Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget och processortyp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-09 00:33

BBB erbjuder 10Mbit här i området sedan en tid tillbaka och jag funderar på att haka på. Problemet är bara att jag inte bara vill surfa med min Ibook utan även med min 8600/200. På BBB:s hemsida rekommenderar de dock att man har G3:a minst. Ska det verkligen behövas? Det spelar väl ingen roll? Det går ju förvisso att få en G3:a i den för en tusenlapp, men iaf.

/snålvarg och bakåtsträvare

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 00:36

Om det är en ADSL/VDSL uppkoppling kanske de kräver att OS:et har DHCP-stöd. Det återfinns väl ej i Mac OS 8.6 ex. Att de skriver G3 stöd torde snarare ha med någonting sådant att göra än datorns processorkraft.

Om du själv anser att du kan konfigurera din mac enligt deras krav, samt att du kan surfa från den utan problem, så är det nog ingen som bryr sig ifall du sitter med en SE eller en G5:a.

  • Medlem
  • 2004-01-09 00:43

Jag har 9.1 och jag har bestämt för mig att de anser att OS 9 kan gå bra. Återkommer med övriga rekommendationer.

  • Medlem
  • 2004-01-09 00:54

Nej, de har inga jättekrav i övrigt heller egentligen. De rekommenderar alltså G3:a, OS 9, 64 RAM, 100MB HD, 10/100 BASE-T Ethernet, tg-bord, mus, IE el Netscape (tre senaste versionerna), Flash4, QT 4, Realplayer 7 G2.

Rätt beskedligt minst sagt. Och inte allt nödvändigt heller. Realplayer har jag varit utan i flera år fram till för ett tag sen. Bra att de nämner tangentbordet. Det hade jag nog glömt annars.;)

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-09 09:04

8.6 har väl stöd för DHCP? Det är jag säker på.
Anledningen tror jag till att de rekomenderar att man minst ska ha en G3 är nog för att webläsare inte alltid lirar så bra på långsammare maskiner, och då kanske de tycker att man inte "får ut det mesta av sin uppkoppling" eller nåt sånt.
Men det är inga problem att få det att funka, jag har surfat på BBB med min Performa 475 och Mac OS 7.6.
Går inte snabbt, men det går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-09 09:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
8.6 har väl stöd för DHCP? Det är jag säker på.

Jadå, det har det. 8.6 bör fungera alldeles utmärkt.

DHCP finns i alla OpenTransport-versioner. De fungerar i 7.5.nånting och senare. En 8600 går utmärkt.

  • Medlem
  • 2004-01-09 15:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
8.6 har väl stöd för DHCP? Det är jag säker på.
Anledningen tror jag till att de rekomenderar att man minst ska ha en G3 är nog för att webläsare inte alltid lirar så bra på långsammare maskiner, och då kanske de tycker att man inte "får ut det mesta av sin uppkoppling" eller nåt sånt.
Men det är inga problem att få det att funka, jag har surfat på BBB med min Performa 475 och Mac OS 7.6.
Går inte snabbt, men det går.

Det är precis det jag också misstänker.

Jag kanske skulle skaka liv i en gammal LC III jag har som bara står och samlar damm?;)

1
Bevaka tråden