Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobs tror inte på portabla videospelare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en intervju gjord av New York Times David Pogue pekar Jobs på orsaker till att portabla vidospelare inte kan bli samma sak som portabla audiospelare.

-För det första, säger Jobs, finns det helt enkelt ingen motsvarighet till hörlurar. Jobs menar att lurarna för en så nära musiken, på ett sätt som en liten videoskärm inte kan göra med filmen.

Dessutom finns det inte samma sug efter nya distributionssätt för film. Det finns redan en mängd möjligheter att konsumera film.

Till sist menar Jobs att vi inte konsumerar film på samma sätt som musik. Film kräver mer uppmärksamhet, under längre tid.

Refererat av Ylan, och 99mac-redaktioner tackar ödmjukast.

Bara att hålla med. Vem f-n vill sitta och glo på film i två timmar på en 6" skärm?
Tycker det vore för litet även med 12"...

Men det inte sagt att det vore dumt med en iPod med färgskärm. Den skulle man kunna navända till annat, typ nytagna foton, skivomslag till låtarna, kanske t.om. musikvideos. Men film? Aldrig.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-08 21:45

Håller med jag också.
Vill man titta på film på tåg, i bil eller liknande så använder man ju sin Powerbook eller iBook iallafall.

Kan de inte lansera såna där coola glasögon som ger känslan av en stor skärm. Såna skulle man dessutom kunna köra 3D-fim i. det kanske inte är nåt man springer omkring och joggar med på stan, men jag kan tänka mig att det ger en ganska spännande filmupplevelse…

  • Medlem
  • 2004-01-08 22:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Men det inte sagt att det vore dumt med en iPod med färgskärm. Den skulle man kunna navända till annat, typ nytagna foton, skivomslag till låtarna, kanske t.om. musikvideos. Men film? Aldrig.

Håller med, jag är lika mycket bildmänniska som musikknarkare.. jag kan älska ett skivomslag lika mycket som musiken och skulle älska att ha skivomslagen på en liten färgskärm… Men jag tror inte Apple gör en iPod bara för att jag är knäpp…

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-01-08 22:54

Wow, bänka polarna framför iPoden och kolla nya Sagan om ringen...Nä det blir nog ingen höjdare.

Däremot, finns det stora grejor att uppfinna med en VideoPod: Tänk er bara en applikation typ iTV från Apple som spelar in morgonnyheterna, komprimerar och synkar till VideoPoden. Sedan när man kliver upp slänger man bara ned Poden i fickan och kollar morgonnyheterna på bussen/pendeltåget på väg till jobbet. Sony har redan en "videobandspelare" som gör precis detta fast den "spelar in" på Memorystick. Bara att plugga in minneskortet i handatorn på vägen till jobbet...

Eller varför inte bara lägga in ett decoderchip som klarar video också tillsammans med en mini AV-plug, osså pluggar man in Poden när man är hos grannen/polaren/... och kollar på allt från DivX till hemklippta semesterfilmer...

Fast nuvarande iPodars batterier lär inte gilla video som gnager på hårddisken hela tiden.

Apple vet nog redan detta eftersom de redan för två år sedan annonserade efter folk som skulle jobba med inbäddad mpeg4.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Bara att hålla med. Vem f-n vill sitta och glo på film i två timmar på en 6" skärm?
Tycker det vore för litet även med 12"...

Men det inte sagt att det vore dumt med en iPod med färgskärm. Den skulle man kunna navända till annat, typ nytagna foton, skivomslag till låtarna, kanske t.om. musikvideos. Men film? Aldrig.

*snark*
Man ska inte se filmen på den, utan man ska koppla den till TVn eller datorskärmen. Dvs, jag kan tanka över en massa filmer på min "power iPod" sen kan jag ta med den till polaren och koppla in den direkt på hans TV och spela upp filmen t.ex.

Hey, varför inte en iPod med en inbyggd HDTV-projektor? Bara att lägga iPoden på bordet och projecera på närmsta vägg...

ja ja, vi får se vad det blir.
Att den utvecklas med fler funktioner och inte bara större hårddisk är ju i alla fall troligt.

  • Medlem
  • 2004-01-09 00:13

En sådan här kanske?:D Ser ju ut som en iPod med 3cm tjock inramning runt om!!

Woah. that's one ugly thang...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 09:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Woah. that's one ugly thang...

beyond ugly, om möjligt...

Detta är ju ingen nyhet heller...Jobs har blivit tillfrågad många gånger och varit klart negativ - nyheten är väl att han "tillstår" att det kanske finns i Apples "lab"...

Det är väl klart att dom testar det och känner av nytta & nöje...och finner antagligen att den inte är tillräckligt stor

När jag köpte min iBook var det för att ha mina mp3's, kunna kolla på film + att även kunna nyttja det till arbete etc. I mina ögon är en 12" bärbar idealisk. Ev. skulle dom kunna göra en 10" - det går ju trots allt att kolla på - flyget, bussen etc - men 12" känns i minsta laget dock.

1
Bevaka tråden