Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skaffa ny disk till beige G3?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 14:43

Vill återanvända en gammal beige G3 desktop som fil/backup-server, och skulle därför behöva större hårddisk i den. Har förstått att det kan vara svårt mer större diskar än 120 GB, och att man bör ha en systempartition under 8 GB.

Skulle dock behöva lite hjälp med följande:
Enligt Macoteket kan man inte installera IDE 100/133-diskar (alltså sådana som säljs idag) i äldre maskiner än G4-or utan ett ATA66/133 PCI-kort. Stämmer det?
Kan man i så fall få tag någon sorts HD (över 80 GB) som går att installera i denna dator utan att behöva investera i ett kort som kostar med än disken?

Tacksam för svar o tips!
/Niklas

Vad är det för en dator du har mer specifikt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 15:11

Om man ska vara riktigt specifik så är det en sån här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43124

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 15:17

Finns massvis med trådar i ämnet Niklas. Har du tänkt köra OSX på maskinen behöver du en partion på 8GB för systemet. Disken lär du få formatera i annan maskin för att det skall fungera. Schuckert skrev att han själv använder en 200GB disk i en Beige G3:a, då formaterad i annan maskin och OS:et installerat från annan maskin för att det skall fungera.

IDE standarden är bakåtkompatibel men du kommer inte att kunna utnyttja större håddiskar än 127Gb men det är inga problem med att montera nyare hårddiskar i din gamla burk....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 15:20

Jag tror inte att han kommer att kunna formatera en disk till 127GB i en beige G3:a. Snarare 37GB eller mindre. Det beror dock på vilket OS som körs och en rad andra faktorer.

Bäst är ju att formatera disken i en annan mac, installera det OS man vill använda och sedan montera den i G3:an. Klart!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 15:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Finns massvis med trådar i ämnet Niklas...

Jo, jag har självklart sökt och även hittat flera trådar om detta, men har inte lyckats klura ut om de som stoppat i större diskar också har skaffat ett särskilt IDE-kort eller inte.
Jag hade uppfattningen att det skulle gå bra utan, men blev tveksam när jag såg informationen på Macotekets webbplats. Därav min fråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 15:29

Om du vill utföra formatering och installation av OS i G3:an lär du behöva ett ATA-kort. Du klarar dig dock utan ett om du har tillgång till en annan maskin att göra detta med. Prestandan blir ju naturligtvis högre med ett ATA-kort men som filserver lär det väl knappast behövas?

Fö. hör nog den här tråden hemma under "Lagrinsmedia", men det är ju ett gränsfall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 15:32

Oj, vad många svar som kom in på bara ett par minuter, Tack xplane och cal!
Prestandan är inte viktig, vill bara ha lite mer plats än nuvarande 4 GB till så låg kostnad som möjligt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 15:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Fö. hör nog den här tråden hemma under "Lagrinsmedia", men det är ju ett gränsfall.

Jo, jag funderade lite på var jag skulle ställa frågan, men det är ju en dator- snarare än HD-specifik fråga. Nillon hade ju också en relaterad tråd här (där jag stoppade in denna fråga igår utan att få svar) så det fick bli här.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 15:39

behåll den interna 4gb disken till system och mjukvara och skaffa ett billigt ata-kort + disk för filerna du skall dela ut. Så ser min beiga burk ut och den tuggar på som en elvisp. Det enda som fattas sedan är ett schysst ethernet kort istället för det interna 10mbit kortet.

  • Medlem
  • 2004-01-09 16:10

Varför skulle man behöva ett nytt IDE-kort?

Macoteket hävdade det när jag ville handla hårddisk till mig beige G3/300 för några år sedan.

Jag handlade en Seagate Barracuda på 60 GB hos Skribofont och en längre IDE-kabel hos Clas Ohlson.

Försökte också handla någon slags bygel för att skruva fast disken i min dator hos MacForum, men de sade att det var en reservdel som de inte ville sälja till mig, så den får ligga löst.

Jag kör två partitioner om 30 GB i 9.2, och det har fungerat i hmmm... två år tror jag.

/Frans

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 16:46

Tack för alla tips. Här kommer en rapport.
Plockade upp en 80 GB-Maxtor och stoppade in som slav i G3:an.
Behöll alltså gamla HD:n som systemskiva, och det var inga problem att få datorn att hitta och formatera 80-giggaren (c:a 76 GB formaterat) från vare sig OS 9 eller X (10.1).
Har inte bestämt om den nyblivna filservern ska rulla i OS 9 eller X, men det är en annan fråga.

Ändring: Språk
Ändring 2: Större delen av inlägget försvann vid första ändringen. Försöker igen...

Senast redigerat 2004-01-09 16:59
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 16:54

Ok. Det torde innebära att du har 32-bit allokering(?). Klarar altså 127GB partioner. Fel i mitt andra inlägg mao. Xplane hade helt rätt i sitt påstående mao. Trevligt Niklas.

1
Bevaka tråden