Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöd 99mac: Handla på AppleStore

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med idag har 99mac ett nytt samarbete med Apple - som tack för att våra medlemmar handlar på AppleStore får vi ett stort bidrag till vår verksamhet.

Principen är enkel: Oavsett vad du tänkt handla på Applestore så går du till 99mac först och klickar på en av våra permanenta Applestore-banners. En cookie sparas på din dator och alla inköp du gör inom dom närmaste 30 dagarna gör att 99mac får bidrag till vår verksamhet.

- Du betalar inte en krona och ändå ger du oss stora bidrag - kan det bli bättre och lättare att göra 99mac bättre?

Vi hoppas verkligen att vi har medlemmarna bakom oss och att alla som funderar på att köpa nya datorprylar ifrån Applestore hjälper oss på detta sätt.

Medlemmarna på 99mac har tidigare samlat in pengar för fortsatt drift av siten under namnet "99 kronor till 99mac" och där fick vi in strax under 3.000 kronor. (läs mer om Kenneth Pilo & co:s insamling här )Dessa pengar återinvesterades direkt i sidorna och för pengarna köpte vi bland annat:

- Den vBulletin licens vi kör på just nu (version 3.0)
- Ett stort tillägg till 99mac som vi kallar för version 3.5 (hemlis!)
- Ett bannersystem som gör att annonsörer får statistik etc
- Vi har köpt grafiska element till sidorna
- Vi har betalat en del småsummor för PHP/MySQL fixande

Det går att göra stor skillnad för små pengar.

tänker spontant: har folk betalat pengar för att få banners här på 99mac? borde det inte vara tvärt om?

men men, klart ni inte ska gå med förlust på 99mac, all heder åt er som lägger ner tid och ork på detta. det är inte så jag menar.

det verkar bara lite konstigt..

Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
tänker spontant: har folk betalat pengar för att få banners här på 99mac? borde det inte vara tvärt om?

men men, klart ni inte ska gå med förlust på 99mac, all heder åt er som lägger ner tid och ork på detta. det är inte så jag menar.

det verkar bara lite konstigt..

Om du tänker på bannersystemet? Vi har ett avancerat bannersystem som gör att annonsörer får statistik på antal visningar och klick osv osv. Dom kan även byta sina banners själva när dom vill etc.

Systemet var ett krav för att vi skulle få in annonsörer överhuvudtaget och det har genererat tre välbetalda annonser hittills: all cred åt MacForum, AppleCenter.nu samt LAI.

Martin: Har ni någon banner som tar oss studenter till Mecenat-sidorna? Eller finns det inget utrymme till spons från den sidan? Prisskillnaden är alltför stor för många av oss för att man skall kunna bortse från rabatten, även om i alla fall jag gärna sponsrar 99mac...

/Jont Olof

man brukar ju betala för att slippa reklam, inte betala för att måsta se reklam.

OM OM OM nu 99mac skulle bli betal-tjänst (få inga ideer nu ) så skulle iaf jag nästan kräva att det iom det, blev fritt från banners. (för medlemmar alltså)

men nu har ju inte jag betalat några pengar till 99mac, så igentligen bryr jag mig inte, MEN om jag hadde det, skulle jag tycka att det var lite snopet att dom pengarna gick till att lägga reklam på sidorna. det skulle jag ha tyckt att reklampengarna själva skulle ha betalat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
man brukar ju betala för att slippa reklam, inte betala för att måsta se reklam.

OM OM OM nu 99mac skulle bli betal-tjänst (få inga ideer nu ) så skulle iaf jag nästan kräva att det iom det, blev fritt från banners. (för medlemmar alltså)

men nu har ju inte jag betalat några pengar till 99mac, så igentligen bryr jag mig inte, MEN om jag hadde det, skulle jag tycka att det var lite snopet att dom pengarna gick till att lägga reklam på sidorna. det skulle jag ha tyckt att reklampengarna själva skulle ha betalat.

Pengarna som jag m.fl. donerade (99:- till 99mac) gick ju till nya vBullentin programvaran.. Jag känner mig inte lurad och om jag ska köpa nåt från AppleStore kan jag lika gärna klicka på en banner först

Senast redigerat 2003-05-06 14:55
  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 14:52

Så fort Apple släpper nya 15" ser jag till att klicka på bannern innan jag beställer. Ser det nästan som en självklarhet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
man brukar ju betala för att slippa reklam, inte betala för att måsta se reklam.

OM OM OM nu 99mac skulle bli betal-tjänst (få inga ideer nu ) så skulle iaf jag nästan kräva att det iom det, blev fritt från banners. (för medlemmar alltså)

men nu har ju inte jag betalat några pengar till 99mac, så igentligen bryr jag mig inte, MEN om jag hade det, skulle jag tycka att det var lite snopet att dom pengarna gick till att lägga reklam på sidorna. det skulle jag ha tyckt att reklampengarna själva skulle ha betalat.

Läs vad jag skriver och tänk efter lite:

- Vi köpte ett bannersystem för under tusenlappen som i sin tur har genererat det tiodubbla till 99mac än så länge och systemet kommer finnas kvar så länge som 99mac finns kvar.

Ett kortsiktigt mål är att 99mac inte ska kosta mig personligen en förmögenhet att driva och därför är vissa medel tillåtna, till exempel bannerannonsering.

martin: bra!

jag kanske har tolkats som sur och/eller dum, men så var det inte tänkt att jag skulle framstå.

99mac är kingen, och jag har inget särskilt imot banners, inte i allmänhet, och inte på 99mac i synnerhet.

jag reagerade spontant på principen: "samla in pengar till reklam"

nu kan vi typ stänga den här tråden och jag kan gå hem:D

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-05-06 15:58

" - Du betalar inte en krona och ändå ger du oss stora bidrag - kan det bli bättre och lättare att göra 99mac bättre?"

Men det är ju kanon helt enkelt, naturligtvis kommer vi nu att handla för fullt från Applestore. Hmm, vad kan jag nu behöva . . .

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 16:18

Alltsammans låter som en kanonidé!

När jag ska göra mitt inköp av en ny PB + kringutrustning från Applestore kommer jag självklart att gå via bannern...

Tack för ett toppenforum!

// oscar

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 16:26

AppleStore...mutter, mutter...

/ÅF i Göteborg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
AppleStore...mutter, mutter...

/ÅF i Göteborg

Alla typer av samarbeten är varmt välkomna - vi har sökt efter denna typ av lösning väldigt länge nu (gärna i formen av en store-in-a-forum med medlemspriser) eller i formen av sponsrade forum (en åf får ett eget forum på 99mac där dom kan göra reklam och hålla dialog med landets macanvändare osv).

Får 99mac.com betalt en fast summa per order eller handlar det om procent på det man som privatperson handlar för hos applestore?

kort sagt, är det en fast summa eller beror betalningen på hur mycket medlemmarna handlar för?

Mycket bra att ni fått till ett sådant här system så att 99mac kan drivas vidare.

Synd att ni inte har samma deal med Kullander x2, och att den hypotetiska dealen inte fanns för drygt en månad sedan. Då hade det blivit ännu roligare att köpa en 12" pb.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wendel
Får 99mac.com betalt en fast summa per order eller handlar det om procent på det man som privatperson handlar för hos applestore?

kort sagt, är det en fast summa eller beror betalningen på hur mycket medlemmarna handlar för?

Mycket bra att ni fått till ett sådant här system så att 99mac kan drivas vidare.

Ett par procent får vi. Det är bra betalt om Stockholms stad beställer sina HemPC genom 99mac's banners

  • Medlem
  • 2003-05-06 17:28

Priserna på Applestore måste sänkas! Jag jämförde priset Applestore US på en PB 12", det skiljer med dagens kurs 2400:- exkl. moms. Det är ocker!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 12:24

Jag tycker inte att det är så illa, nu jämför jag med norska Apple store:

12" Powerbook och 15Gig iPod (USA): $2,198
12" Powerbook och 15Gig iPod (USA) + moms: $2725,52
12" Powerbook och 15Gig iPod (Norge): 20.780 NOK
---------
12" Powerbook och 15Gig iPod (USA) + moms : 19115 NOK

Summa summarum:
Det kostar 1665 kr mer at handla hos AppleStore i Norge, men då har du också mycket bättre rättigheter och stöd. Som tex. 14 dagars returperiod och du slipper frakta sakerna från USA och hem. Det var någon som påstod att Applestore Norge/Sverige var de dyraste i europa. Om det stämmer vet jag inte men 1700 spänn på 20000 tycker jag inte är så mycket att bråka om.

Det som är synd ät att Apples priser ut til butiker är för höga, de borde få lov att hålla samma pris som Applestore tycker jag

99mac's samarbete har inte hunnit bli en vecka gammalt. Men via sidan har vi redan lyckats generera flera köp hos AppleStore. Några av 99mac's besökare har tillsammans handlat produkter för 6_579,00 kr.

Förtsätt gärna att klicka på någon av våra AppleStore-annonser innan du handlar. På så sätt bidrar du ekonomiskt, utan att det kostar dig något extra, till 99mac's fortsatta verksamhet.

/M

Var hittar jag bannern? Finns den kvar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-07 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av McFlurry
Var hittar jag bannern? Finns den kvar?

Den dyker upp ibland...
Uppdatera sidan några gånger, eller gå till http://99mac.se/forum/ och klicka på en AppleStore-produkt en liten bit ner i sidan.

Går det inte att ordna en motsvarande kod som man kan uppge ifall man beställer per telefon istället för på webben och ändå vill stödja 99mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Går det inte att ordna en motsvarande kod som man kan uppge ifall man beställer per telefon istället för på webben och ändå vill stödja 99mac?

Det finns ingen sådan lösning i dagsläget, tyvärr.
Bara webbordrar räknas.

/M

Vi har inte tagit upp det här på ett tag - AppleStore är vår huvudsakliga inkomstkälla och jag hoppas att alla klickar på en banner innan dom handlar sina julklappar.

iPod.se har verkligen fått fart - ungefär 50st iPods i månaden hittar köpare via den sajten just nu!

1
Bevaka tråden