Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta HD i iMac 233 mhz

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har några frågor

1. Hur stor kan den vara? 1 inch, 2,5 inch etc
2. Hur stor HD kan en iMac rev B adressera
3. Spelar det nån roll hur många rpm det är?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-10 15:15

1. 3,5 tum IDE (normal alltså)
2. Begränsningen sitter väl i operativsystemet?!?
3. Nä, men ju fler desto snabbare åtkomst.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 15:47

2. 137GB (127GB formateringsstorlek) kan adresseras. 120GB rek. därmed.
3. Ja, ju högre rpm desto större värmeutveckling. Många kör 7200rpm diskar i sina iMacar utan problem med värme. Satsa på en 120GB Seagate Barracuda (hört det förr? ) så får du nog inte problem med värmeutvecklingen.

Hehe, tack. Jag sökte men tänkte att det var bättre att starta en ny tråd istället för att väcka det döda. Hade nog vart bra om den andra inte var så död som jag trodde

Förresten det var det här jag tänkte på

"
Kontrollera dock att Ditt moderkort har stöd för den storlek på hårddisk Du tänkt köpa."

saxat från datorbutiken.se

Gäller det bara PC då alltså?

Om du får för dig att installera Mac OS X på din iMac efter du bytt hd tänka på detta:

Citat:

On certain computers, Mac OS X cannot install on a volume that is not completely contained within the first 8 GB of an ATA hard disk. Other possible causes that affect any Mac OS X-compatible computer are listed at the bottom of this article.

PowerBook G3 Series, excluding PowerBook G3 Series (Bronze Keyboard). See Related documents below.
Power Macintosh G3 Desktop
Power Macintosh G3 Mini Tower
Power Macintosh G3 All-In-One
Macintosh Server G3
iMac 233 MHz
iMac 233 MHz/B
iMac 266 MHz
iMac 333 MHz

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106235

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-01-10 18:58

Det går bra att byta till en HD större än 8 Gb i iMac 233, men du måste ha en partition som är <8 Gb där du installerar OS X och programmen. Jag har en 40 Gb i min nu och det funkar finfint.

/Mats

Citat:

Skrevs ursprungligen av MatsOlov
Det går bra att byta till en HD större än 8 Gb i iMac 233, men du måste ha en partition som är <8 Gb där du installerar OS X och programmen. Jag har en 40 Gb i min nu och det funkar finfint.

/Mats

Jo precis. Det är ju det som står i länken.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 23:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
3. Ja, ju högre rpm desto större värmeutveckling. Många kör 7200rpm diskar i sina iMacar utan problem med värme. Satsa på en 120GB Seagate Barracuda (hört det förr? ) så får du nog inte problem med värmeutvecklingen.

Är du säker på detta? Har läst åtskilliga rapporter där iMacens analogkort pajjat efter byte till 7200 rpm diskar. Tyvärr läste jag detta efter att jag själv bytt, en månad senare pajade mitt analogkort. Om det hade med saken att göra vet iofs jag inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Är du säker på detta? Har läst åtskilliga rapporter där iMacens analogkort pajjat efter byte till 7200 rpm diskar. Tyvärr läste jag detta efter att jag själv bytt, en månad senare pajade mitt analogkort. Om det hade med saken att göra vet iofs jag inte.

Frågan är om inte analogkortet går oavsett hårddisken. Fast det är klart att om det ligger på gränsen, så är ju den 4200rpmdisken som sitter i förmodligen inte alls lika varm som nya snabbare...

Jag funderar på vilken disk som för eller senare ska hamna i min slot-iMac, men det blir med all säkerhet en 5400. Tyvärr är det väldigt svårt att få specificerat värmeutvecklingen på diskar på tillverkarnas hemsidor. Jag hade gärna velat ha en tyst Seagate, men får nog skippa det eftersom jag inte hittar deras 5400diskar utan bara 7200 till salu. Räknat på effekttalen så hamnar Seagate 7200.7 högt, men det kanske inte är rätt sätt att räkna. Hade som sagt gärna sett redovisade temperatursiffror.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 00:22

Sitter det verkligen en 4200rpm disk original i iMac/233? Är det inte en 5400rpm disk? Angående huruvida folk bryr sig eller inte kan man ju med lätthet konstatera att de flesta monterar 7200rpm diskar. Ett par personer har även rapporterat här på 99mac att deras iMacar fungerat felfritt något år efter bytet osv.

Analogkorten har väl som sagt en tendens att pajja oavsett om man bytt hårddisk eller ej.

Det finns en Seagate Barracuda hårddisk på 40GB med 5400rpm varvtal. 40GB är väl kanske på gränsen för vad man klarar sig på. Denna disk kostar ca. 600kr inkl. moms idag och är nog ett bra alternativ för den som är orolig över temperaturen.

Själv skulle jag nog valt att montera en sån disk i min iMac för program och system. Sedan skulle jag använda en extern Firewire-disk (120, 160, 200, 250GB?) för övrig lagring. En sån disk kan man ju ha användning för även efter att man skaffat ny dator, till skillnad från 120GB disken som man sätter i iMacen (förutsatt att man inte inhandlar ett löst FW chassi och monterar den i dock).

I iMac/233 vet jag inte, men i min iMac/350 (slot) sitter det en 7GB HD som efter vad jag har hört från flera håll är 4200rpm. Vet inte om det går att få verifierat på något sätt. Det är en Quantum Fireball lct15, men specarna på Maxtors hemsida på dem är inte helt tydliga (det finns t.ex. ingen 7 utan bara 7.5, och det står bara <7200rpm).

Det känns lite som rysk roulette med sin dator. Jag resonerar som så att jag troligen inte har så mycket nytta av de extra varven och att jag kommer bli nöjd med den förbättring som blir. Det är främst för att få mer plats och för att minska ljudet (min nuvarande låter värre och värre, så hur länge den håller vet jag inte heller)

Den Barracuda som du nämner låter mycket intressant. Var 40GB det största som fanns i den serien eller är det bara det som finns kvar. Var har du sett den?

Tyvärr saknar ju den tidigaste modellen av slot-iMac FW så jag får vackert klara mig utan det tills vidare. Kanske blir en till iBooken någon gång senare, men det känns inte lika kul när den inte funkar till båda datorerna.

  • Medlem
  • 2004-01-11 00:51

Har monterat en 20 gb ATA-100 disk (7200) i en rev A 233. O det är nemas problemas. Tuggar på i all sköns ro.

Ps. i den satt det iaf en 5400 rpm.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 01:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Den Barracuda som du nämner låter mycket intressant. Var 40GB det största som fanns i den serien eller är det bara det som finns kvar. Var har du sett den?

Den säljs bla. hos www.mycom.se (se under datorkomponenter). Det är den enda kvarvarande disken i Seagate Barracuda linjen på 5400rpm. I övrigt finns det ju bara några usla Samsung diskar på 5400rpm att tillgå. De flesta har ju gått över till 7200rpm. Jag förstår att den främsta poängen med en ny disk är att få ned ljudnivån samt öka utrymmet. Du får ju trots allt 5ggr mer utrymme efter formatering än du har idag.

Citat:

Tyvärr saknar ju den tidigaste modellen av slot-iMac FW så jag får vackert klara mig utan det tills vidare. Kanske blir en till iBooken någon gång senare, men det känns inte lika kul när den inte funkar till båda datorerna.

Ja visst ja. Det tänkte jag ju inte på. Har aldrig ägt en iMac faktiskt, bara hjälpt vänner och bekanta med deras iMacar av olika slag. :rolleyes:

Om din 350:a är fläktlös kan jag mycket väl tänka mig att det satt en 4200 disk i den för minimal värmeutveckling. Det är väl dock skärmen som står för det mesta av värmen, men den leds ju relativt kvickt ut ur maskinen. De tidigare iMacarna hade väl dock 5400rpm liksom danne skrev.

Den är fullständigt fläktlös och det hade varit så skönt att få ner ljudnivån på HD:n eftersom det är det enda som låter. (Man kanske t.o.m. kan sätta i en 2,5", det verkar både låta mindre och ge mindre effekt).

Jag har annars funderat på att sätta in någon typ av solid state minne, men det är fortfarande lite för dyrt för att köra X på. Det finns IDEmoduler som ska vara bootbara, men priset på de stora minnena är fortfarande för högt. (Kanske skulle gå med OS9, men det vill jag inte köra.) Härligt tyst den dagen det blir av...

Men om disken: Har du dåliga erfarenheter av Samsung? Funderade ev. på en sådan. Eller ev. Hitachi.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 01:26

Tyvärr har jag ingen som helst erfarenhet av dem, men deras diskar har ju aldrig varit särskilt välrenomerade i sammanhang där lagringsmedia diskuteras.

Surfa in på samsungs hemsida och rota fram tech-specs för diskarna. Framför allt ljudnivån (dBA). Ingen av de datorer jag ägt genom åren har haft en Samsung hårddisk monterad. Varför kan jag tyvärr inte svara på.

www.storagereview.com har säkert några ord att säga om dessa diskar.

Seagate gör lysande diskar, framför allt de mest tysta på marknaden. Barracuda seriens 7200rpm diskar är grymt tysta. Kan bara föreställa mig hur tyst 5400rpm varianten är.

Faktum är att de Seagate diskar jag kollar på, inklusive 5400, faktiskt inte skiljer egentligen någonting från Samsung vad gäller ljudnivå. Dessutom ligger Seagates 7200 på klart högre effekt (vilket borde ge mer värme).

Seagates 5400 är nog inte så dum, men jag hade gärna velat ha lite mer utrymme. Ska kolla mer på storagereview, men det verkar mest vara andra typer av disk än de jag är ute efter.

Senast redigerat 2004-01-22 13:52
  • Medlem
  • 2004-01-21 19:03

Funkar det med en vanlig IDE HD till en iMac 406.
Virtuellt minne 33MB. Inbyggt minne 32 MB. Skivutrymme 997MB.
Processorinfo PowerPC G3

1
Bevaka tråden