Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XML-verktyg för Mac??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska gå en kurs i XML och behöver tips på verktyg i Macmiljö (Panther) - både validator och vilken webbbrowser man ska köra.

Kursen är upplagd för PC-användare och det rekommenderas att de använder Windows XP och Explorer 6 för att se resultatet och för Mac finns endast 5.

Eller ska man köpa VirtualPC och sedan köra PC-program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 15:03

Det finns en del java XML validatorer där ute och jag har för mig att det ska finnas någon native med... Sitter för närvarande på jobbet = PC så jag kan ge några produktnamn....

Vad ska ni göra? Bara validera att xml koden är OK?

Jag behöver ett verktyg för att validera koden samt en browser som är tillförlitlig när det gäller att visa det jag gjort.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Maccan
Jag behöver ett verktyg för att validera koden samt en browser som är tillförlitlig när det gäller att visa det jag gjort.

Tror det inte finns någon browser till OS X som kan parsa själv, alltså med xml och xslt, dock så finns ett favvo verktyg som heter testXSLT, finnes på versiontracker, den kan parsa XML och XSLT till HTML åt dig.
Hmm hur stor är den kursen i XML menar XML är ju inte så extremt stort så att en 5p kurs (högskolenivå) kan hitta innehåll tycker jag.
Fast klart de kanske går in en hel del på docbook och xslt och andra färdiga XML "språk"

Kursen är på 5p och finns som distanskurs på högskolan i Kalmar.
Det blir kanske VirtualPC ändå...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Tror det inte finns någon browser till OS X som kan parsa själv, alltså med xml och xslt, dock så finns ett favvo verktyg som heter testXSLT, finnes på versiontracker, den kan parsa XML och XSLT till HTML åt dig.

Mozilla.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 19:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Mozilla.

Jasså när fick den stöd för det, var iof lång tid sen jag testade men inte hört något om att Mozilla fick det. Fast hade varit bättre om Safari fick det

Jag har testat ett par editorer men ingen är som xmlspy för mac. xmlspy är nog den bästa för windows.

Morphon XML-Editor

oXygen XML Editor

Altova xmlspy

Även GoLive och InCopy kan redigera XML, en annan sak du kanske vill titta på är

http://www.latenightsw.com/freeware/XSLTTools/beta.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Jasså när fick den stöd för det, var iof lång tid sen jag testade men inte hört något om att Mozilla fick det. Fast hade varit bättre om Safari fick det

jag kan ha fel, men jag tycks mig minnas ganska tydligt att jag läste det i deras change log för ett bra tag sen, när jag kompilerade nighlies..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 02:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
jag kan ha fel, men jag tycks mig minnas ganska tydligt att jag läste det i deras change log för ett bra tag sen, när jag kompilerade nighlies..

Mycket möjligt, som sagt inte så stor koll på det på senaste tiden.
PS. Har du smakat winnerbröd hos den danske bagger(Café 31 alltså) nere i stan, skit gott. Iaf igår när jag var där

Mozilla har haft stöd för det rätt så länge. Kör själv Firebird, och där fungerar det perf. Heck, halva Mozilla är ju byggd med XML.

http://www.mozilla.org/newlayout/xml/

Senast redigerat 2004-01-11 19:29
  • Medlem
  • 2004-11-19 11:00

Återupplivar en gammal tråd... Är det någon som har ett bra (mac-) alternativ till xmlspy, som alla talar så gott om?

Hej

Det finns ett java program som heter Exchanger XML Editor som innehåller väldigt mycket funktionalitet. Jag har bara hunnit pröva det lite grann men det verkar vara ett väldigt kompetent verktyg.

Tyvär är java gui:n ingen höjdare på OS X men om du vill testa själv så finns en demo att ladda ner från http://www.exchangerxml.com

Joakim

  • Medlem
  • 2004-11-19 13:18

Har testat oXygen XML Editor, i några timmar, och den verkar funka rätt ok!
ska kolla lite på Exchanger XML...

1
Bevaka tråden