Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple skärmar??

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-09 19:19

När kan man vänta sig att dom släpper nya skärmar, a la G5?? jag satt och hoppades på MWSF2004 men icke sa nicke:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 19:23

jag tycker att de nuvarande skärmarna är väldigt snygga...

det vore nästan lika hemskt som om de skulle släppa nya cubar och de skulle vara i aluminium, vissa saker passar inte i aluminium.
tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 19:31

Jag har ganska nyligt köpt mig en Cinema display 23" och j ag är väldingt nöjd över just desigen. Visst är Ali och metall snyggt men det blir lätt för mycket. Jag har Beo prylar hemma och som det flesta vet så är det dom oxå välldigt inne på alu och metall. Det är kanske just en av orsakerna varför jag tycker att just nuvarande cinema displays funkar så bra i just sådana miljöer. Cineman står för vatten enligt mig och den är fruktansvärt vacker att ha på bordet med alla mina andra alu och metall prylar från jacob jensen, Giorgie Jensen ect.ect

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-09 19:44

Jag håller med om att dom är skit snygga på alla sätt och vis, men dom har en design för att matcha upp G4an.....
Jag skulle gärna se att dom ändra på en del i designen för att få skärmarna att synca bättre med G5 och PowerBook Alu,, inte för att dom måste vara helt i Aluminium för det, bara ta upp lite mer av deras formspråk.. Sen så har det väl hänt en hel del rent tekniskt sen dom släppte sina skärmar,,,

//F

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Jag håller med om att dom är skit snygga på alla sätt och vis, men dom har en design för att matcha upp G4an.....
Jag skulle gärna se att dom ändra på en del i designen för att få skärmarna att synca bättre med G5 och PowerBook Alu,, inte för att dom måste vara helt i Aluminium för det, bara ta upp lite mer av deras formspråk.. Sen så har det väl hänt en hel del rent tekniskt sen dom släppte sina skärmar,,,

//F

Det kan jag hålla med dig om..
Helt klart ska dom släppa skärmar som matchar G5 och Powerbook Alu utan att för den delen bara vara metall rakt igenom.
Hur det ska gå till därimot har jag inte den blekaste..

Kunde ha exakt samma formfaktor som nu fast i gjuten flyplansalumiium (tror att det finns ngt smart sätt att gjuta så att godset inte behöver vara solitt) och sedan poleras detta, dock inte till högglansigt och möjligen ytbehandlas på ngt sätt så att det inte oxiderar. COOOLT!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-09 19:56

Jag är inte orolig,,, brukar inte vara det när det gäller apple och design..

Den som väntar på nått gott....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 01:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av macswede
Kunde ha exakt samma formfaktor som nu fast i gjuten flyplansalumiium (tror att det finns ngt smart sätt att gjuta så att godset inte behöver vara solitt)

På samma vis som när man gjuter plast utan att det blir solidt? Jobbigt att få plats med innehållet annars. Fördelen med aluminium ju att det är så pass lättformat. Går ju utan tvekan att pressa en baksida och en framsida med fullgott resultat. G5:an är ju inte direkt formgjuten även om man skulle kunna tro det.

Citat:

och sedan poleras detta, dock inte till högglansigt och möjligen ytbehandlas på ngt sätt så att det inte oxiderar.

En eloxering kanske? I valfri kulör liksom iPod Mini, eller kanske matteloxerad aluminium som G5:an i sig?

Citat:

COOOLT!:)

Verkligen! Väntar med spänning på vad de har att erbjuda härnäst. Det som lockar mest är dock inte ny design utan ny bildprestanda, storlek och prissättning. Den som väntar på något gott...

Kommer skärmarna i ny design måste tangentbord och mus också designas om, för det är väl viktigast att skärm/tangentbord/mus synkar. Datorn har man ofta under bordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 01:37

Tja, samtidigt är ju dagens Apple Pro Keyboards väldigt universalt designade och inte särskild anpassade till dagens cinemadisplays. Enda likheten är väl att båda produkterna innehåller genomskinlig plast. Tangentborden upplevs ju dock som ganska "vita".

Men visst, nya t-bord som matchar de nya skärmarna när de kommer vore ett trevligt inslag. Kanske kan apple göra hela uppsättningen (G5, t-bord, skärm, mus) mer enhetlig? Och samtidigt matcha powerbook och iBook i någon mån (skärmarna).

Jag tycker dom nuvarande skärmarna är skitfula, vad är det som är snyggt egentligen?

Plastiga, påminner mer om någon slags köksprodukt till hemmet...;)

Hoppas verkligen dom släpper ny design snart i helborstad aluminium eller liknande.

  • Medlem
  • 2004-01-11 02:53

Och jag tycker tvärtom att det är skärmarna som är snygga och G5'an som borde designas om.. kanske ny design på allt?? G5 chassit är verkligen inte en av Apples mest omtalade eller lyckade design exempel.... det är däremot hela iMac serien,iPoden,Powerbookarna och gamla G4 powermac.
Det är givetvis mina högst egna åsikter
samt en hel del av dom designawardwinning.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 05:27

När kommer Apples Pro Keyboards med bakgrundsbelysning?

  • Medlem
  • 2004-01-11 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av nonsens
Kommer skärmarna i ny design måste tangentbord och mus också designas om, för det är väl viktigast att skärm/tangentbord/mus synkar. Datorn har man ofta under bordet.

Jag har aldrig haft en mac UNDER bordet, den ska ju synas !

  • Medlem
  • 2004-01-11 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Calavera
När kommer Apples Pro Keyboards med bakgrundsbelysning?

Ah vilken sjysst ide... det vore coolt........vill ha

  • Medlem
  • 2004-01-11 10:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Och jag tycker tvärtom att det är skärmarna som är snygga och G5'an som borde designas om.. kanske ny design på allt?? G5 chassit är verkligen inte en av Apples mest omtalade eller lyckade design exempel.... det är däremot hela iMac serien,iPoden,Powerbookarna och gamla G4 powermac.
Det är givetvis mina högst egna åsikter
samt en hel del av dom designawardwinning.

håller helt med!!!!!! G5an är häftig att se, både innuti och utanpå, särskilt innuti!!!

men jämfört med tidigare macar så tycker jag den är tråkig faktiskt, gärna ny design på skärmarna, men helst samma design och en 30tum i skalet.....

"jag längtar till apple har kommit över aluminiumeran"

Kommer det en skärm i metall så röstar jag för transparent aluminium!

Skämt å sido, jag håller med Helmot, de nuvarande skärmarna är snygga och för mycket metall skulle bli för mycket av det goda.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av macswede
Kunde ha exakt samma formfaktor som nu fast i gjuten flyplansalumiium (tror att det finns ngt smart sätt att gjuta så att godset inte behöver vara solitt) och sedan poleras detta, dock inte till högglansigt och möjligen ytbehandlas på ngt sätt så att det inte oxiderar. COOOLT!:)

Jag är övertygad om att ytan kommer att vara oxiderad! Aluminium oxideras väldigt lätt, men den bildade oxiden är mycket tät och hård och skyddar metallen. Ursäkta min besserwisserfason.

Eloxering i olika färger kunde väl vara nåt. En aquablå cinema display i aluminium kanske kunde sitta fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 13:44

Kan man ha ett huum om när dom kan komma att släppa nästa genaration av skärmar? Jag behöver en ny skärm och jag vill inte gå och köpa en 23" om dom kommer att släppa nya inom kort...

Allvarligt talat har Apple aldrig haft en snygg design tidigare förrän dom släppte den nya aluminium looken på både bärbara och stationära.

Nu ser dom ju seriösa ut, förut såg det ut som leksaker.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Kan man ha ett huum om när dom kan komma att släppa nästa genaration av skärmar? Jag behöver en ny skärm och jag vill inte gå och köpa en 23" om dom kommer att släppa nya inom kort...

Alternativet, och ett mycket enkelt knep är att ta ur LCD panelen och åka med skalet till en billackerare som är duktig och be dom lackera hela skalet i aluminium.

Då har du din nya skärm och det kommer säkert impa på andra som undrar om du sitter med den nya Apple skärmen, då svarar du att du är testpilot åt Apple givetvis:D

  • Medlem
  • 2004-01-11 18:11

Jag vill ha:
Extremt tunna skärmar av flygplansaluminium
Lysande Apple-logga som på Powerbook och iBook
ADC- och DVI-ingång på skärmen
Mycket bra låsanordning (stöldskydd)
Ytterligare förbättrad färgkalibrering
15, 17, 20, 24 och 28 tum

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Jag vill ha:
Extremt tunna skärmar av flygplansaluminium
Lysande Apple-logga som på Powerbook och iBook
ADC- och DVI-ingång på skärmen
Mycket bra låsanordning (stöldskydd)
Ytterligare förbättrad färgkalibrering
15, 17, 20, 24 och 28 tum

Lyser Apple loggon på en Powerbook?

I så fall var det något nytt jag absolut inte visste om, helcoolt:D

Tekniskt sett så har ju Apple bra specs på 23", i sin nuvarande form har den 25ms response mot tidigare 40ms vilket var tokmycket.

Vad jag har hört är att Apple har en deal med LG/Philips om just 23" panelerna och LG/Philips tog fram dessa just pga Apple gick in och supportade utvecklingen av dessa.

Men vi har ju redan en snygg 24" monitor från Eyegonomic.

Jag vet inte vad den kostar och vem som säljer denna i Sverige, nån som vet?

Eyegonomic 24" i Alu

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 19:44

Oxiderad aluminium vill inte jag ha. Knepigt att hålla snyggt och fräscht. Hellre en transparant eloxering såsom G5:an har idag. Den finnishen är snygg.

Angående 23" Cinema display Likvid:
Varifrån har du fått att de skulle ha 25ms på-till-på uppdateringstid på den skärmen? Det finns så vitt jag vet inte att läsa någon stans då apple ej ger ut detta i sina specar medvetet. Och att 22" Cinema Display skulle haft 40ms stämmer inte heller.

Var får du allt ifrån?

Mig veterligen är det heller inte LG/Philips som tillverkar TFTn i apples cinema skärmar. Var har du läst det någonstans?

Det är väl inte förvånande att Apple inte säger något eller hur? de har ju aldrig varit teknikorienterade på den detaljerade nivån.

Det är LG/Philips panel i 23" Apple.

Jo dom har kört med 25 ms paneler nu på 23".

Klipper in svaret från min kontakt nedan

"Pre May 03 build date: 40ms total average response
Post May 03 build date: 25ms total average response"

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 00:03

Vilken fin källa. Vetenskapligt och korrekt på samma gång.

En sak som Apple skulle kunna/borde göra när det gäller ny design av skärmar är att göra tunnare kanter på skärmarna. Jag håller med andra här om att en skärm helt i metall vore nog för mycket, men att kapa de väldigt breda kanterna på dagens skärmar och göra dom läckert tunna tror jag däremot skulle kännas som ett lyft. Plus en bättre ergonomi i själva foten.

Vad gäller den ursprungliga frågan om det vankas nya skärmar: Skärmarna har uppdaterats med väldigt varierande mellanrum, så det är svårt att säga när det kommer nya utifrån hur lång till det gått sen senaste kom. Men det är i alla fall 348 dagar sedan senaste uppdateringen (28 januari 2003) och snittet är 314 dagar, men som sagt, snittet säger ingenting egentligen.

De rykten som kommit och gått på senare tid har ofta haft fel. Det har länge ryktats om en 30"-modell bland annat, utan att det kommit någon sådan. Bland det senaste rykten var ett "anti-rykte", taget från MacRumors:

Apple Cinema Updates Delayed?

Appleinsider provides some disappointing news for users awaiting a refresh of Apple's Cinema Displays. The rumor site does not expect revisions to take place until after the introduction of the next generation of PowerMacs which are placed sometime in early 2004.

Appleinsider, however, had previously cited "reliable" sources that Apple LCD Revisions would take place in November 2003. November, obviously, brought no such revisions.

TC0-03?

TCO-03 är väl det enda som skiljer att ramen runt skärmen får inte vara svart, dock får foten den står på vara svart.

Säg så här, silver är ju som alla vet mode i just nu, TV-apparater, stereos, högtalare med mera.

Dock kommer det se förbaskat föråldrat ut när silver går ur tiden.

Svart är klassiskt och har alltid hållit i sig.

Gör maskinerna i svart istället.

1
Bevaka tråden