Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blogga och Trackback kan nån av er vad det är?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-11 00:59

Skulle vilja veta mer om Blogga och Trackback.
Jag har Googlat lite men blir inte så mycket klokare ..jag är ju en mac människa och vill ha det enkelt/produktivt
Så om nån vet något om ämnet skulle jag bli glad för lite enkel info och introduktion. MVH: Niclas

  • Medlem
  • 2004-01-11 01:06

Min blogg finns exempelvis på http://z80.org. Det finns massor av andra bloggar på nätet och Internetworld hade en ganska bra artikel i ämnet nyligen på sin webbsajt.

  • Medlem
  • 2004-01-11 01:21

Tack för länken majk!
Nu är jag lite mer upplyst )

Tack till dig med Joacim kollar in din sida .. (snygg) gillar hur bloggsidorna funkar det kan bli ett mycket bra system

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Min blogg finns exempelvis på http://z80.org. Det finns massor av andra bloggar på nätet och Internetworld hade en ganska bra artikel i ämnet nyligen på sin webbsajt.

Ingen trackback på din blogg?
Min blogg redesignas just nu. Men är uppe om ett par dagar med bells & whistels.
Movable Type baserat. Mycket trevligt.
Fettar in dig bland "Läs även"

finns för övrigt en svensk blogsida man kan "pinga" (så man hamnar i en lista när man skrivit något): www.weblogs.se

en trackback är en ganska intressant grej, det funkar så att om du skriver ett inlägg i din blog med trackback aktiverat och nån skriver ett annat inlägg på sin blog, typ som ett svar eller så till dig, med en länk tilll din sida, så skickar tex. MovableType en liten xml snutt till din sida och du får en "trackback ping."

låter konstigt? movabletype själva (dom som fråb början utvecklade trackback) kan nog förklara det bättre egentligen: http://www.movabletype.org/trackback/beginners/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ingen trackback på din blogg?

Har aldrig förstått vitsen eller meningen med trackback. Är det för att koppla ihop olika blogsidor eller har den någon annan funktion?

Vidare, hur får mantexterna från de olika inläggen, katergorierna eller arkivet att komma upp med samma layout som det är på första sidan?

Jag menar, hur får man enbart höger sida (för att ta layouten på min sida) att förändra sig beroende på om man väljer något inlägg utifrån kategori, arkiv eller annat, men att vänstra sidan fortfarande är oförändrad?

Har det något med CGI-skripten att göra eller är det bara att gå in och hacka i html-koden?

Som det är nu, kommer, om man klickar för att se hela texten till ett visst inlägg, upp med full bredd på fönstret. Det ser varken snyggt ut eller är så värst lättläst, då det blir alldeles för brett.

Tips?

Min blog

Ändring: då det tog över en timme för mig att skriva mitt inlägg (dock inte pga skrivsvårigheter, utan pga att jag var upptagen med annat) så missade jag danskens svar på min fråga om Trackback

Någon som använt iBlog (från Indien)?

För- och nackdelar jämfört med Movable Type?

iBlog är ett Aqua-program som producerar statiska HTML-sidor. Det går därför utmärkt att använda för att ha blog på webhotell där man inte får använda Perl/PHP (.Mac t.ex.). Det är väldigt snyggt och professionellt och kostar en liten slant.

Movable Type är skriven i Perl och kräver alltså att man får köra CGI-program på servern. Där sköts allting via webläsaren.

Ciryon

hej på er. ser att denna tråden är gammal - men jag undrar...vem länkar till vem? ser att vi har trackback på 99mac.se - men vad gör jag med den url'en?! om jag till exempel vill koppla ihop en tråd på 99mac och macrumors.com hur gör jag det?

Hej!

Jag kan inte exakt med har inget bättre för mig så här är min teori:

Iden me trackback är att båda länkar till varandra.

Men istället för att två 'bloggare' måste komma överens om detta manuellt och skriva in URLs i sina bloggar så har man skapat ett automatiskt system - trackback. (Finns även pingback och refback tror jag..) Detta system gör att bara en bloggare behöver skriva in en URL och då uppdateras den andra bloggen automatiskt.

För att det ska funka måste BÅDA 'bloggar' stödja trackback. 99mac verkar ju göra det (fast jag har aldrig sett några trackbacks här?), frågan är om macrumors gör det?

Om macrumors stödjer trackback så borde det finnas ett trackback-fält att fylla i när man skriver en post där. Där fyller du i 99macs trackback-URL. När posten postas på macrumors så kommer ett skript på macrumors att kontakta 99mac-servern och säga "hej nu har jag skrivit en post om dig!" och då borde ett skript på 99mac se till att det finns en länk till macrumors på 99mac-sajten. Erh. typ.

Men som sagt jag har aldrig sett nåra sådana länkar här på 99mac. Funkar de?

Så svar på din fråga: Båda länkar till varandra. När en bloggare använder en trackback-URL i sin post så uppdateras den andra bloggen automatisk - om båda bloggar stödjer trackback.

Hm, men på senare tid tror jag att trackback har blivit väldigt utsatt för spam och få bloggar länkar automatiskt till varandra.

Numera används nog trackback mer som en 'curtesy' - dvs om man skriver om någons blogg är det god netikett att lägga in en trackback för då får bloggaren man skriver om veta detta och får en chans att svara! (Och kan då länka till den andra bloggen manuellt..)

Så trackback numera handlar mer om att låta varandra veta att man skriver om varandra. erh.

kul kul kul

hej hej!

1
Bevaka tråden