Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sätta upp en server.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 17:47

jag, min bror och några kompisar håller på med en film, typ jackass eller cky. men dom blir fasligt storra, och vi har inte råd med inernet hotell, så jag har tänkt andvända min gamla mac som server. jag är inte så hemma på detta område, så jag behöver hjälp att fixa det, hur gör man?

Ni ska alltså dela filer över internet? Det finns lite olika metoder för det t.ex.

* FTP (File Transfer Protocol)
* Samba (som även windows kan ansluta till)
* WebDAV (bl.a. det som iDisk använder)
* NFS (Network File System)

Jag skulle rekommendera att du installerar en Linux-variant, även om du förstås måste lära dig lite nytt om du inte använt det förut. Men det är väl roligt?

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 23:09

Sitter ni på ett eget lan eller hemma hos var och en?

Skulle rekommendera webDAV om ni sitter hemma var för sig och samba om ni har ett lan.

Ladda ned YellowDog och installera, går snabbt och enkelt!
bbs.linux.se är ett bra ställe för linux frågor... (imho)

  • Medlem
  • 2004-01-07 00:18

Är det en webbserver?

Efersom du skriver "Gammal mac" så antar jag att du menar OS 9.. då följer det med en enkel webbserver. Kolla i inställnigar, tror den heter webbdelning.. annars är det Apache eller Roxen som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 15:49

kanske skulle formulerat mig lite bättre, jag ska sätta upp en server som jag kan lägga ut min internet sida på, där man ska kunna ladda ner filmerna, så alla ska kunna se dom. och jag har mac OS 8.6 på gamm-datorn

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-07 16:20

Webdelning finns väl i 8.6 också?
Annars kan du använda MacHTTP.
Eller Linux med Apache. Det skulle jag köra på, även om det kan vara lite krångligare att få fart på.

  • Medlem
  • 2004-01-07 22:58

Webbdelning i 8an och 9an är en enkel men funktionell server.. Det går inte att köra några PHP-script eller tjafs på den men som webbserver för en statisk HTML-sida är den riktigt bra.

eller webstar för mer avancerad server

1
Bevaka tråden