Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya ibooken - Seg vid uppstart

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-06 21:56

Tjenare!

Jag haft min ibook i en vecka eller två och idag packade jag ner försiktigt i min rygg säck, en tjock tröjan runt om Engång tur på ca 15 min.

När jag tog upp datorn hos min polare, så var datorn as seg vid uppstart.

Det tar ca 55 sekunder till att den ska komma fram till min bakgrundbild. Sedan står den bara laddar tills det är färdigt, tar 4 minuter!!

Kan det vara något program jag installerat?

Jag installerat Office idag och försökt få in en stor mapp med teckensnitt i teckensnittsboken.

Snälla hjälp!

EDIT: jag startat om flera gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 22:39

Tja!

Kvarstår problemet nu när du kör datorn hemma i ditt nätverk?

Förresten: det är en mac - sätt den i vila isf att stänga av den Det brukar dessutom imponera på pcvänner när man plockar upp en bärbar dator ur väskan, och visar att den inte är avstängd utan "bara"! i viloläge.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-06 22:46

Nja, jag inte testat eftersom helt ny har jag inte hunnit köpa mig någon router. Skall göra de i veckan har jag tänkt.

Men jag tog bort Office, och nu startar den på ca 1 min och 20 sekunder är det normalt eller??

Kolla så att minnet inte är trasigt som på min nya ibook. 128mb räcker inte långt. dessutom så berättade inte datorn det själv utan jag fick köra hardware test för att hitta felet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Tja!

Kvarstår problemet nu när du kör datorn hemma i ditt nätverk?

Förresten: det är en mac - sätt den i vila isf att stänga av den Det brukar dessutom imponera på pcvänner när man plockar upp en bärbar dator ur väskan, och visar att den inte är avstängd utan "bara"! i viloläge.

Är det helt OK att bära omkring på datorn i viloläge? Har för mig att man skall stänga av den vid förflyttning eller är det bara struntprat?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-07 22:56

Problemet är löst!

Jag fick i måndags en stor fil med massor av typsnitt. Och så skulle jag lägga in dom via typsnittboken. Men tog as lång tid så jag stängde av de.

Men det hade ändå hunnit komma in ca 5000 typsnitt i mac hd/bibilotek/fonts

Jag tog och raderade hela den mappen, och nu startar datorn på ca 53 sekunder!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 09:24

Lizard: varför skulle det inte vara ok att ha datorn i vila när man flyttar den?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-08 13:39

Macs viloläge e ju verkligen som om den e avstängd, och så fint som snabbt och fint startar den.

Jag missade stänga av min ibook när jag åkte från trollhättan i måndags

  • Medlem
  • rörtången
  • 2004-01-08 23:19

hej !
har du smittat din dator med ett ms ...progem så får du väl skylla dig skälv
apple Works e lika bra och gratis

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 00:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan e
hej !
har du smittat din dator med ett ms ...progem så får du väl skylla dig skälv
apple Works e lika bra och gratis

Det var ju inte det som var felet...

Sen det där med viloläge, det drar ju lite ström... De som händer är ju att all ström stängs av förutom till minnet... ska man resa läänge utan att använda den, kan man likabra stänga av..
Men sen är det ju väldigt lite den drar..

Start av datorn drar ju i sig mycket ström..

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-09 07:32

Johan e: Om finns Office för Mac och jag använt office så länge som jag använt dator. Det är ett bra program, och eftersom jag skickar och tar emot office pc filer.

Känns som om det är lite för mycket skit på MS.

Skylla mig själv? Står till och med på apple.com 10 switch anledningarna att man ska kunna använda Office MS, så jag tycker inte jag borde skylla mig själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-09 15:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan e
hej !
har du smittat din dator med ett ms ...progem så får du väl skylla dig skälv
apple Works e lika bra och gratis

sen när blev apple works gratis?

Citat:

Skrevs ursprungligen av markus
sen när blev apple works gratis?

Han menar väl att det följer med nya iböckerna...

J.

  • Medlem
  • 2004-01-21 15:11

Om man går tillbaka till grundproblemet så är det inte skit från MS, utan skit från Apple. FontBook är helt enkelt inte att rekommendera.

Den aktiverar alla typsnitt som man slänger på den, och det går inte att ändra. Vad den gör, och hur den gör saker, framgår inte i programmet på ett speciellt tydligt sätt. Antingen borde de plocka bort programmet eller skriva om det från grunden. Det suger stenhårt.

1
Bevaka tråden