Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTMS får svensk konkurrent?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SAMI (Svenska artister och musikers intresseorganisation) håller tillsammans med musiksiten DIGFI på att starta en svensk version av iTunes Music Store.
På adressen http://digfidsp.sami.se/ hittar ni deras programförklaring. De samarbetar med Micro$oft så filformatet blir Windows Media Audio. Kommer detta vara en allvarlig konkurrent till en Europeisk version av iTMS? Personligen är jag mycket skeptisk till att detta skulle lyckas speciellt bra.

PS) Rubriken livsstil finns ju inte mer så jag valde rubriken "Internet" för detta ämne. Flytta gärna denna tråd till någon mer passande plats. Personligen kom jag inte på någon bättre plats.

Senast redigerat 2004-01-11 13:48

<sarkasm>Det var ju en väldigt informativ sajt de hade </sarkasm>

Ja man måste klicka på deras logotyp TVÅ GÅNGER för att komma fram till en meny. Därefter kan man läsa informationen.

  • Medlem
  • 2004-01-11 13:44

Dömt att misslyckas.

Som jag har nämnt i andra trådar (ursäkta om jag är tjatig) är detta bara en av flera satsningar på gång här i lilla Svedala (som jag tror kommer att misslyckas rejält).

Det är viktig at notera att de inte bygger själva butiken, utan bara en plattform som andra sedan ska använda för att bygga egna butiker.

Det är också intressant att notera att MS är strategisk partner och rådgivare i flera av dessa "plattform-för-musik-försäljnings-projekt", och under tiden så arbetar MS med en helt egen lösning som de också tänker sälja på samma sätt, dvs till e-butiker och andra som enkelt vill sätta upp en musik-butik på nätet.

MS egna variant ska enligt uppgift vara väldigt mycket billigare för återförsäljaren.

  • Medlem
  • 2004-01-11 14:14

Jag är livrädd att det kan gå åt pipan för Apple i Europa om de inte lyckas med iTMS. Är det bara jag som anser att Apple måste komma ut ur sitt USA skal och låta Apple i andra lände få lite mer att styra ??

Jag har även läst att Max Martin (den berömda producenten) och ett par "rävar i branschen" har startat eller ska starta någon tjänst för försäljning av musik via internet. Skönt att Apple i alla fall har täten än så länge.....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Skönt att Apple i alla fall har täten än så länge.....

Jo, men den tätpositionen gäller bara i USA. De som ännu inte riktigt har lyckats i USA (Microsoft bland andra) har givetvis mycket goda möjligheter att ta täten i Europa eftersom Apple inte visar några tydliga tecken på när de kommer hit med iTMS. Apple har inte heller samma "mindshare" i Europa som de har i USA och marknadsföringsbudgetarna verkar åtminstone i Sverige ta slut två veckor in på ett nytt år...

  • Medlem
  • 2004-01-11 14:39

Det är USA och i viss mån Japan (Sydostasien) som räknas i det här fallet. Europa ligger långt efter USA när det gäller internetanvändning. Alla de stora skivbolagen är dessutom amerikanska, utom EMI (brittiskt) och BMG (tyskt).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag har även läst att Max Martin (den berömda producenten) och ett par "rävar i branschen" har startat eller ska starta någon tjänst för försäljning av musik via internet. Skönt att Apple i alla fall har täten än så länge.....

Deras projekt är nästan en exakt kopia av det som det skrivs om ovan, alltså inte någon musik-butik utan en plattform för andra att använda när de vill starta en musik-butik.

Men, MS är strategisk partner i det projektet också, så det lär knappast bli någon framgång.

Där iTMS skulle kunna falera, när den väl kommit till sverige, är om de inte vill eller lyckas få med sig svenska artister. Det är nog en stor del av musikförsäljningen i Sverige som är nationell. Utan dessa känns inte iTMS i Sverige komplett. Ser man på Apple.se/quicktime och trailers så skulle de ju där kunna anpassa lite för svenska filmer, det görs ju inte idag. Som påpekats tidigare verkar Apple inte så intresserade av att anpassa för marknader utanför USA med ex. iPhoto, Sherlock mm.

Lägger de inte ner krut på att visa större intresse för andra marknader så kanske någon annan vinner kampen i Europa och Sverige.

Jag tänker ungefär som jolander; det här är nog ingen konkurrent till iTMS, utan ett sätt att distribuera svenska artister. Sådana kan vi ju drömma om att de ska dyka upp på iTMS, särskilt med lite bredare utbud. Klart det finns en egen marknad för svensk musik, och jag tror inte Apple kommer att täcka den.

Att det sedan lär bli en sämre tjänst vad gäller gränssnitt osv., och att jag inte har minsta lust att handla WMA-filer, är en annan sak.

Fattar inte varför skivbolagen inte julbar och hakar på direkt. Om de får in sina artister på iTMS så ökar ju chansen att folk på andra sidan Atlanten, eller för den delen nere på kontinenten, upptäcker artister som man annars inte har några planer på att lansera utomlands. Förutsatt att det inte blir separerade "butiker", så att vi Europa inte kan köpa exempelvis japansk musik och amerikaner inte kan köpa svenskt.

Håller med. Tänk en musikbutik med ALL världens musik. Allt från finsk soul, latino techno till arabiskt punk och samisk rock. Man skulle kunna välja efter världsdel kanske men i övrigt skulle det inte spela så stor roll varifrån i världen musiken kommer. Snacka om att man kan hitta ny musik då. Och vad kul för oss musikintresserade.

Spelar väl ingen roll om artister sjunger på svenska eller ryska eller vad det kan vara. Bra musik är ju bra musik hur som helst. Och tänk på vilken marknad som inhemska artister skulle kunna få. Ulf Lundell får en superhit på Cuba med sin senaste platta. Ja allt kan ju hända.

Senast redigerat 2004-01-11 17:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Fattar inte varför skivbolagen inte julbar och hakar på direkt.

Det gör de nog. Skivbolagen hakar nog på alla varianter som erbjuder (enligt deras syn på saken) ok DRM och i övrigt verkar vettigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Men, MS är strategisk partner i det projektet också, så det lär knappast bli någon framgång.

Eh? Nu tror jag du har fel. Jag tror att historien visar att att MS har en mycket stark tradition av att dominera en marknad när dom väl ger sig in på den. Sedan brukar många tycka att produkerna är dåliga. En förenklad beskrivning skulle vara att MS produkter är framgångsrika och dåliga.

Näe, jag tror inte att en liten svensk version kommer att kunna slå ITMS, eler någon av dom stora drakarna. Det som jag däremot hemskt gärna ser är att det fins flera alternativ. Det skall gå att köpa music online från flera olika källor. För mig är det inget ideal att ITMS är det enda alternativet, precis som jag inte vill bo i en enpartistat.

Eftersom jag gillar Apple ser jag gärna att dom lyckas. Men, vi konsumenter är beroende av alternativ för att även ITMS skall fortätta att förnya sig/förbättra sig/bli billigare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Eh? Nu tror jag du har fel. Jag tror att historien visar att att MS har en mycket stark tradition av att dominera en marknad när dom väl ger sig in på den.

Ber om ursäkt, uttryckte mig lite otydligt (spritt över flera inlägg),

Jag tror att dessa projekt kommer att misslyckas därför att MS ännu inte har någon klar strategi och inte ens har skrivit färdigt sina interna dokument om hur deras DRM ska fungera och ännu mindre någon längsiktig "road-map". I dagsläget så ställer MS upp som partner och rådgivare till alla som önskar starta något som innehåller "Internet" och "Musik" i affärsplanen.

MS är förstås livrädda för att inte deras format ska bli standardformatet.

Eftersom de flesta (it-konsulter och deras kunder) känner sig trygga med stöd av MS så jobbar de vidare med dessa projekt trots att MS i det här fallet ännu inte har fattat några principbeslut, men när de väl gör det så är det inte alls säkert att de lösningar som så många arbetar med nu ens kommer att fungera.

Jmf gärna med när MS drog igång sin satsning på att bli nästa AOL vid lansering av Win95. Hur många av deras dåvarande partners överlevde när de väl bestämde sig för att satsa helhjärtat på internet och webben istället?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 23:53

Stället där jag jobbar, DCM, har precis dragit igång en liknande grej tillsammans med Bert Karlsson. Först ut är nedladdning av Fame Factory-låtar för 9.90kr i WMA-format. Men enligt pressreleasen ska tydligen MP3 och AAC vara på gång oxå.

Jag tycker iofs att det är synd att det kommer en massa 'små' varianter innan iTMS hinner etablera sig, för då finns det en risk att marknaden inte tar iTMS på allvar eftersom de som redan finns kommer att fungera så dåligt. (WMA och dåligt utbud...)

Men man kan ju alltid hoppas att de flesta mindre ger sig och ansluter sig till iTMS istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
Jag tycker iofs att det är synd att det kommer en massa 'små' varianter innan iTMS hinner etablera sig, för då finns det en risk att marknaden inte tar iTMS på allvar eftersom de som redan finns kommer att fungera så dåligt. (WMA och dåligt utbud...)

Tror inte det spelar någon större roll. Det fanns ju flera som försökte i flera år i USA innan iTMS visade hur det skulle genomföras för att funka. Enskilda artister och mindre skivbolag har väl testat detta tidigare även i Sverige utan större framgång?

Föv tror jag att ett av skälen till att HP ändrade sig från att starta en egen tjänst och spelare alá Dell till att para ihop sig med Apple var att MS ännu inte vet riktigt vad de ska ta vägen...

Dj Leafer. Vad fick er att välja MS filformat? Hur funkar DRM-lösningen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 07:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Dj Leafer. Vad fick er att välja MS filformat? Hur funkar DRM-lösningen?

Jag vet faktiskt inte... Men jag tror att själva hård- och mjukvara köptes in för ett par år sedan, men att det inte varit läge förrän nu, men det ska jag inte svara på.

Antar att själva handelslösningen är en förlängning av den tjänst vi harhaft där man kan blanda egna cd's och få hemskickat.

Jag ska undersöka lite närmare.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 14:32

det var så att det krävdes DRM, och just nu verkar det bara vara WMA och AAC som stödjer det.

Har det någonsin kommit något officiellt uttalande från Apple-håll om när iTMS kan vara aktuellt i Europa/Sverige?

Ok, samma skäl som gör att alla dessa VOD-tjänster använder MS som plattform då.

1
Bevaka tråden