Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skapa lokalt WiFi-LAN från extern WiFi-signal?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-09 14:04

Jag tar emot en WiFi-signal från ett vattentorn, med en extern antenn på taket och får fast lina på så sätt. Jag vill koppla en basstation till antennen för att ta emot signalen och dela ut trådlös nättillgång på "andra sidan", i stället för att signalen som nu går direkt till mitt airportkort i min iMac, genom en lång sladd från antennen.

Är detta möjligt?

Jag vill alltså kunna koppla upp flera datorer utan att behöva ha alla igång samtidigt. Nu delar iMacen ut till en Lombard via ethernetporten, men det innebär att
a) iMac måste vara på för att Lombarden ska få kontakt.
b) det blir sladd till Lombarden.

Jag snackade med en nisse på JME som sa att en WiFi-signal måste in i en dator först för att kunna delas ut av en router. Jag tyckte det lät skumt, och på InWarehouse svarar de inte på e-post.

Jag har frågat i ämnet förr, men OS har förnyats och hård- resp mjukvara kanske utvecklas...

Bör inte vara något problem, om det är en vanlig ethernetsladd som kommer ifrån antennen. I sånt fall så är det bara att jacka in den sladden i basstationen istället.
Anslut sedan till ditt nätverk istället för "antennens" nätverk.

  • Medlem
  • 2004-01-09 14:30

Nej, det är en antennsladd. Kontakten ser ut som den gör till (iaf den gamla sortens) airportkort. Jag misstänker att det är en koaxialkabel med pigtail. Jag måste alltså ha en basstation med antenningång plus möjllighet att sända med en annan antenn än den externa, förslagsvis en inbyggd.

  • Medlem
  • 2004-01-09 14:38

Jag tror du kommer att behöva en dator med två airport kort, ett som tar in utifrån och ett som delar ut internt.

Borde det inte vara något åt detta hållet: http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e345209 (ungefär)

Fast det verkar dyrt. Kan man inte koppla en vanlig billig brygga till wanporten på en wireless gateway av typen D-Link 624+, tro?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-09 15:18

Apples egen basstation har väl en ingång för extern antenn. Den borde ju passa perfekt om den kan sända och ta emot med den interna antennen lokalt samtidigt med den externa mot din ISP.

Annars så behöver du troligtvis två basstationer.

  • Medlem
  • 2004-01-09 15:24

två saker att tänka på:
1. den måste kunna ha en antenningång för att ta emot extern signal och en egen anten för att kunna dela ut.
2. kan den behandla den externa signalen och göra om den till en fungerande signal i ett nytt nät?

  • Medlem
  • 2004-01-12 23:31

det är många "borde" och "tror". Är det ingen som "vet"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 10:36

Hur kopplar du parabolen/antennen till din dator/nätverk idag??

-Torkel

Nu kommer det ett borde till...

AirPorten, modellen med uttag för extern antenn, *borde* kunna göra detta. Vet dock inte hur det fungerar ihop med dess NAT-funktion, t.ex. Eftersom situationen du har är ganska ovanlig så får du svårt att få bra svar, det blir nog till att laborera...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 11:24

Precis som mrubenson skriver är det du behöver en brygga alternativt en basstation som kan agera brygga. Den ger dig en ethernetport som du sedan kopplar till WAN-porten på en basstation för ditt lan. Enda lösningen jag känner till. Såvitt jag vet finns ingen konsumentpryl som kan hantera ett trådlöst lan SAMTIDIGT som den trådlöst routar till ett WAN...?? Du måste alltså ha två apparater för att klara detta. Dock finns det billigare bryggor än den från inwarehouse...

Den här produkten kan agera trådlös repeater...

Vi har , dock av äldre model och vi använder dem inte för repeatrar. Man kan konfigurera korten så att de klarar av dubbelt så många användare...

  • Medlem
  • 2004-01-13 20:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av asker
Precis som mrubenson skriver är det du behöver en brygga alternativt en basstation som kan agera brygga. Den ger dig en ethernetport som du sedan kopplar till WAN-porten på en basstation för ditt lan. Enda lösningen jag känner till. Såvitt jag vet finns ingen konsumentpryl som kan hantera ett trådlöst lan SAMTIDIGT som den trådlöst routar till ett WAN...?? Du måste alltså ha två apparater för att klara detta. Dock finns det billigare bryggor än den från inwarehouse...

Detta verkar rimligt. Det jag är orolig för är att JME-killen har rätt, dvs att signalen måste in i en dator och vända innan den kan routas. Jag kan för lite om tekniken för att avfärda eller svälja det han säger, men jag tycker det låter konstigt.

thorman: jag har dragit antennkabeln direkt till airportkortet i datorn. Antennsladden som sitter i datorn till datorns inbyggda antenn är inte ansluten, utan den externa antennen sitter på dess plats. Jag fick fila ett litet jack i basen på iMacen för att få in sladden, och köra utan bottenplatta, men det fungerar bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Den här produkten kan agera trådlös repeater...

Vi har , dock av äldre model och vi använder dem inte för repeatrar. Man kan konfigurera korten så att de klarar av dubbelt så många användare...

Men det är väl inte repeaterfunktionen som är det kritiska här utan routerfunktionen. Eller har dessa den funktionen också.

Det är i alla fall tydligt att det inte finns någon större marknad för routers med trådlöst wan-interface och det kanske inte ens finns några för konsumentmarknaden. Att koppla en vanligt trådlös router mot en brygga tycker jag borde funka. Kan du inte kontakta D-Link direkt och fråga dem?

  • Medlem
  • 2004-01-13 22:54

jo, jag har försökt kontakta inwarehouse, men ingen jag har kontaktat svarar på mail.

Jag kikar runt lite och märker att en del av d-links grejer "kan hantera klienter för alla tre standarder (802.11a, 802.11b samt 802.11g) samtidigt vilket gör den till en mycket flexibel produkt". Kan inte alla .11g-produkter det?

  • Medlem
  • 2004-01-13 22:58

Hej

Nej, .11g produkterna sänder på samma frekvens som .11b 2.4GHz medans .11a sänder på 5 GHz och kräver därmed ytterligare en tuner.

  • Medlem
  • 2004-01-13 23:06

Om jag då köper en (eller två) .11g-routrar för framtida behov kan jag alltså använda dem redan nu med mitt befintliga 11b-kort plus ett 11g-kort jag köper i samband med köpet av routrarna?

  • Medlem
  • 2004-01-13 23:24

Precis, men det som har .11b porten får såklart en lägre hastighet... Man kan nog se det lite som USB1 och USB2, eller FW 400, alt 800 om man skall vara extra macvänlig.

  • Medlem
  • 2004-01-13 23:26

Så vad blir domen? Kan 99mac komma med en rekommendation? Jag behöver
- en wifi-brygga/router/accesspoint
- en wifi-router
- ett wifi-pccard/airportkort passande en Lombard

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 00:15

Här är en artikel om ett liknande nät. De firmwareuppgraderar en billig linksysbrygga för att klara "bridged mode", dvs själva kopplingen till "borta"-nätet.

http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2001/08/24/linksys.html

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 08:52

Tänkte lite mer...
En sådan här brygga (som linksysen, utan någon uppgraderad firmware, flera andra fabrikat finns som tex Netgear och D-link) kopplad till WAN-porten på en basstation tycker jag borde funka i ditt fall.
Jag är ingen expert på området dock så jag vill inte påstå att jag vet att det med säkerhet funkar...

  • Medlem
  • 2004-01-14 14:13

Novisen undrar: vad är skillnaden på WAN och LAN? Eller: vad är WAN?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 14:34

Baron,

LAN = LocalAreaNetwork, d.v.s. nätverk i ett hus/kontor/lägenhet
WAN = WideAreaNetwork, d.v.s. nätverk mellan flera hus/kontor/lägenheter
W-LAN = Wireless-LocallAreaNetwork, d.v.s. trådlöst nätverk i ett hus/kontor/lägenhet

WAN används oxo som benämning på förbindelsen mellan ett lokalt nät (LAN) och internet..

En WAN-port på en Router är alltså den port/kontakt som skall anslutas mot internet, ex.v. mot ett ADSL-modem...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 14:39

Jag är inte säker på att det har kommit ett svar på ditt problem än.
Jag har själv WiFi-internet där hemma och där har vi en box från 3com som tar emot signalen från antennen. Kommer inte riktigt ihåg vad den heter tyvärr. Tror inte den kan kosta mer än 1000 kr, och sen kan man koppla den till en airport basstation.

Det borde vara ett av de enklaste sätten att lösa problemet på.

  • Medlem
  • 2004-01-14 15:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av slarti
Jag är inte säker på att det har kommit ett svar på ditt problem än.
Jag har själv WiFi-internet där hemma och där har vi en box från 3com som tar emot signalen från antennen. Kommer inte riktigt ihåg vad den heter tyvärr. Tror inte den kan kosta mer än 1000 kr, och sen kan man koppla den till en airport basstation.

Det borde vara ett av de enklaste sätten att lösa problemet på.

säkerligen! Äntligen nån med erfarenhet! Man borde kunna ersätta den där boxen med en basstation av något slag, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
säkerligen! Äntligen nån med erfarenhet! Man borde kunna ersätta den där boxen med en basstation av något slag, eller hur?

Tror inte det. Den där boxen är med stor säkerhet just en sådan brygga vi diskuterat. Dvs han verkar ha det satt upp precis som vi föreslår... Det vore bra att veta precis vad det är för box slarti har, så kan vi lösa det en gång för alla

Jag har satt upp ett radiolan från grannen som har ADSL. Avståndet är ca 500 meter, och jag skickar dessutom vidare signalerna till ytterligare 2 grannar. Jag har hållt på att trassla en del med olika modes och inställningar på de olika enheterna. En sak som jag ganska snart kom fram till var att repeater mode inte var någon höjdare. Dels halveras bandbredden i det trådlösa nätet (pga av repetering), och dels så slutade lan / wan portarna att fungera på mottagarsidan.

Jag kom fram till att bygga två Radiolan var bästa lösningen.

Dessa produkter använder jag på sändarsidan.
Telia ADSL via ett Zyxel-modem.
D-link DI-624 som AP och router till lokalt lan.
D-link ANT24-1400, extern antenn på 14 DBI
Ingen större konfiguration nödvändig. APn får automatiskt ett IP via DHCP och delar i sin tur ut IP till både LAN och W-Lan.

Dessa produkter använder jag på mottagarsidan.
D-link DWL-1000AP+
D-link ANT24-1400, extern antenn på 14 DBI
AP är inställd som klient och ansluter alltså till DI-624 som en vanlig dator till W-Lanet (via den externa antennen).
Sedan har jag en liten AP (okänt märke), som är kopplad till WAN-porten på DWL-1000AP+, den delar i sin tur ut IP till både LAN och W-Lan.
Jag har 2 datorer som är kopplade till den lilla APn via Ethernet, sedan har jag 2 bärbara som ansluter via W-Lanet.

Mina två grannar tar emot "min" trådlösa signal med hjälp av:
D-link DWL-2000AP
D-link ANT24-0801, extern antenn på 8,5 DBI
AP är inställd som klient.

Fungerar klockrent! Det som jag hade hoppats på när jag köpte alla prylar (från Dustin) var att min D-link DWL-1000AP+ kunde fungera som repater, men det fungerade alltså inte som jag tänkt mig.

Också en intressant variant (P.Saltskog)!

Men då sitter alltså dina burkar på WAN-porten och kopplingen mot Internet på LAN-sidan (om än trådlöst)... Det låter lite bakvänt, men det är kanske jag som tänker fel...

ISP:n vill säkert ha en 802.11-klient som ansluter. Och du vill sätta upp en 802.11-AP lokalt. AirPort kommer inte att kunna göra detta samtidigt.
Det finns många varianter för att lösa detta. Men alla jag känner till betyder att du behöver minst två burkar. Dels någonting i stil med en AirPort-basstation som AP lokalt, och en DLink DWL-810+ som du kopplar mot antennen och mot WAN-porten på AirPort-basstationen.

Blir inte den varianten också bakvänd med tanke på WANporten??

Men det kanske inte gör någonting...

Bevaka tråden