Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att hålla sig till tråden

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan tycka att det är en enkel sak att hålla sig till en tråd när man postar ett inlägg men det visar sig alltför ofta att det finns dom som har uppenbara problem med det här på 99Mac.

Det inträffar mer och mer ju längre trådarna blir och på senare tid händer det att trådarna spårar ur tidigare än förr.

Jag vet med mig själv att jag har haft del i problematiken i några trådar själv men med erfarenhet och lite god vilja har jag kommit tillrätta med det ofoget...

Jag hoppas att alla här kan ta sig i kragen och hålla sig till respektive tråd i fortsättningen i annat fall lär det snart råda total anarki på detta forum. Det kommer alla till gagn förr om inte senare.

  • Medlem
  • 2004-01-11 10:23

det är Livsstilsabstinens...

Är inte det där ett ovanligt manligt sätt att se på en diskussion?

Leve det bilaterala, associativa tänkandet.

Om vi hade varit anställda på ett företag vars affärsidé vore att skriva sakliga diskussioner hade jag kunnat hålla med i viss mån. Då hade vi behövt vara produktiva och tjäna in vår lön för att inte företaget skulle konka.

Men nu är det ju av intresse och nöje folk skriver på 99mac. Under hela den tid jag varit medlem tycker jag det funkat bra. Det stör mig inte för fem öre om en tråd byter fokus. Det är charmigt ibland och om man inte är intresserad tycker jag det fungerar hyfsat att skumma igenom/hoppa över de inlägg som man inte är intresserad av.

Citat:

Om vi hade varit anställda på ett företag vars affärsidé vore att skriva sakliga diskussioner hade jag kunnat hålla med i viss mån. Då hade vi behövt vara produktiva och tjäna in vår lön för att inte företaget skulle konka.

Tokpostning är ingen förtjänt av allra minst medlemmarna på detta forum bandbredd kostar. Om man kan minska antalet onödiga inlägg på detta forum så finns det en chans att det kommer att få vara kvar. Alternativet är ju sämre eller hur.

Citat:

Men nu är det ju av intresse och nöje folk skriver på 99mac

Så det är inte av intresse och sitt eget nöje folk skriver inlägg som har substans och som kan hjälpa andra på detta forum.

Livsstils tråden var ett lysande exempel på skitsnack och tyvärr är det många som har problem med att skita i trådar vilket denna tråd bevisar om något.

Men vi har ju moderatorer och dom som inte respekterar forumets regler får väl sina fiskar varma tids nog...;)

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
Jag tycker det bästa sättet att förstöra ett forum är att styra det med järnhand.

  • Medlem
  • 2004-01-11 13:15

Ja blir det bara statiskst macrelaterat och regler på stavning,innehåll kanske till slut även åsikter kommer forumet att sakta dö ut...för det blir vansinnigt tråkigt att läsa och då blir det bara att man söker på problemlösningar.Är det inte roligt att läsa kommer även många att sluta posta vettiga inlägg.
hela den här diskussionen som varit den senaste tiden får mig att tänka på skoltiden.. Jag liknar de som klagar på inläggen med de som satt längst fram och var duktigast på matte,fjäskade med fröken och skvallrade....ack så tråkiga
De som är lite roliga och spontana i inläggen som dom som satt längst bak kanske inte världens ljus i vissa ämnen men väldigt företagssamma och praktista.
Om ett forum ska vara komplett behövs alla typer av människor för att kunna täcka upp hela kedjan av macanvändande.
"mina två öre"

..låt den som är utan synd kasta första stenen............

Jag förstår dem som tycker att det kan bli för många "tokinlägg" osv. Jag känner själv ibland att "det här är ju bara en massa skitsnack". Vi är ju alla olika och har olika intressen (förutom mac). Klart att vissa inlägg känns trista och onödiga ibland för vissa av oss, som andra tycker är hur kul som helst. Men själv tycker jag att Maco har rätt. Det är just att det finns lite spelrum och spontanitet som gör forumet starkt. Mina inlägg är nog till hälften "seriösa" råd och /eller frågor och till hälften "strunt", men jag hade nog inte bidragit med det lilla jag kan om det inte fanns allt "trams" också, det är därför man hela tiden dras hit -- blandningen. Var rädd om det.

  • Medlem
  • 2004-01-11 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
Jag tycker det bästa sättet att förstöra ett forum är att styra det med järnhand.

Det finns mellanlägen mellan järnhand och total frihet. Jag tror på frihet under ansvar, men ibland måste den som inte tar ansvar tas i örat.

Baron det där kallas retorik.

Det lät på xplanes svar till mig som att forumets överlevnad var hotad av alla osakliga inlägg. Då ville jag visa min syn på vad som hotar 99mac.

Citat:

om man kan minska antalet onödiga inlägg på detta forum så finns det en chans att det kommer att få vara kvar.

Och ja, det finns ett mellanläge -- det har du rätt i.

Vem bestämmer vad tråden ska innehålla? Det är klart att om jag tar upp en frågeställning i en tråd så förväntar jag mig ett svar på den, men om någon utvecklar frågeställningen så att tråden får mer djup och sedan kanske inte handlar om exakt det jag frågade om så kanske det är lite tråkigt för mig, men skapar mervärde, nytta och kunskap för andra.

Hellre ett aktivt forum än ett där folk inte vågar skriva i trådarna om de inte vet exakt rätt svar på den ursprungliga frågan eller påståendet.

Man kan väl kanske uppmana de som svarar att hellre starta en ny tråd ifall ursprungsfrågan skulle råka få stickspår... det är ju lätt hänt att man gör jämförelser som blir FÖR lockande att svara på. Instämmer med Merovech än att folk inte vågar svara.

Nästa gång ni pratar med en kompis. Fundera på hur samtalet ser ut. bestämmer ni ett ämne som ni sen pratar om tills ni gemensamt bestämmer er för att prata om nåt annat eller låter ni fokuset flyta och pratar om det som för tillfället är intressant?

man måste få byta ämne ibland; det är så nya spännande idéer och tankar föds.

Jag tänkte analysera följande mening:

Citat:

"Jag kan tycka att det är en enkel sak att hålla sig till en tråd när man postar ett inlägg men det visar sig alltför ofta att det finns dom som har uppenbara problem med det här på 99Mac."

"Jag" = personlig uppfattning
"tycka" = personlig uppfattning
"hålla sig till en tråd" = personlig uppfattning, godtycklig bedömning
"man" = används för att ge sken av allmängiltighet
"det visar sig" = retoriskt knep för att försöka framställa den egna bedömningen som fakta, men betyder egentligen "jag tycker så"
"uppenbart" = floskel för att låta påskina att den egna tolkningen är fakta. Om det verkligen vore uppenbart så skulle det inte behöva påpekas.
"problem" = något som xplane inte gillar

I klarspråk betyder alltså meningen:

"Jag tycker det är jobbigt när andra tycker annorlunda än jag"

  • Medlem
  • 2004-01-11 16:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Nästa gång ni pratar med en kompis. Fundera på hur samtalet ser ut. bestämmer ni ett ämne som ni sen pratar om tills ni gemensamt bestämmer er för att prata om nåt annat eller låter ni fokuset flyta och pratar om det som för tillfället är intressant?

man måste få byta ämne ibland; det är så nya spännande idéer och tankar föds.

jag håller med till viss del. Men om man vänder sig till en informationsbanksom 99mac med ett specifikt problem har man anledning att bli frustrerad om tråden flyter ut i något man inte ville läsa om. Jag har själv känt mig tvungen att starta en ny tråd för att komma tillbaka till vad den ursprungliga handlade om.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 17:04

De flesta åsikterna här på 99mac är högst personliga. Därmed inte sagt att de inte har något värde.

Jag tycker liksom Baron att man bör försöka hålla sig till trådens ursprungsämne även om jag är högst medveten om att det är svårt. Däremot kan jag tycka att följdfrågor eller nya frågeställningar inom samma ämneskategori är ok i samma tråd. Annars låser man sig ju till huvudfrågan om kan ej gräva djupare i ämnet och räta ut alla rådande frågetecken på en gång.

Dessutom skulle det nog bli ganska rörigt om man tvingades att skapa nya trådar bara för att man kommer på en ny fråga med viss anknytning till det ämnet tråden tar upp, men som ändå inte berör ursprungsfrågeställningen i tråden.

En personlig avvägning om huruvida ens inlägg hamnar inom trådens ramar eller ej är väl det enda rätta.

Det finns en tråd där någon frågade om hur man kopplar in en G5 till sin TV. Jag ville också har svar på den frågan så jag läste tråden. Tråden innehöll då 9 sidor varav 8 handlar om hur man kopplar in sin PC till en TV och varför detta var mycket bättre. Jättebra info om jag hade ägt en PC, men då hade jag inte suttit och läst på ett macforum antagligen.

Ta bort allt j-vla tjafsande om mac-pc i trådarna och svara på det folk vill veta istället så är jag nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 20:10

Ja, den tråden är nog en av de sämre här på forumet. Känns mycket dåligt att ha deltagit i den. Tyvärr blir det ju så när enträgna mac-hatare börjar "tjaffsa emot" i trådarna. Ibland önskar jag att man hade lättare för att ignorera sådant.

Men faktum är att man egentligen höll sig till ämnet då det fortfarande handlade om Radeon 9800 kort och dess funktionalitet vilket tråden även handlade om från början. Tyvärr kom ju PCn in i bilden och allt blev en stor röra.
För övrigt borde 8 sidor av den trådens innehåll ha raderats.

  • Medlem
  • 2004-01-11 20:37

Släng ut pc spammers och lägg tillbaka livsstil för att kunna flytta urspårade trådar dit ..hade varit så skönt!

Brukade inte moderatorerna flytta bara de urspårade delarna av trådar nån annanstans med en länk från ursprungstråden förut? Var det för krångligt eller varför slutade man med det?

En gyllene medelväg är antagligen realistiskt att förvänta sig. Jag gillar saklighet, det vill säga att faktiskt svara på frågor som ställs och åt andra hållet få sakliga svar. Uppblandat i detta får gärna humor förekomma. Om avstickare föds är det inte ett så stort problem för mig då jag kan hoppa in i mellan med ett inlägg som har att göra med det jag är intresserad av. Om en fråga besvarats tidigt i en tråd så är det helt okej för mig om resterande spaltkilometrar används till sidospår.

Jag tycker själv det är trist när trådar går ut på att kasta skit på något. Det finns lägen där det är på sin plats att vara negativt kritisk men varför man verbalt ska spy på vad andra gillar för datorer eller spy på andra överhuvudtaget är för mig en gåta. Det finns avarter inom många områden och hos vet dem flesta att det finns ett sorts gnabb mellan PC och Mac(ordningsföljd oviktig). Det gnabbet kan skötas på ett för mig harmlöst sätt med glimten i ögat eller så kan det ske på ett trist och nedsättande sätt. Jag brukar tänka, att om inte alla garvar när någon skämtar om någon annan inklusive den som det skämtas om, så kanske det faktiskt inte är så kul ändå. Hata windows om ni vill eftersom ingen skadas på minsta sätt men har någon ett hat mot windowsanvändare så kanske den ska tänka på att detta inte är en terapeutisk klinik där det gäller att öppna sitt innersta och att folk kan ta illa vid sig om man ventilerar sina mörka sidor.

En annan sak som jag tycker är viktigt är att inte gå in på någons person i en diskussion om det kan uppfattas negativt. Klaga sakligt men använd inte personangrepp i det hela. Om någon säger en felaktighet så säg att det är fel men utelämna att felsägaren är idiot, treåring, dum, windowsanhängare, eller vad som helst som har med personen att göra. Det samma gäller tredje person i en diskussion. Ett bra hjälpmedel om man har svårt med detta är att utelämna andra specifika personer helt i en fråga som inte har med personer att göra om det går. Exposé på windows är till exempel en sådan fråga där det inte finns någon anledning att tala om andra användare på ett negativt sätt. Hata/ogilla maxade fönster men hata/ogilla helst tyst om det gäller användare av maximerade fönster.

För att förtydliga mitt första inlägg i denna tråd direkt efter inledningsinlägget så hade det med tråden att göra. Det var mitt sätt att säga att vi lättar lite på stämningen innan vi går vidare. Det tror jag ibland behövs när en tråd startar i en negativ synvinkel. Det är skönare att luta sig tillbaka lite i fåtöljen och slänga upp benen på bordet och diskutera än att sitta upprätt och bli alldeles stel i ryggen. Dessutom är det bra för blodtrycket har jag hört.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag tänkte analysera följande mening:

"Jag" = personlig uppfattning
"tycka" = personlig uppfattning
"hålla sig till en tråd" = personlig uppfattning, godtycklig bedömning
"man" = används för att ge sken av allmängiltighet
"det visar sig" = retoriskt knep för att försöka framställa den egna bedömningen som fakta, men betyder egentligen "jag tycker så"
"uppenbart" = floskel för att låta påskina att den egna tolkningen är fakta. Om det verkligen vore uppenbart så skulle det inte behöva påpekas.
"problem" = något som xplane inte gillar

I klarspråk betyder alltså meningen:

"Jag tycker det är jobbigt när andra tycker annorlunda än jag"

LOL!

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg
För att förtydliga mitt första inlägg i denna tråd direkt efter inledningsinlägget så hade det med tråden att göra. Det var mitt sätt att säga att vi lättar lite på stämningen innan vi går vidare. Det tror jag ibland behövs när en tråd startar i en negativ synvinkel. Det är skönare att luta sig tillbaka lite i fåtöljen och slänga upp benen på bordet och diskutera än att sitta upprätt och bli alldeles stel i ryggen. Dessutom är det bra för blodtrycket har jag hört.

Nu kom det här helt av sig för moderatorerna har raderat det inlägget utan att visa att dem gjort det. Jag sa i det inlägget i en mening något som liknar det ni två väderinläggare sagt här. Ett skämt helt enkelt! Fan, jag blir alldeles stel i ryggen känner jag.

Nu är det dags att handla moderatorer. Stäng av dom som inte respekterar trådar och dess regler sedan må det vara att det finns ett viss mått av abstinens för att Livstil togs bort men när det händer att var och varannan tråd spårar ur sedan en tid tillbaka så ser inte jag att det rimmar med hänsyn och respekt för forumet som sådant.

Det är möjligt att forumet skulle bli fattigare om vissa här skulle stängas av men som det är nu så är det ohållbart i längden. Hårda ord kan tyckas men jag står för dom.

Och dom som tycker att jag skiter i det blå skåpet får väl anmäla mig till moderatorerna.

Mvh Tomas P

:eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
...Och dom som tycker att jag skiter i det blå skåpet...

Nu vill inte jag gå off-topic i just denna tråden av alla men jag kan tyvärr inte hålla mig. Vad i hela friden vill man ha sagt med ovan använda talesätt egentligen?? Det låter ju hur dumt som helst!!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 21:32

Tycker nog att moderatorerna borde ta till med hårdhanskarna mot alla amatörmoderatorer…

[Tro fan vi har medborgargarde - poliserna sitter ju bara i falun och äter wienerbröd… Typ… Otäcka tendenser…]

Jag blir ofta anklagad för att avvika från ämnet vilket jag nästan aldrig gör, egentligen. Ofta är det nån detalj som nån annan stör sig på i mitt inlägg och sen bär det av all världens väg och jag får skulden. Tänk på det! Det är inte den med den ovanliga detaljen i inlägget som bär skulden! Det är den som hakar upp sig på det!

Jag tror jag ska föreslå till Björnström att det inrättas en "Bli din egen censor"-tråd

I den tråden får naturligtvis alla göra inlägg, men alla får också fritt censurera andras inlägg. Så kan alla som finner glädje i det få gå dit och leva ut sina kontrollbehov och liknande böjelser och moderera bäst de vill

I de andra trådarna får man prata lite relaxat.

Intressant idé…

Jag håller med Richard. Låt kontrollmänniskorna umgås med varandra i den tråden.

Vi andra kan diskutera 99% mac och 1% annat på resten av forumet, som det varit hela tiden som jag varit medlem. På sista tiden väldigt mycket trista vibbar med regleringar hit och dit. Jag har aldrig blivit störd av att folk diskuterar fritt utan stränga regler. De som bara vill ha fakta kan ju använda FAQ-delen av 99mac.

Bevaka tråden