Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny hårddisk! IDE ellker FW???

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-12-17 18:51

Jag har en stationär G4 533 med 40 GB HD vilket är alldeles för lite. Hur ligger det till?

1. Finns det plats för ytterligare IDE hårddisk innanför skalet, eller måste jag byta ut den befintliga?

2. Är det så att min gamla mac bara kan hantera 120 GB diskar om jag inte först partionerar upp den i en nyare mac?

Om JA på ovanstående frågor se fråga 3.

3. Är det snabbare accesstid med IDE än om jag skulle köra med en firewiredisk, och kommer jag i så fall att märka av det om jag t ex agerar host för ett nätverksspel?

Tacksam för svar...

1. Om jag inte tar fel så kan du montera ytterligare två hårddiskar i din burk.

2.Nej!

3. Nej och om du skall köra firewire så blir det ju att använda en extern disk det finns ju ingen intern firewireanslutning. Och om du skulle märka något i ditt spelande i nätverk så beror det mest på uppkopplings hastighet och processorkraft inte på hur snabba diskar du har.

  • Medlem
  • 2003-12-18 12:20

På fråga 2 fick jag Nej till svar... Detta innebär alltså att jag kan sätta in en 250 GB IDE disk i datorn?

Japp det skall inte vara några problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-18 17:29

Nej det går inte använda 250 GB HD i G4 533 !
Det är pga ATA 100 bus. Det kan maximeras teoretisk 128 GB.
Så 120 GB HD går använda som master och din 40 GB HD som slave.
Det finns redan U-montering för en HD-plats till.
Men du kan köpa 2 st 120 GB HD och ta bort 40 GB.
Men ett bra alternativ är att köpa ATA PCI-kort (ATA 133),
som klarar av en 250 GB HD + tre HD till.

Det är inga problem med att använda en 250Gb disk i maskinen ifråga men den kommer att endast vara 137Gb stor vill du utnyttja hela hårddisken så måste du installera ett ATA-133 kort eller använda externa hårdiskar via firewire eller USB portarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-18 19:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Det är inga problem med att använda en 250Gb disk i maskinen ifråga men den kommer att endast vara 137Gb stor vill du utnyttja hela hårddisken så måste du installera ett ATA-133 kort eller använda externa hårdiskar via firewire eller USB portarna.

Intressant du säger att det klarar max 137 GB stort på ATA 100 ?
Jag har inte helt koll på detta. Men i alla fall är det begränsningar på ATA 66 och ATA 100. Att skaffa ATA PCI-kort är bra investering för framtida stora hårddiskar.
Jag kommer att kolla upp exakta maxstorlekar på ATA 66 o ATA 100.
Nyligen kollade jag runt på nätet, alltid är det om max datatransfer...
För moog är det ju inte kul att köpa 250 GB och få efter formattering 137 GB ?

Såvida han inte använder sig utav externa diskar på firewire eller usb då är dom vad dom utlovar sig vara.

  • Medlem
  • 2003-12-18 19:52

Det går alldeles utmärkt att ha en 250gigs disk i den maskinen om man först formaterar den till partitioner mindre än 137 (eller vad det nu är) i en maskin som klarar den diskstorleken, tex G4 MDD ochG4 FW800 modellerna.

edit: stavfel

Senast redigerat 2004-01-10 12:55
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 20:29

Det som sätter begränsningen är ATA-bussens adressering. Det har ingenting med frekvensen (33MHz, 66MHz, 100MHz) att göra. För att hantera partioner större än 137GB krävs 48-bitars adressering. Den första macen som hade det var PowerMac G4 MDD.

Precis som Xedoz skriver är det vid formateringen som adresseringen begränsas partionsstorleken. Därmed går det alldeles utmärkt att formatera disken på en ATA-bus med 48-bitars adressering för att sedan använda hela diskutrymmet på den äldre macen.

  • Medlem
  • 2003-12-18 23:08

Okej! Nu är det lite klarare med allting! Jag kommer att köpa en IDE ATA/ 100 120 GB disk samt behålla min 40 GB disk... Är det bara att skruva in den eller är det något jag ska tänka på? Ska jag ställa 120 GB-disken som slav och den andra som master?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 01:57

Det är bara att montera disken. Sätt disken med operativsystemet på (startskivan) som mästare och den andra som slav. Skall man vara petig så skall mästaren vara ansluten till ändkontakten på IDE-kabeln och slaven i kontakten mitt på kabeln.

I övrigt är det inte mycket att tänka på. Formatera den nya disken i HFS+ med skivverktyg, sen är det bara att tuta och köra.

Lycka till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
3. Nej och om du skall köra firewire så blir det ju att använda en extern disk det finns ju ingen intern firewireanslutning. Och om du skulle märka något i ditt spelande i nätverk så beror det mest på uppkopplings hastighet och processorkraft inte på hur snabba diskar du har.

Min Sawtooth hade en intern FW kontakt, jag testade aldrig om den var aktiv men det borde ju finnas även på senare modeller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Min Sawtooth hade en intern FW kontakt, jag testade aldrig om den var aktiv men det borde ju finnas även på senare modeller?

Njet, den interna FW-porten togs bort på efterföljande modeller.

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Det är inga problem med att använda en 250Gb disk i maskinen ifråga men den kommer att endast vara 137Gb stor vill du utnyttja hela hårddisken så måste du installera ett ATA-133 kort eller använda externa hårdiskar via firewire eller USB portarna.

Jag köpte en 180 GB disk. visste ej att den inte skulle funka fullt ut till min G4. (får bara 127..) Använder ett ext. hårddiskchassi (sarotech, oxford 911), tänkte köpa fler stora HDs till DVredigering.
Frågan är hur jag kan göra:

Partitionera med min G4 450 MP- sen kunna använda hela HDn?
Partitionera med min ibook G4 800Mhz - ?
Behöver jag låna ngn annans mac (vilken?) för att kunna partitionera o använda hela?

(Frågar efter svar istället för att testa då jag har fyllt HDn med material jag ännu ej kan radera)

Mkt tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 10:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av moog
Okej! Nu är det lite klarare med allting! Jag kommer att köpa en IDE ATA/ 100 120 GB disk samt behålla min 40 GB disk... Är det bara att skruva in den eller är det något jag ska tänka på? Ska jag ställa 120 GB-disken som slav och den andra som master?

Sätt den nya som master skulle jag säga... Den är förmodligen bättre och lite snabbare än din gamla = bättre prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 12:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av funkylucy
Jag köpte en 180 GB disk. visste ej att den inte skulle funka fullt ut till min G4. (får bara 127..) Använder ett ext. hårddiskchassi (sarotech, oxford 911), tänkte köpa fler stora HDs till DVredigering.
Frågan är hur jag kan göra:

Partitionera med min G4 450 MP- sen kunna använda hela HDn?
Partitionera med min ibook G4 800Mhz - ?
Behöver jag låna ngn annans mac (vilken?) för att kunna partitionera o använda hela?

(Frågar efter svar istället för att testa då jag har fyllt HDn med material jag ännu ej kan radera)

Mkt tacksam för svar!

Ingen av de macar du nämner ovan kommer att ge dig möjlighet att använda mer än 137GB av hårddisken (127GB ledigt utrymme).

Formaterade du disken internt eller när den satt i FW-chassit? Jag förmodar att du får samma resultat om disken sitter i FW-chassit då det interfacet bör ha samma adressering som ATA-interfacet i din maskin.

Tag disken till någon som har en PowerMac G4 MDD eller nyare. Dessa maskiner kan formatera disken till full volym (48-bit adressering). Sedan kan du glatt använda den i din G4/450, men ej formatera om den till full volym.

Tack Cal!!

jag formaterade i chassit.

vilka är G4 MDD?
-vilka kan 48 bit-adressering? -Sen får jag söka i vänskapskretsen...
Antar att 17"Powerbook ej kan lösa det?
tack än en gång!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 13:45

PowerMac G4 MDD ser ut såhär.

Säkrast är att montera disken internt i en sån maskin (eller nyare) och formatera den.

Det bör även gå utmärkt att ansluta fw-chassit till PB17". Om det är ett gammalt fw-chassi kan det dock finnas begränsningar i fw-chippet också.

EDIT: Apples förklaring på problemet finns här.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86178

Det har även funnits genvägar för att uppnå större volymer på tidigare macar. Tex. genom att partionera disken i två partioner där den första partionens volym ej överstiger 8GB. Det fanns även en annan ROM-version att installera i tidigare macar "inofficiellt". Dessa lösningar är dock inget som jag rekommenderar dig att använda.

Senast redigerat 2003-12-19 13:58
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-19 19:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det som sätter begränsningen är ATA-bussens adressering. Det har ingenting med frekvensen (33MHz, 66MHz, 100MHz) att göra. För att hantera partioner större än 137GB krävs 48-bitars adressering. Den första macen som hade det var PowerMac G4 MDD.

Precis som Xedoz skriver är det vid formateringen som adresseringen begränsas partionsstorleken. Därmed går det alldeles utmärkt att formatera disken på en ATA-bus med 48-bitars adressering för att sedan använda hela diskutrymmet på den äldre macen.

Intressant du säger att formattera HD med 48-bitar och sedan sätta in på äldre G4:or ?
HHumm det måste jag prova, Apple nämner inget om det:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86178
Dåligt att det inte nämner att det GÅR få större HD i äldre än G4 MDD.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Dåligt att det inte nämner att det GÅR få större HD i äldre än G4 MDD.

Hur blir det om man tar två 120MB och partitionerar i 8+112MB stycket?
Sen speglar man sys och grejs på de första 8MB (8+8=8) och läggr annat på de stripeade 112Mb (112+112=224) (8+224=232)
Dom (Apple) nämner (i kbase) det förfarandet…
Bubblade om det i en gamal tråd - med då hade ingen testat (så vitt jag fattade).

Vore kul att prova
Men har liksom aldrig två lika diskar (mer än gamla quantum 6GB - och det känns ju bara löjligt)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 19:59

Har du länken till den tech base artikeln Pär?

  • Medlem
  • 2003-12-19 20:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ingen av de macar du nämner ovan kommer att ge dig möjlighet att använda mer än 137GB av hårddisken (127GB ledigt utrymme).

Formaterade du disken internt eller när den satt i FW-chassit? Jag förmodar att du får samma resultat om disken sitter i FW-chassit då det interfacet bör ha samma adressering som ATA-interfacet i din maskin.

Tag disken till någon som har en PowerMac G4 MDD eller nyare. Dessa maskiner kan formatera disken till full volym (48-bit adressering). Sedan kan du glatt använda den i din G4/450, men ej formatera om den till full volym.

Men är det inte så att folk kör med 250gigs Firewire diskar till sina gamla G4:or? När man köper en Firewire disk på över 137GB så är ju ATA interfacet i disklådan av en typ som klarar den storleken, tex ATA/133. Däremot så kan det bli problem om man tar en sådan stor disk och sätter i en Firewire låda som kom med t.ex. en 80Gb disk eller dylikt eftersom ATA interfacet kan vara av en äldre typ och då blir det samma problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 20:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Har du länken till den tech base artikeln Pär?

Letar som fan men hittar den inte
Hittar motsvarande för gamla SCSI G3 (innan master / slave antar jag) men inget om nyare…
Massa tjafs om stipe = snabbt men obotbart och mirror = långsamt men obotbart...

Skall söka vidare

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 20:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Skall söka vidare

Hittar man inte så provar man (eh… inte fullständigt då )
Det verkar som om skivverktygen bara tar hela diskar och inte partitioner.

Så det kanske var andra verktyg - eller andra interface än inbygd IDE - som det bubblades om i kbase.
Dang! Jag som hade tänkt prova vid tillfälle

Fast när man tänker på det - och hur fandligt det kunde varit - så hade det nog varit allmänt spritt om det var så lätt

Men jag skall nog prova vid tillfälle ändå

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Men är det inte så att folk kör med 250gigs Firewire diskar till sina gamla G4:or? När man köper en Firewire disk på över 137GB så är ju ATA interfacet i disklådan av en typ som klarar den storleken, tex ATA/133. Däremot så kan det bli problem om man tar en sådan stor disk och sätter i en Firewire låda som kom med t.ex. en 80Gb disk eller dylikt eftersom ATA interfacet kan vara av en äldre typ och då blir det samma problem.

Liksom det står i kbase artikeln, så är det alltså maskinernas bootrom som sätter begränsningen. Sedan finns det säkerligen firewire/ide-interface i äldre FW-chassin som också sätter begränsning, men i det här fallet är det altså en mer svåröverkomlig flaskhals med i dramat än själva lådan.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Letar som fan men hittar den inte
Hittar motsvarande för gamla SCSI G3 (innan master / slave antar jag) men inget om nyare…
Massa tjafs om stipe = snabbt men obotbart och mirror = långsamt men obotbart...

Skall söka vidare

Artiklarna om raid var ju många och långa. Jag letade en del själv nämligen.

Teoretiskt sett låter det ganska bra. Tyvärr har jag ingen vidare koll på raid, men det låter lite riskabelt med flera olika typer av raid-utförande på samma disk (stripning/spegling), men det kanske är vanligt?

  • Medlem
  • 2004-01-10 11:46

Äh... Måste operativsystemet ligga på den disk som är master? Vad innebär det med master respektive slav egentligen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Nej det går inte använda 250 GB HD i G4 533 !
Det är pga ATA 100 bus. Det kan maximeras teoretisk 128 GB.
Så 120 GB HD går använda som master och din 40 GB HD som slave.
Det finns redan U-montering för en HD-plats till.
Men du kan köpa 2 st 120 GB HD och ta bort 40 GB.
Men ett bra alternativ är att köpa ATA PCI-kort (ATA 133),
som klarar av en 250 GB HD + tre HD till.

Vänta nu lite: Jag har en dual G4 1,42 GHz. Där går det fint med större hårddiskar och den har bara ATA100 och ATA66. Så det beror på något annat än IDE-bussen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 12:22

Ja är det inte ATA 66 som har den begränsningen, och G4 533 har inte ATA 100...?

Bevaka tråden