Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exposé-kopia till Windows

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Exposé; den finurliga funktionen för att hitta rätt fönster finns ny för Windows. Har man väl vant sig vid Exposé finns ingen väg tillbaka.

Ja, jag vet. Det är ingen Mac-nyhet och vi är inga stora supportrar av Windows, men jag kunde inte låt bli att skriva om det när jag läste det hos Macfeber.com.

WinExposé, som programmet heter, fungerar precis likadant som funktionen i Mac OS X. Användningsområdet skulle för en Mac-användare vara på Windows-maskinen på jobbet, eller på speldatorn.

Det kostar 10 dollar att få den finfina Apple-uppfinningen till Windows, men Mac-känslan blir bättre för de som har en Windowd XP-maskin med Mac-tema.

Mer information, och en demo, på www.winexpose.com.

Enligt Apple lista med varumärken finns inte Exposé med, men det ska bli spännande och se hur och om Apple reagerar mot detta tilltag.

  • Medlem
  • 2004-01-08 22:17

Så nu kommer alla Pc-nissar säga att Apple snor från Pc när dom får syn på det riktiga Exposé… Sedan kan jag slå vad om att det är nått trams som bara är hälften så funktionellt som det riktiga Exposé

Dessutom kommer ingen att använda det eftersom den typiska Pc-nissen bara kör ett program åt gången och då i fullskärm, jag såg en tönt som hade DC över en hel 21"…

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-08 22:20

Undrar om filmer fortsätter spela när dom är i utzoomat läge. och undrar om det går på cpu eller gpu, alla fake dock´s på pc drar ju 100% cpu när man drar musen i dom.. dessutom har dom inga pilar under och studsen är onaturliga

Haha, det fungerar på windows 98. Man kan ju föreställa sig hur väl det fungerar.

Jag har skickat ett mail till copyright@apple.com och tipsat dem om skräpet i alla fall.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Dessutom kommer ingen att använda det eftersom den typiska Pc-nissen bara kör ett program åt gången och då i fullskärm, jag såg en tönt som hade DC över en hel 21"…

En kille på skolan körde MSN maximerat på sin 15" laptop. Underbart. En sak i taget... :rolleyes:

Kände på mig att Exposé skulle göras till win förr eller senare. Synd bara att det inte kommer bli så bra som i OS X.

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Dessutom kommer ingen att använda det eftersom den typiska Pc-nissen bara kör ett program åt gången och då i fullskärm,

Just det ja...

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:04

Varför har Windows-folk allting maximerat? Så dumt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 23:07

Ähh, det är med fullskärms navigering är en bra sak, bara föär att man har apple OS på datorn så ålåter detr som om ni alltid MÅSTE ha 2 program igång.. Ibland gör man bara en sak i taget, då kan det vara skönt med fullskärm.. tycker de borde finnas något liknande i OS X.. så fönstret sprider sig till alla kanterna, till dockan och till the mighty apple menyn...

Men men...

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag har skickat ett mail till copyright@apple.com och tipsat dem om skräpet i alla fall.

Bra gjort

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Varför har Windows-folk allting maximerat? Så dumt.

Därför att i Windows så är menyerna i fönstrena istället för överst på skärmen, det innebär att du inte kan använda det rumsliga minnet och bara slänga upp musen till en meny som på mac utan att du måste leta efter menyn och träffa den med en högre precision... därför maximerar Pc-nissen fönstret så att menyerna nästan hamnar som på mac. men det vet inte Pc-nissen.

Jag kör windows ganska mycket och jag har nästan aldrig något maximerat. Har aldrig stött på någon kompis som kör windows som har det heller, i alla fall inte ofta.
En av de få gångerna jag maximerar något är när någon gjort en webbsida som behöver hela fönstret.

Sen kan det ju iofs vara smidigt i program som photoshop där man behöver all utrymme som finns på skärmen, men det är ju en annan sak.

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:39

Vi kanske har hittat skillnaden mellan mac- och pcanvändare. Det handlade inte, som vi trodde, om våra större penisar, utan helt enkelt om att vi är multi-trådade.

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:47

Vad snabba de var att sno det! Det brukar väl ta tio år innan PC-junkarna får till det i vanliga fall och accepterar maciga gränssnittslösningar. Eller är det bara MS som tar tio år på sig?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-08 23:53

Jag tror inte det kommer att få något större genomslag.
Windows-nissar är så vana vid att köra allt maximerat ändå, och kollar man på screenshotsen från Longhorn så verkar det som om Microsoft "optimerar" gränssnittet mer och mer för att bara köras med ett (maximerat) fönster i taget.
Ett försök att dölja Windows dåliga multitasking kanske?

ursäkta men det är väl inte microsoft som kopierat.. utan en third party apa..... ha inga program som dykt upp på mac redan funnits på peze??? alla spel som portas till mac... är det mac som "kopierar" då eller..... usel jämförelse men vafan...

desutom ser det coolt ut... kanske något för mac att fixa till i sin nästa vesrion av os x...tänl ett expose till mac det ni

  • Medlem
  • 2004-01-09 00:01

Det är olika sätt att göra saker bara. Windows-användare hoppar mellan program och fönster med alt-tab, eller klick på taskbar. Funkar ju det med, men inte för mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla

desutom ser det coolt ut... kanske något för mac att fixa till i sin nästa vesrion av os x...tänl ett expose till mac det ni

?

Apple kan stänga ner dom som gör Winexpose hur enkelt som helst eftersom dom har mjukvarupatent på Exposé aka Piles. Folk som kritiserar patenten på mjukvara borde ta ett fall som det här i anmärkning varför lagarna inte är så "korkade" som folk säger.

Apple har säkert investerat mycket pengar på forskning på Expose, och att någon bara snor det rakt av senare är en av anledningarna varför jag tycker patentlagarna är helt okej. Apple gjorde Exposé först och om någon annan vill ha det också så ska dom banneme få betala för det.

  • Medlem
  • 2004-01-09 00:19

Det kan vara en bluff också. Om de inte har skrivit om delar Windows fönsterhantering så är det inte ens möjligt att göra. Det krävs dubbelbuffring av fönstren, vilket kommer först iom Longhorn. Stardock har fixat det i ett av sina program, men det fungerar dåligt och drar ned prestandan på datorn till hälften.

Ur deras FAQ:

With Windows 98 the quality of the images is not smooth. This is due to a bug in Microsoft's implementation of graphics handling..

Ciryon

christopher - felstavad ironi...det är en ny grej... testa den nån gång

ja visst var den kul

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
christopher - felstavad ironi...det är en ny grej... testa den nån gång

Eh, jo, men det kan ju såfall vara bra att inte skriva på något bebisspråk.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 01:14

Precis som Niklas nämnde ovan så har Apple mjukvarupatent på Expose så det dröjer nog inte länge innan det stoppas.

Namnet Expose är väl också papenterat av Apple?

  • Medlem
  • 2004-01-09 01:32

Om inte annat trillar de dit på namnet. Som om jag skulle kalla ett kalkylprogram för iExcel, eller nåt.

Jag tror de här smurfarna fiskar efter lite snabba stålar, och lägger ned efter första advokatbrevet. Det finns andra program som stoppats av Apple, t ex en "fullt" fungerande (men också fullt seg) dock, yDock.

  • Medlem
  • 2004-01-09 01:57

Waporware

Shit! Det här var nog bland det löjligaste jag hört. Tror ni på fullaste allvar att ni jobbar bättre/effektivare för att ni INTE maximerar ett fönster?

Helt optimalt att maximera. Varför ska man slösa med skärmyta när man sitter och jobbar? Om man sitter och programmerar, jobbar med bilder eller med webbsidor är ju yta det allra viktigaste. Bara för att man maximerar ett fönster betyder ju inte det att man bara har ett program igång.

Sitta hemma och surfa och ha MSN igång samtidigt så är ju det ju givetvis en helt annan sak, men i såna fall behöver man inte maximera.

Men jag hoppas att det här bara är någon form av ironi (felstavad eller ej) jag inte förstår...;)

Ciryon, skall du skvallra på patchen som finns till Gnomes Metacity: Expocity också? www.pycage.de/expocity.png

Den drar supermycket CPU tydligen, så den är inte i nåt användbart skick ännu.

Att jag ens orkar lägga mig i. Men att på något sätt försöka inbilla sig att man INTE skall jobba snabbare när man kan se vad flera program pysslar med samtidigt är väl ganska korkat? Det är klart överlägset att jobba i en transparent miljö, när att menyerna alltid finns på ETT ställe och aldrig visas för något annat program än det som är i förgrunden.

För mig är det klart som korvspad att den vanlige användaren (windows) inte vill se flera program och fönster samtidigt för att det blir för rörigt. Samtidigt är det helt underbart (osx) att kunna se ett illustrator dokument sida vid sida med ett photoshop dokument om man arbetar seriöst med flera program.

Man vill ju kunna se vad som händer i bakomliggande program även fast man jobbar med framförliggande.

Att sedan Macens gränssnitt och fönsterhantering underlättar något enormt när det kommer till att köra flera program transparent är ju en annan femma. Med Windows gamla metod att ockupera hela skärmen är det ju stört omöjligt, ännu mera idiotiskt att meyerna ligger i fönstret och tar plats. Dom skall vara längst upp, och _ENDAST_ visas för det programmet som är aktivt. Detta sparar väldigt mycket utrymme på skärmen när man kör flera program.

Hänger du med?

Macens gränsnitt i allmänhet är mycket mer genomtänkt, sparar mycket skärmyta och underlättar verkligen för dom som arbetar med flera program samtidigt.. Men på samma gång krånglar det ofta till sig rejält för dom som inte kan förstå hur ett program kan vara igång när man just "stängde det fönstret"?

Om man inte kan uppskatta det så har man missat något. Eller så arbetar man inte med fler program än ett i taget, vilket är helt Ok.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nonsens
Shit! Det här var nog bland det löjligaste jag hört. Tror ni på fullaste allvar att ni jobbar bättre/effektivare för att ni INTE maximerar ett fönster?

Helt optimalt att maximera. Varför ska man slösa med skärmyta när man sitter och jobbar? Om man sitter och programmerar, jobbar med bilder eller med webbsidor är ju yta det allra viktigaste. Bara för att man maximerar ett fönster betyder ju inte det att man bara har ett program igång.

Sitta hemma och surfa och ha MSN igång samtidigt så är ju det ju givetvis en helt annan sak, men i såna fall behöver man inte maximera.

Men jag hoppas att det här bara är någon form av ironi (felstavad eller ej) jag inte förstår...;)

Nu när jag ändå börjat förstöra den här tråden måste jag ju passa på att fråga:
Varför sparkar ni på dom som redan ligger ned?

Om Windows är så dåligt som många av oss Macanvändare tycker, varför kan vi då inte unna alla Windowsanvändare vårat stöd när någon eldsjäl vill ge vad vi Macanvändare tar för givet. /som alternativ till att reta upp oss alltså

Om Apple integrerade alla de bra funktionerna ur Windows och Microsoft integrerade russinen ur OSX kakan skulle det ju bara sluta med att alla användare var lite mer nöjda och lite mer glada. /även fast jag inte kan komma på en enda funktion i Windows som jag saknar i OSX.

Det är inte Äpplet som gör datorn! om Microsoft, Intel och de andra stora aktörerna kunde erbjuda sama funktion och premiumkänsla hos sina produkter som Apple återger hos sina skulle jag inte tveka en sekund att använda andra produkter. / hittils har det dock oftast inte varit så

Äh, jag tycker vi slutar pissa på skapar (plagiat) andan nu och är glada istället om det nu är så att det har tillkommit en variant av Expose även för Windowsanvändare! /allt som gör windows bättre är ett steg i rätt riktning

Citat:

Skrevs ursprungligen av Allsop
Precis som Niklas nämnde ovan så har Apple mjukvarupatent på Expose så det dröjer nog inte länge innan det stoppas.

Namnet Expose är väl också papenterat av Apple?

Bevaka tråden