppgraderar till 10.4.5 nu

Prova att slänga filen ~/Bibliotek/Preferences/com.apple.finder.plist och logga ut och in.

1
Bevaka tråden