Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som är bra på Airport??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 15:56

Hej.

Bytte till en airport för ett tag sedan, naturligtvis innan extreme kom.........så är det ju alltid.
Jaja, jag satt med en vanlig d-link bredbandsrouter tidigare som jag inte tyckte var några problem att konfigurera. Men det medföljande "manualer" till airport gör en inte gladare.

Jag vill kunna öppna en speciell port till en av burkarna i airportnätverket. Hur gör man det??
Vad är det för skillnad på "allmän port" och "egen port"?

Jag har försökt att öppna en port där jag kan komma åt mina egna filer från jobbet på ett enkelt sätt. Via en carrachoserver, det jag gjort är att jag valt ett portnummer, den datorns ip-nummer i nätverket under "egen ip-adress" och samma nummer i egen port som i allmänna porten. Men det verkar inte som om den reagerar. Fattar inte riktigt.... Nåt jag glömmer? Naturligtvis har jag ändrar carracho till samma portnummer. Hade tidigare en hotlineserver med samma funktion (att komma åt mitt nätverk) med d-link servern. Funkade alltid, om inte felia låg nere förståss .
Jag kan koppla in mig på servern internt om man säger så. Jag kan gå in på den datorn från en annan dator, men inte från internet.

Martin

[ 30. januari 2003, 15:58: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Allmän port är den port du skriver in utifrån:
till ex:
192.168.10.10:21 för FTP.
Nu behöver du inte använda :21 just för FTP efter som en browser eller FTP klient fattar att den ska lägga till det...

Men säg att du kör den på en annan port typ 22222.
Och på den egna porten är det fortfarande 21.

Utifrån 192.168.10.10:22222 länkas till din dator på insidan till port 21.

[ 30. januari 2003, 16:27: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Har du kvar d-linken?
I så fall är det smidigast att du kör airporten som brygga, dvs det enda den gör är att agera som en osynlig ethernetkabel, och låta d-linken ta hand om utdelning av ip och portkopplingar.

Det är inte svårt.
Under fliken Internet (basstationen) väljer du att ställa in allt manuellt och ge basstationen ett eget ip (exempelvis 192.168.0.250) och anger d-linkens ip som routeradress (troligen 192.168.0.1). Delnätmask 255.255.255.0. DNS sätter du samma som i d-linkens inställningar.
Under fliken Nätverk kryssar du ur rutan Distribuera IP-adresser.

I Airportinställningarna (systeminställningar-nätverk) väljer du att ställa in allt manuellt och ser till att d-linkens ip står i fältet för router.

Därefter bör allt funka som tidigare, då du inte hade airport.

Se dock till att skapa ett slutet nätverk, med kryptering så att du inte råkar ut för att andra "lånar" din bandbredd.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 18:16

öh, jaha........

fattar ingenting. Vad är det som öppnade brandväggen i det där?

Vi säger att jag vill lägga något på 22222.
Vad ska jag skriva in i airporten. Jag antar att den porten är stängd i den inbyggda brandväggen som airporten har??

När jag körde d-link så var jag tvungen att gå in och öppna dom portar som jag ville och då öppnade jag dom portarna till den datorn. Är jag otydlig?

Tex.
Airporten är inställd på att den ska heta 10.0.1.1
den dator som jag vill öppna för mig tex 10.0.1.2
Jag vill öppna porten 22222 bara för 10.0.1.2
hur?
Detta innebär att även om jag har en server till i nätverket på en annan dator så ska det bara öppnas till 10.0.1.2, ingen annan.
Det finns något som heter portkoppling vilket jag antar är det jag ska använda?
Allmän port, Egen ip-adress, egen port.

Vad är det som öppnar porten 22222 till internet i brandbäggen?
Jag har alltså ingen d-link idag! Bara airporten. Nätverket är redan slutet med namn och lösen + att kryptering är aktiverat.

Martin

[ 30. januari 2003, 18:18: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Okej, men du är i alla fall på rätt spår. Portkoppling är det som gäller.
allmän port: 22222
ip: 10.0.1.2
egen port: 22222

Förklaringen har Mattias redan gett, att den allmänna är den port som syns utåt, för de som ansluter sig från internet. Egen port är vilken port på dator 10.0.1.2 som trafiken ska skickas till.

Och så fort du använder portkoppling så öppnar du airportens brandvägg för alla portar som kopplas om.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 18:33

ok, tack.

Då är det något annat fel. För det var precis så jag gjorde, samma port i den almänna som i den egna. Men jag kommer inte in från internet, däremot internt som admin...

hm

Martin

Du har inte aktiverat brandvägg på datorn?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 21:32

Nej, det har jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 22:44

detta är ju underligt. Nu ger jag snart upp och slänger upp min gamla hotlinevariant.

Det står i någon faq att man ska öppna några portar, långt ner på denna sida http://www.carracho.com/faq/index.html
men jag är dålig på detta. Vad menas, är tex 6700 alltid tcp eller ska man ställa in den för det? I så fall hur.

Har öppnat dessa, lagt min server på 6500, öppnat den i brandväggen också. Loggar in med ip-nummer (externa naturligtvis, det som airporten säger är mot internet) :6500 och den säger att det inte finns någon server.... däremot internt med interna ipnumret:6500 så kommer jag in direkt.

Martin

1
Bevaka tråden