Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router som funkar med VPN

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 09:58

Skall ha tag i en router som inte skall påverka VPN-trafiken från en PC. Macen skall inte köra VPN.
Har kollat in D-Links DI-604 med "VPN pass through (PPTP, L2TP, IPSec)"

Kan det vara en sådan jag skall ha? Vet tyvärr inte vilken typ av VPN som PC:n kör då den inte finns här hos mig nu.

Någon som är en fena på hur VPN funkar och routrar?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 10:02

PPTP och IPSec är de två största och vanligaste sätten attt köra VPN. Köper du denna router tror jag absolut att det kommer att fungera. Bäst är att fråga den du skall koppla upp dig mot vilken typ av VPN-server de kör.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 10:12

jhansen svarade på 4 minuter… 99.mac är snabbt forum!!

Jag skall be pc-nissen som vill köra VPN om han kan kolla vilken typ av VPN-server det är fråga om.

Tack för hjälpen Jhansen!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-30 00:09

Nu har jag installerat routern DI-604, men jag blev mycket besviken.

Hastigheten som klienten (PC med Cisco VPN client) fick genom routern var mycket dålig. Så dålig att jag tvingades att köra klienten ensam mot modemet.

Utan VPN och med trafiken genom routern så var det ingen skillnad på hastigheten ut på Internet mellan Macen och PC:n.

Någon som har något tips? Erfarenhet?

Som det är nu, står Macen och gråter i ett hörn och får inte vara med och leka med alla de andra datorerna på Internet.:(

Kan tipsa att Zywall håller måttet med råge.

www.zyxel.se

Jag skulle ta en gammal PII eller PIII och köra Astaro Security Linux. 100% jättebra och ALLA funktioner. Är gratis för hemanvändare dessutom. www.astaro.com

Vi kör Astaro på alla ställen - kontoret och på båda webhotellen. Kör IPSEC VPN mellan brandväggarna så jag kommer åt alla resurser lokalt ifrån kontoret.

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle ta en gammal PII eller PIII och köra Astaro Security Linux. 100% jättebra och ALLA funktioner. Är gratis för hemanvändare dessutom. www.astaro.com

Vi kör Astaro på alla ställen - kontoret och på båda webhotellen. Kör IPSEC VPN mellan brandväggarna så jag kommer åt alla resurser lokalt ifrån kontoret.

TACK! Äntligen en Vpnprogramvara som verkar enkel att använda, och samtidigt är gratis!

/Kristofer

Ursprungligen av Kristofer G:

TACK! Äntligen en Vpnprogramvara som verkar enkel att använda, och samtidigt är gratis!

/Kristofer

Det är egentligen inte bara en VPN-programvara utan en riktigt fet brandvägg med grymt mycket funktioner. Fick 5.0 (av 5 möjliga) i test i Nätverk och Kommunikation för övrigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-06 23:34

Det verkar nu som att det är hos VPN-servern som det strular med hastigheten.

Har kopplat in/ur routern och kört mot VPN-servern och det verkar inte vara någon skillnad på hastigheten. Eller brist på hastighet kanske jag skulle säga.

Fortsätter felsökandet…

1
Bevaka tråden