Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsultuppdrag i Norge

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-08 16:19

Är egenföretagare och har fått förfrågan om ett uppdrag som varar en till två månader i Oslo (bor själv i Stockholm).

Jag har inte varit med om detta tidigare (mina uppdrag har hållit sig inom Stockholm) så nu är det massor jag funderar på. Självklart finns det tusen sätt att lösa saker och ting på och allt går ju lösa genom kontrakt men jag tänkte trots detta passa på att fråga om någon har tidigare erfarenhet av liknande situtation eller kan hänvisa mig till var jag skal leta efter information?

Finns det någon "standard" för hur ofta man kan sticka hem och förvänta sig få resan betald av kund?

Hur löser man lämpligast boendet för en period på en till två månader? Hotell verkar ju lite överdrivet men jag känner inte till någon annan lösning.

Har hört att det är rätt dyrt i Norge med både boende och framförallt mat, någon kommentar?

Annat man bör tänka på vid jobb utomlands (försäkringar mm)?

Tack på förhand!

PS. Uppdragsgivaren är svensk med säte i Stockholm, slutkunden norsk (?). Så faktureringen borde inte vara något problem. Uppdragsgivaren är en kund till mig sedan flera år så det är ingen jag behöver kolla upp speciellt.

I de sammanhang jag har haft långvariga uppdrag (> 14 dagar) hemifrån, har jag försökt att följa reglerna/ersättningarna för det allmänna reseavtalet (ARA) för statstjänstemän. Det är ganska lätt att hitta länkar till detta och lokala avtal vid t.ex. högskolor.

I korthet:

Dagtraktamente (598 kronor/dag för Norge 2004)
Full ersättning för logi (verklig kostnad, ARA standard)
En fri hemresa var fjortonde dag (skälig, verklig kostnad; ARA standard). Till detta kommer den normala avdragsrätten vid förrättning som medger avdrag för en hemresa per vecka.

Du hamnar alltså ganska lätt på en tusenlapp om dagen för de extra levnadskostnaderna, dubbel bosättning med mera. Kolla på www.skatteverket.se för mer information om traktamenten och reseersättningar.

När jag är ute på uppdrag på detta vis brukar jag försöka förhandla om ett schysst pris på ett hyggligt hotell. Bor man mer än ett par nätter finns det goda möjligheter till att nå ett bra resultat.

Ett alternativ till hotell är stugbyar eller motsvarande, gärna "off season". Det brukar kunna medföra gott om plats till en rimlig peng något sånär i fred. Också bättre vandrarhem (med möjlighet till eget rum) kan vara något.

Som statstjänsteman har man normalt möjlighet till att få förskott på upp till en månads traktamente. Ingen av mina kunder har hittills tyckt det varit en orimlig begäran när jag har begärt detsamma utan jag har kunnat få de förskott jag har behövt.

//Mikael

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-08 21:23

Mikael, tusen tack! Nu har jag något att gå efter. Skall leta upp ARA.

Om någon mer här har något att bidra med så är jag idel öra.

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:46

det är normalt en förhandlingsfråga. Är kunden beredd att betala mer än för en lokal resurs ? Kanske det är så att de vill ha dig till varje pris, då kan du ju smaska på med vad som helst.

Om du tar ordentligt betalt för jobbet så kan det kännas lite fjuttigt att ta upp sådana här saker med kunden, men om du andra sidan ligger lågt i pris så måste du ju se till att ha täckning för dina extra kostnader.

Själv brukar jag erbjuda ett pris inklusive allt, så slipper man tjafs med kvitton och diskussioner om vad flygbiljetter borde kosta etc.

Boende: Kolla hur kunden brukar göra med gäster, de kanske har något bra arrangemang. Vandrarhem brukar vara bäst om man ändå bara skajobba hela tiden

Mat är ruggigt dyrt i Norge, nu har i och för sig NOK rasat ordentligt sista dagarna.

Resor: Lätt att glömma att det faktiskt inte är så långt till Oslo, men dyrt att flyga om man inte är ute i god tid, då är det riktigt billigt.

Oavsett hur du gör så se till att ha det i avtal innan du börjar jobba.

Lycka till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Själv brukar jag erbjuda ett pris inklusive allt, så slipper man tjafs med kvitton och diskussioner om vad flygbiljetter borde kosta etc.

Det framgick inte i mitt svar, men jag gör också så här. Jag använder ARA, Skatteverkets gräns för trakamenten med mera som ett underlag för beräkning av priset.

//Mikael

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-09 09:07

Tack tby!
Jo, som ni säger är det ju en förhandlingsfråga. Jag kände att jag behövde någon form av ingångsvärden så jag vet vad som är rimligt och hur man kanske bör tänka - det tycker jag har fått av er.

  • Medlem
  • 2004-01-11 15:12

Norge..
Cigg 20 st: 100kr
Stor Pizza: 135kr
Kaffe på Kafé i centrala Oslo: 55kr

Borde dock påpeka att jag inte vet om det är svenska eller norska kronor.
En kompis var där över jul och nyår.

1
Bevaka tråden