Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1024/512Mb minne till iBook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en iBook 12" till våren och funderar lite kring minnen.

Detta är min första mac men jag har erfarenheter från pcvärlden att desto mer minne desto bättre..

Hur mycket kräver olika program och själva osx (har hört runt 128)?

Är det värt dem pengarna att investera i 1024 i ram till iBooken? (det blir ju + 128 igentligen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 20:06

OS X med 128 mb minne är inte roligt. 384mb får väl anses fungera hyfsat, 640 mb fungerar bra och 1152mb är snudd på onödigt om man inte har några särskilda behov. Glöm inte att köpa minnet någon annanstans än på applestore.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 21:03

Skaffade 512Mbyte från Macoteket nyligen... vilket ger 640Mbyte totalt.

Det gör ganska stor skillnad mot 256 som standard är från Apple på iBooken numera. Speciellt om man vill ha många program igång samtigt, och det vill man. Det är ju lixom det fina med Mac... att man nästan aldrig bootar om, utan kan ha de program man använder igång. Fast det är klart, det slukar ju minne också.

640 MByte räcker iaf bra för mig... (än så länge... )

Det dröjer nog ganska länge innan 1024 kommer ner på en human prisnivå.

Om du vill köpa 512Mbyte på postorder kanske du ska titta på komplett.se, har för mig att de hade ganska juste pris. Kan dock inte garantera att det funkar till iBook:en, men det går väl att kolla upp.

Annars finns ju också macbarometern http://macworld.idg.se/tjanster/macbarometern/macbarometern.asp
med prisinfo och så. Kanske är bra för dem som vill köpa sitt minne från en macåterförsäljare.

jag ska köra photoshop och illustrator, webba, irca, dc och sånt..

hur mkt bör jag ha då?

Hur är det egentligen med 1024MB-minnen i iBooken? Stödjer iBooken dssa eller är det som Apple själva hävdar att den bara tar 512MB minnen (dvs "utbyggbart till 640MB")? Någon som har 1024MB-minne i sin eller läst på nätet om någon som stoppat i det och det har funkat?

Eller säger Apple kanske så bara för att de inte själva säljer 1024MB-minnen?

[Edit]
Vänta. Det är ju samma minnen i PB 12" som till iBook G4 och det går ju beställa PB'n med 1024MB-minnen så alltså säljer Apple Store såna minnen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-08 13:53

Jag köpte 1024 MB till iBook från www.transintl.com Det funkar utmärkt. Första köpet vill de ibland ha postväxel istället för VISA, men om du trugar lite så får man handla med kreditkort. Har handlat rätt mycket minne där genom åren. Bra grejor, lite handpåläggning ibland för att få dem att lägga på ett kol i leveransen. Inga returer eller klagomål i övrigt. Har bra Mac-koll och lägst priser av de jag kollat i USA.

Ursprungligen av William Naversten:

Jag köpte 1024 MB till iBook från www.transintl.com Det funkar utmärkt. Första köpet vill de ibland ha postväxel istället för VISA, men om du trugar lite så får man handla med kreditkort. Har handlat rätt mycket minne där genom åren. Bra grejor, lite handpåläggning ibland för att få dem att lägga på ett kol i leveransen. Inga returer eller klagomål i övrigt. Har bra Mac-koll och lägst priser av de jag kollat i USA.

Några frågor...

Hur mycket kostade frakten?
Tillkommer det 25% moms?

/ Daniel

1
Bevaka tråden