Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WMA på iPod - hell froze closely to absolute zero!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt en artikel på Windows Network & .NET Magazine ska Apple och HP hjälpas åt att implementera WMA på iPod. :eek: :eek: :eek:

"Exclusive: HP Working to Get WMA on iPod HP's blockbuster deal with Apple will have one exciting side effect, I discovered today. The company will be working with Apple to add support for Microsoft's superior Windows Media Audio (WMA) format to the iPod by mid-year. You heard it here first."

  • Medlem
  • 2004-01-10 11:43

Struntprat. Kommer inte att hända. Det där är bara fria fantasier.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 11:46

Notera dock att det är den ökände Paul Thurrot som skrivit artikeln. "The superior WMA"? På vilket sätt?

Han har gjort bort sig totalt ett antal gånger, se till exempel hans egna blog...

http://www.internet-nexus.com/

...där han bland annat "räknade ut" att ITMS-försäljningen halverats sedan den lanserades för Win genom att använda fel slutdatum för ett av Apples tillkännagivanden om hur många låtar som sålts.

...han har också förutspått att MusicMatch skulle slå ITMS på fingrarna och hur det gått vet vi ju alla. Finns MusicMatch kvar?

Men å andra sidan, jag är inte helt övertygad om att det skulle vara en nackdel för Apple om de öppnade upp för WMA-support i iPod. ITMS har redan fått ett starkt fotfäste och jag ser inte varför någon som har en iPod skulle välja att gå till någon annan av musikaffärerna.

Apple har flertalet gånger sagt att de inte tjänar pengar på ITMS. Frågan är om de inte kommer börja göra det om försäljningen fortsätter att stiga i samma takt som den gjort hittills. Därmed inte sagt att de stora pengarna ligger i att sälja hårdvara.

Superior Windows Media?!?! Ha ha...

Det låter onekligen en aning långsökt med tanke på Apples push för AAC. Med denna filurs tidigare fantasier så verkar det ännu mer långsökt.

  • Medlem
  • 2004-01-10 12:40

Apples bestämda mål med licensieringen av iPod och iTunes Music Store till HP är att sprida iPod, iTMS och AAC, och att tjäna pengar och förhoppningsvis sälja Macar, inte att ge bort smöret till Microsoft och tappa pengarna genom att släppa in Windows Media.

Apple hjälper RIAA o DRM o tjänar nada

Ursprungligen av w00t:

Apples bestämda mål med licensieringen av iPod och iTunes Music Store till HP är att sprida iPod, iTMS och AAC, och att tjäna pengar och förhoppningsvis sälja Macar, inte att ge bort smöret till Microsoft och tappa pengarna genom att släppa in Windows Media.

Tjänar pengar gör tydligen bara RIAA enligt The Register:

http://www.theregister.co.uk/content/39/33850.html

Att vi får se WMA stöd i iPod tror jag heller inte på. Däremot kanske det kommer till iTunes. Så man slippe fler spelare om man nu har WMA filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 16:06

iTunes kör väl via QT så om man hittar(på) en WMA plugin till QT (finns det?) så bode väl iTunes plötsligt (i teorin i varje fall) kunna spela WMA filer...

Eller drömmer jag bara?

(edit: stavfel)

  • Medlem
  • 2004-01-10 16:28

Jag tycker snarare att det börjar dyka upp spelare som klarar AAC... Windows Media är förvisso stort, men jag undrar om det kommer att hålla i sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 16:55

Det är helt klart en spännande tid vi har framför oss avseende internetdistribuerad musik.

Om jag minns rätt har någon samarbetspartner till MS lanserat någon slags musikaffär här i Europa. Denna har det varit helt tyst om, men jag tycker det är intressant att de har lyckats (om de nu har det) att lösa alla juridiska hinder men inte Apple?

Sedan tror jag inte MS kommer ge upp denna musikmarknad så lätt. Frågan är vad de kan göra? Dumpa priset?

Finns det just nu någon internet musikaffär som det går att handla från i hela världen?
(med toplisteartister alltså)

Poängen med iTMS är som sagt att öka AAC:s popularitet. Den som kontrollerar formaten kontrollerar i förlängning datorn, och Apple vill inte att WMA / WMV ska bli standardformatet för nedladdningsbar media. För då kan Microsoft utan större problem marginalisera och kontrollera Macen ännu mer (genom att tex bara göra WMP till Windows, och lämna alla Mac-användare ute). Att ha WMA på iPod & iTMS motverkar själva syftet med affären (iTMS), så jag tror inte på ryktet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Om jag minns rätt har någon samarbetspartner till MS lanserat någon slags musikaffär här i Europa. Denna har det varit helt tyst om, men jag tycker det är intressant att de har lyckats (om de nu har det) att lösa alla juridiska hinder men inte Apple?

Jag vet om flera svenska projekt. De är såklart stressade över iTMS, men ingen som jag vet om använder något annat än WMA även om de har problem med MS. MS verkar inte ha någon klar strategi, inte ens vad gäller deras egna DRM-lösningar. Hoppas att Apple lanserar iTMS hos oss snart så dessa projekt inte blir först.

  • Medlem
  • 2004-01-10 19:03

Som jag skrev i en tidigare tråd:

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Jo tjena.. Paul Thurrott har ju dillat rätt rejält förut, men det här tog nog priset.

  • Medlem
  • 2004-01-10 19:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Jag vet om flera svenska projekt. De är såklart stressade över iTMS, men ingen som jag vet om använder något annat än WMA även om de har problem med MS. MS verkar inte ha någon klar strategi, inte ens vad gäller deras egna DRM-lösningar. Hoppas att Apple lanserar iTMS hos oss snart så dessa projekt inte blir först.

Problemet tycks vara att utvecklarna tror att användarna är ovilliga att installera något särskilt i datorn, att de vill fortsätta att använda Microsoft-skräpet som levereras med burken. Windows Media Player alltså.

Å andra sidan kan man hävda att om användarna inte orkar installera iTunes för Windows, eller ens reflekterar över varför de väljer en PC-hoj framför en Mac, är det osannolikt att de någonsin kommer att köpa något från diverse musiktjänster, oavsett om dessa bygger på iTMS, WMP, Real eller någon annan teknik.

Det krävs anstängningar för att lyckas med en lösning och motivation för att användarna ska köpa något. Om någon av dessa faktorer saknas är musiktjänsten på förhand dömd att misslyckas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Det krävs anstängningar för att lyckas med en lösning och motivation för att användarna ska köpa något. Om någon av dessa faktorer saknas är musiktjänsten på förhand dömd att misslyckas.

Exakt. Det känns nästan lite tragiskt att besöka dessa it-konsulter som jobbar ihjäl sig för att leverera en lösning som (IMHO) är dömd att misslyckas. Vet inte för vem det är mest tragiskt för dock, leverantören, kunden eller kundens kund. Det är iallafall inte så som det var för ett par år sedan att kunden slänger in mer och mer pengar utan it-konsulten tar en stor risk i projektet (med MS förmodade stöd) och sedan lyckas de säkert få en och annan slutkund att handla lite innan korthuset ramlar ihop.

  • Medlem
  • 2004-01-10 21:41

Så länge it-konsulten får betalt av uppdragsgivaren struntar han eller hon väl väl i hur det går. Det ordnar sig.

Det är värre för uppdragsgivarna när de sent omsider upptäcker att idén inte håller och att de aldrig kommer att tjäna pengar på lösningen.

Jag misstänker att något liknande kommer att drabba 3G-nätets ägare och dess (hittills väldigt tafatta) tjänsteleverantörer.

Är folk verkligen villiga att betala riktiga pengar för 3G-tjänsterna? Kommer avgifterna att täcka investeringskostnaderna? Kommer intäkterna att ge tillräckliga vinstmarginaler? Hur länge dröjer det innan 3G-nätet är föråldrat och måste ersättas av något nytt, ännu dyrare med ännu fler och ännu mer anskrämliga antenner?

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Är folk verkligen villiga att betala riktiga pengar för 3G-tjänsterna?

Jag ser det mer som ett rikstäckande W-lan.

Med vanlig GSM var det inte värt at koppla upp sin dator nere på stan eller tåget. Men iom 3G så har ju farten ökat en hel del, vilket gör den biten betydlit mer intresant.
Har man då ett kort i sin dator som klarar både W-lan, 3G och GSM så surfar man bra över nästan hela Sverige.
Sen är det bara batteritiderna på laptops som måste upp till en 10 timmar för att de ska bli kul på riktigt.
(hyfsat offtopic det här vart)

AAC (MPEG audio) är inget som Apple har utvecklat eller står bakom för fem öre. Tänkte bara påpeka det.

WMA till iPod? Varför skulle DELL fixa det? Jag menar, det är ju hyfsat billigt att bara licensera WMA från MS. SÅ det är ju en nobrainer vilka som helst kan göra.

Han yrade (som väntat) i nattmössan.

Wired News: Hewlett-Packard: No WMA for IPod_

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-13 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Jag misstänker att något liknande kommer att drabba 3G-nätets ägare och dess (hittills väldigt tafatta) tjänsteleverantörer.

Var det inte Orange som kastade in handduken och sålde sin licens till Telia/Tele2?

Det händer redan...

Härligt!! Inget WMA i fortsättningen heller! In your face, microsoft!

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 22:08

och Paul Thurrott!
Doktorns rekommendation: ta det lite lugnt med spekulationerna.

  • Medlem
  • 2004-01-13 23:13

Paul Thurrott ska ha stryktips.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Struntprat. Kommer inte att hända. Det där är bara fria fantasier.

Skönt att kunna säga en sån sak och ha helt rätt va?

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
och Paul Thurrott!
Doktorns rekommendation: ta det lite lugnt med spekulationerna.

Nej, då, inte tar han det lugnt, istället så kör han vidare:

HP's iPod Moves Could Hurt the Industry

Oh well...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 10:38

"Windows is about choice"

Thurott är verkligen microsofts lilla stjärtpojkte. Kan någon verkligen tro på vad han skriver... Fast hans kolumner läses väl av alla IT-chefer som har tecknat avtal om att sälja sina själar till microsoft.

Ciryon

Thurott är rolig för att han tror så blindt på sina åsikter och föredömen (=microsoft) och det är så himla kul att läsa!

...Tyvärr finns det nog, sm Ciryon säger, folk som sväljer det med hud och hår.

1
Bevaka tråden