Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CGI, OS9 och OSX

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga till er som har enmassa erfarenhet av webprogrammering på Mac:

Jag har totat ihop ett par CGI:er som funkar med webservern MacHTTP, och troligen också med WebStar och andra Classic-webservrar.

Nu funderar jag på hur jag går vidare. Vilka Classic-servrar är hyfsat stabila? Fungerar CGI helt annorlunda under OSX, eller går det rentav att bara kompilera om för OSX och så funkar det? Grejen är att Classic-CGI skickar Apple Events. Apple Events finns ju i OSX också, men stödjer Apache det?

Någon som har koll på det här?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-07 16:15

Quid Pro Quo är ju gratis och hyffsat stabil, men kan vara svår att få tag på eftersom företaget som gjorde det tydligen har försvunnit.
WebStar har jag inte testat men det lär ju ska vara stabilt (så pass stabilt man nu kan få det i Classic då...).
Det finns en plug-in eller vad man nu ska kalla det som heter acgi dispatcher till apache för OS X som ger stöd för Apple Events, $15 kostar den.

Det var ju snabba och ganska kompletta svar! Tackar!

Jo, jag är ju medveten om att det inte är sådär tokstabilt med en webserver under Classic, just nu 7.6.1, och därför vill jag kolla hur knepigt det skulle vara att skutta över på OSX utifall att. Då får jag förstås byta dator, till allra minst en Blådåre.

Kul att det fanns en lösning för Apple Events! Då är ju vips inte mina CGI'er fullt så gammaldags, om jag bara kompilerar om för OSX!

Tycker du ska ta en titt på något av de scriptspråk du kan använda för att köra CGI under OS X. Perl exempelvis, är otroligt enkelt och du har tusentals med bra exempel som du kan ladda hem och ändra till det du vill göra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Tycker du ska ta en titt på något av de scriptspråk du kan använda för att köra CGI under OS X. Perl exempelvis, är otroligt enkelt och du har tusentals med bra exempel som du kan ladda hem och ändra till det du vill göra.

Kräver tjugo gånger snabbare dator (mina cgi'er går som tåget på en gammal 475) och att lära sig ett nytt språk eller två, samt köpa in en dator som inte finns budget för, eller köra på centrala servern som jag vet att strulade när jag försökte köra ett färdigt Perl-forum på det. Och skulle det bli enklare? Tveksamt. Möjligen stabilare, debuggingen är lite slitig när man hackar kompilerad cgi.

Men visst har jag Perl mm som möjlig fortsättning. Jag väljer att lära mig en sak i taget. Först själva sidgenereringen. Det kan jag koda om till Perl eller Python eller Java när jag vill, men genom att ha problemet löst innan så kan jag då tänka på språk och verktyg och göra om en design jag redan gjort. En sak i taget.

Det stabilaste och bästa (förrutom WebStar) på classic är WebTen. I princip ett *nix OS på toppen av MacOS. Fördelen med det är att du får samma möjligheter som på vilket *-nix som helst, då det kör Apache, PHP etc etc.

http://www.tenon.com/products/webten/

(dom fasar ut produkten nu, så den kostar bara 99 dollar)

1
Bevaka tråden