Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 23:28

När skall ni köra 99mac på något vettigt OS?

Tror du inte att detta har diskuterats förut? Kolla i forumet feedback.

En Xserve dual G5 kostar 54.875,- inkl moms har vi beräknat på AppleStore.

Vi behöver rejält med processorkraft så den gamla Xserve G4 är inte tillräckligt kvick för oss.

Kan vi samla in hälften ifrån medlemmarna?

Jag ställer gärna upp, men med en liten summa. Jag betalar gärna för tjänster jag gillar, men kanske en studentrabatt

Nu går det inte att ändra på inlägg heller, så ursäkta stavfelet ovan...

vet om att detta har diskuterats om och om igen, men frågan är om inte ett bättre OS (linux/*bsd) skulle kunna utnjutja hårdvaran bättre.. om admin kunskaperna finns dvs, annars blir det ju bara farligt..

//edit: fast farligt är ju windows med!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Jag ställer gärna upp, men med en liten summa. Jag betalar gärna för tjänster jag gillar, men kanske en studentrabatt

100 kronor/medlem kräver 250 medlemmar för att få ihop till hälften.....
Jag skulle gärna se att 99mac "rullade" på en X-serve.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 10:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
vet om att detta har diskuterats om och om igen, men frågan är om inte ett bättre OS (linux/*bsd) skulle kunna utnjutja hårdvaran bättre.. om admin kunskaperna finns dvs, annars blir det ju bara farligt..

//edit: fast farligt är ju windows med!

Det var det jag tänkte på - mysql/php/apache funkar bättre på linux/unix än på win - så det är **bara** att blåsa ut windows och installera debian eller motsvarande! Att administrera linux webserver är lätt!

Det roligaste skulle dock vara om 99mac kördes under darwin eller mosx - eat your own dog food - kanske kan Apple skaka fram en xserv åt er?

macnytt.se körs på Mac
macworld.se kör windows (lyder under windows infekterade idg.se)

Vet att detta har stötts och blötts många gånger på 99mac men jag kunde inte hålla mig när jag fick felmeddelandet igår...

- Att använda nuvarande server med annat OS är inte en lösning som är tillräckligt bra för att motivera tiden & nertiden.

- Vi kan inte köra på en gammal singel-G4 som MacNytt för då skulle 99mac inte klara lasten.

- Power Macintosh G5 passar inte i rackskåp.

- För att gå över till Xserve G5 krävs det att vi kan samla in uppemot 25.000kr bland medlemmarna, resten är jag övertygad om att vi kan få en "deal" på.

Idag använder vi en dual Xeon 2.4GHz, 1GB RAM med 3x36.4GB 15.000rpm Ultra320 SCSI och 128MB hårdvarucache. En Xserve G5 skulle troligen ge oss upp till 50% mer processorkraft såvitt jag har förstått - mycket trevligt.

Äh, sluta köra slö-PHP och konvertera forumet till någonting snabbare (WebObjects, hint hint...). Så kan servern säkert rulla på en eMac sedan...

Nä, inte är det ett allvarligt förslag. Starta pengainsamling nu då...

Ska fixa en deal på en Xserve G5 först. *lyfter luren*

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Äh, sluta köra slö-PHP

OT: kan tilllägga att vbullitin inte direkt snålar med mysql_pconnect()'s (persistant connection) vilket isär märks med hög belastning. Tar även tillfället i akt att ännu en gång propagera för renare design och framförallt renare (x)html, tro det eller ej men man kan faktiskt spara upp till 30% i bandbredd bara genom att skriva bra html!

..men men, vad det än blir i framtida versioner så funkar det ju trots allt under normal belastning, flaskhalsar runt keynotes kan ju motverkas mot en temporär sida med uppdateringar (såsom en del ryktes siter har) under tiden keynoten pågår..

Vart ska jag skicka pengarna?

Vill inte vara petig, men min "gamla" (troligtvis inte äldre än 99macs server) G4 är en Dual 867mhz. Och nej, MacNytt gick inte heller 100% igår tyvärr. Otroligt irreterande.

Det värsta är att man hinner tyvärr inte kolla så mycket vad som drar ner vid extrem belastning, utan då gör man allt för att hålla upp skiten. Sen efter så kan man ju kolla lite loggar, men inte testa om det man fixar till verkligen gör nytta förrän nästa Keynote och tills då har man säkert hunnit ändra 100 grejer till =).

Sen angående Mac / Win som server så är det ju en smaksak och man kan tycka att det känns lite surt att inte ha en Mac-site på en Mac, men som Martin säger så är det en hel del pengar inblandat, men även en del praktiska saker. Har man flera siter och har fördel av att köra dessa på Win så kanske man väljer att köra det fullt ut av praktiska skäl.

Sen att inte 99mac skulle klara av trycket om dom låg på likadan Mac som MacNytt väljer jag att inte kommentera eftersom det skulle bara resultera i "site-krig" igen, vilket är totalt onödigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
- Vi kan inte köra på en gammal singel-G4 som MacNytt för då skulle 99mac inte klara lasten.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 13:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Vart ska jag skicka pengarna?

Jag är på!
Har tänkt och skänka några 100 kr förut, men har aldrig blivit av (men blir det andra bullar.)

Visst ska 99mac rulla på en Xserve G5!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Äh, sluta köra slö-PHP och konvertera forumet till någonting snabbare (WebObjects, hint hint...). Så kan servern säkert rulla på en eMac sedan...

Hehe... PHP har faktiskt riktigt dåliga prestanda, men det är väl knappast middlewaren som utgör största belastningen för 99mac-servern? Databashanteraren borde väl ändå stå för största delen av jobbet?

(och här hade man kunnat starta ett flamewar om MySQL-härket vs. Postgres eller Firebird, men det skippar vi väl den här gången? )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 01:03

Jojo, hårdvara i all ära men genom att köra FreeBSD skulle ni i alla fall vara Apple-politiskt korrekta

Att stödja Den Mörka Sidan genom att köra deras OS gör ju ingen glad...

/K

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 01:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patric Malm
Och nej, MacNytt gick inte heller 100% igår tyvärr. Otroligt irreterande.

Jag vill inte på något vis hacka på macnytt, som ju också är en suverän macsite som jag besöker dagligen. Däremot skulle jag nog vilja påstå att servern inte beter sig riktigt 100%-igt ur mitt användarperspektiv annars heller. Den går betydligt bättre nu än i höstas, men fortfarande inte ultimat alla gånger. Och problemen ligger nog inte i min 10mbit lina.

Men men, man gör ju vad man kan. Ny hårdvara är ju som sagt inte gratis.

  • Medlem
  • 2004-01-10 11:41

Det finns massor av faktorer i när det gäller serverutrustningen vi använder - många historiska skäl.

Om vi tittar på situationen idag har vi ont om två saker: tid och pengar.

Skulle jag ha obegränsade resurser så skulle 99mac snurra på några Xserve Dual G5 och ett Xraid för att vi alla skulle kunna ha några GB tillgängligt för backup osv. Men med tanke på att 99mac är helt gratis för alla så kommer just den lösningen förbli en dröm misstänker jag.

Jag jobbar på att skaka fram EN Xserve G5 just nu - återkommer om/när det sker några nyheter. Det ser inte jättedåligt ut faktiskt.

^ Maria är alltså Björnström. Han skriver från flickvännens dator igen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-20 10:45

Vad hände egentligen med detta?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 18:18

jag satsar 1000:- det är det värt Tack alla, för tips och hjälp

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-20 18:25

Klart man kan bidra när det går till ett gott syfte

  • Medlem
  • 2004-01-21 00:27

Lastbalansera, Google körs inte på en dator…

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-21 00:32

99mac - lika stort som Google.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Vad hände egentligen med detta?

Vad som hände?

Vi använde en G4/933 som server. IDE-diskar är inte gjorda för serverdrift. En dag så lät hårddisken "KREEEEEK KRREEEEK KREEEEK" och sedan var den sagan slut. Vi hade RAID-1 spegling av diskarna med Acard RAID-kort men det hjälpte inte - båda diskarna var helt korrupta.

Slutsats: kör aldrig viktiga grejer på en maskin som inte är byggd för att agera server (jag kör alltid alltid alltid SCSI-diskar och RAID-5 i fortsättningen)

Jag försöker verkligen få tag i Apple ang vår Xserve-deal men det går inte så bra.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-22 13:49

Men Xserve använder sig väl också av IDE-diskar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Men Xserve använder sig väl också av IDE-diskar?

Ja, tyvärr. Men det är åtminstonde RAID-5. Man kan inte få allt

1
Bevaka tråden