Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning för faktadatabas?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 13:41

Jag vill bygga upp en databas för historiska fakta, men vet inte var jag ska börja vad gäller programvara. Jag har hittills använt mig av Filemaker, men det känns otillräckligt.

Jag vill kunna koppla samman enkla basfakta lagrade i en post (t ex. år-land-befolkningsmängd) på ett flexibelt sätt, så att jag t ex enkelt kan få fram en jämförelse mellan befolkningsmängden i flera länder ett visst år, eller befolkningsutveckling för ett visst land under större antal år osv. Detta skulle kunna ske genom att klicka för vilka länder man vill inkludera, vilka år och vilken faktauppgift. Jag vill dessutom att det ska vara sökbart och givietvis tillgängligt via webben.

Såvitt jag vet kan jag inte uppnå en sådan flexibel kombination av data med hjälp av Filemaker eller Excel.

Skulle MySQL kunna vara en lösning? (Jag kan ingenting om SQL idagsläget, men är beredd att lära mig.)

Mycket tacksam för tips!

Som du riktigt nog har listat ut så är databasen det viktigaste, MySQL funkar, PostgreSQL om du vill ha tillgång till utökade queries och triggers etc.

Har inte användt filemaker mycket men att döma efter dom features den har så tror jag nog den skulle kunna funka, för det den är väl i grund och botten en ganska välutvecklad RDBMS?
Har som sagt inte användt just filemaker mycket, men Ola (taz_1999) kör det mycket så han lär väl hitta denna tråden..

Om du vill ha det på webben måste du ha nått script som ser till att den data blir presenterad och som "hämtar" data ur databasen beroende på vad man väljer på sidan. Peronligt rekommenderar jag php eller perl. Men asp, java, lasso eller varför inte python skulle funka lika bra. Beror lite på vad du har för kunskaper sen innan..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 14:16

Mina kunskaper på det här området är överlag mycket begränsade och i praktiskt arbete har jag bara erfarenhet av Filemaker, men eftersom det handlar om ett långsiktigt och större projekt så vill jag starta på rätt sätt, även om det kostar en del tid i att lära mig nya program.

Min tanke är alltså att man utifrån olika "ingångar", tillgängliga som vanliga webb-länkar, ska ta sig fram till den söksida som motsarar de uppgifter man är ute efter (t ex "Befolkning"). På denna söksida ska det finnas hundratals länder, varje år åtminstone sedan 1890 samt ett antal faktakategorier inom området "Befolkning".

Genom att klicka för t ex Sverige och Uruguay, ett antal år, samt någon faktakategori och sedan klicka på "Hämta", så vill jag få fram just de uppgifter jag är ute efter, utan att jag själv har skapat någon post, eller webbsida, med just den kombinationen av uppgifter i förväg.

Det borde handla om ungefär sama teknink som används när man kan jämföra fakta mellan t ex olika kameramodeller eller TV-apprater utifrån eget val, men något mer utvecklat. SCB har också någonting åt det här hållet, se: http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=avrdhu&xu=A0851001&huvudtabell=Befolkning&deltabell=KalderT&deltabellnamn=Befolkningen+efter+kommun%2C+civilst%e5nd+och+k%f6n%2E+%c5r&omradekod=BE&omradetext=Befolkning&preskat=O&innehall=Folkmangd&starttid=1968&stopptid=2002&Prodid=BE0101&Fromwhere=S&lang=1&langdb=1

Oj, det blev långt, men länken funkar om man har lite tålamod!

Jag kan inte se hur detta skulle gå att fixa i Filemaker!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 15:17

Hos SCB så kan jag hitta

<script LANGUAGE="JavaScript">

och

var wtg = "../makro/start.asp?

Betyder det att de använder java och asp, och inte php/perl?

Någon som kan reda ut skillnaderna, eller snarare tipsa mig om någon kunskapskälla (bok, webbsida) för att jag ska förstå vilket alternativ som skulle passa mig bäst?

Citat:

Hos SCB så kan jag hitta

<script LANGUAGE="JavaScript">

och

var wtg = "../makro/start.asp?

Betyder det att de använder java och asp, och inte php/perl?

Någon som kan reda ut skillnaderna, eller snarare tipsa mig om någon kunskapskälla (bok, webbsida) för att jag ska förstå vilket alternativ som skulle passa mig bäst?

javascript är inte det samma som java!

Dom kör asp, i asp kan man skriva både i vbscript och javascript..

Skillnaderna består först och främst i den tekniska delen, asp körs oftast på IIS (windows) medan php/perl oftast körs på Apache (unix).

Vad du skall välja beror ju mest på dina kunskaper samt vilka tekniska möjligheter det finns hos ditt webbhotell.
Det är lite av en jungel när man först ger sig in i det.

Någon bra bok/sida kan jag tyvärr inte komma på rakt av som ger en bra skilldring utav skilllnader och utgångspunkter...

Citat:

Jag kan inte se hur detta skulle gå att fixa i Filemaker!

Omedelbart tror jag att filemaker faktiskt är en ganska kompetent databas. Mycket av logiken ifrån webbsidan får ju ändå hanteras av ett scriptspråk.
Om det visar sig att du har underskattad filemaker så tror jag ändå det är bäst om du satsar på den eftersom du vet hur den funkar, så kan du mer eller mindre börja direkt med att modellera din databas, utan behöva sätta dig in i samma saker igen på en annan platform..

Jag skall nog inte säga mer förens nån med mer insikt i filemaker kommenterar...

Klart det går att fixa i FileMaker!

Vad du har råkat ut för är ett väldigt vanligt problem. Du har skapat en databas med en viss design och då bestämt vilka data som skall lagras och vilka data som skall lagras tillsammans (i samma post). Senare så vill du ställa frågor (göra sökningar) på dina data men märker att du inte kan få fram vad du vill. Du tror att det är databasen det är fel på, men det är databasdesignen.

Du skulle alltså ha exakt samma problem med att få fram det du vill (modell SCB) även med en annan databas.

Vad du måste göra är att tänka om och lagra data på det sätt som gör att du kan få fram de uppgifter du vill, inte bara det omedelbara problemet men även på längre sikt. Lösningen är att dela upp informationen i små små delar och releatera delarna till varandra.

Exempel: Om du har länder och befolkning och år i ett register, dvs det finns en post där det står ett land i ett fält och en befolkningsmängd i ett annat och ett år i ett tredje så går det förstås att göra en del av vad du vill, men du kommer snart att stöta på patrull. Alltså skapar du flera register - Länder (med ett ID och landsnamn), Befolkning (med Land_ID, årtal och befolkningsmängd) med flera. Nu kanske inte det verkar vara någon större skillnad men när du sedan vill analysera styrelseskick, landareal eller någon annan aspekt så skapar du nya tabeller för det som innehåller Land_ID, årtal och XXX, där XXX är det fakta du vill lagra.

Den stora fördelen kommer nu: via registret länder så är ju alla data i de andra registren tillgängliga för att göra summeringar och annat via relationen till Lands_ID.

Du kan också skapa nya relationer som inte bara är på Lands_ID utan tex på årtal och få fram roliga saker.

Sedan är frågan hur du kopplar det via webben (med SCB som förebild). För det behöver du en fiffig söksida och en fiffig svarssida. Svarssidan kan via tex Lasso göra sökningar i flera databaser och sammanställa resultatet som du vill, via relationsnyckeln Lands_ID eller årtal eller båda och.

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 16:41

Tack för svaren!

Ni har övertygat mig om att jag ska göra ett ordentligt försök i FM! Jag förstår det upplägg som du förelår, Ola, och det låter vettigt. Återkommer med mera precisa frågor senare.

Nu sitter jag med 5.5, innebär det någon begränsning för att göra det vi pratar om?

Som vanligt rockar Ola när det gäller FileMaker

Jag vill bara tillägga att det Ola säger förtjänar att poängteras ordentligt: Valet av databas är sekundärt för det du vill göra, det viktiga är att du tänker igenom strukturen och designen. Sen när du fått fram exakt vad du vill göra så kan du fundera på vilka redskap du ska använda dig av. Försök också att tänka skalbart, dvs, hur kommer det att funka att bygga vidare med eventuella framtida funktioner, fler besökare etc.

Mitt tips är att ta dig en ordenlig funderare på det och sedan stämma av det hela med en erfaren databasutvecklare, t.ex. Ola, eller någon annan i samma kaliber.

I det här läget är papper, penna och skarpa huvuden vad du behöver mest, inte SQL-strängar

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 17:13

Filemaker har något som heter "web companion" inbyggd. Med den kan man "publicera" valfria layouter i ett webbgränssnitt. Det blir inte världens bästa gränssnitt, även om det går att få det väldigt snyggt (speciella css-alternativ finns som gör att det ser likadant ut som i layouten).
MEN - med tanke på den lilla tid och knappa kunskap som krävs för att bygga en filemakerwebb med webcompanion så är det dock helt otroligt bra faktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Som vanligt rockar Ola när det gäller FileMaker

Jag vill bara tillägga att det Ola säger förtjänar att poängteras ordentligt: Valet av databas är sekundärt för det du vill göra, det viktiga är att du tänker igenom strukturen och designen. [...]
I det här läget är papper, penna och skarpa huvuden vad du behöver mest, inte SQL-strängar

...kan inte göra annat än instämma.

Citat:

Skrevs ursprungligen av maca
Tack för svaren!

Ni har övertygat mig om att jag ska göra ett ordentligt försök i FM! Jag förstår det upplägg som du förelår, Ola, och det låter vettigt. Återkommer med mera precisa frågor senare.

Nu sitter jag med 5.5, innebär det någon begränsning för att göra det vi pratar om?

Nä.

1
Bevaka tråden