Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GarageBand introduceras på MW

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macrumors är nu säkra på att GarageBand kommer att introduceras under Stevenoten imorgon. GarageBand registrerades som ett varumärke av Apple i september.

Vad programmet gör verkar ingen vara säker på, men de flesta kvalificerade gissningar (om jag har läst ryktes-siterna rätt) handlar om en förenklad version av en blandning av Logic/Soundtrack eller om ett program som riktar in sig på proffs-musik-ingenjörer...eller dylikt.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-01-05 23:36

Låter både intressant och inte helt omöjligt! Precis vad jag skulle vilja ha, ett enkelt ljud- och musikprogram.

men vad blir skillnaden på ett eventuellt sådant och Soundtrack?

(jag har inte testat soundtrack så jag vet inte)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 23:51

Soundtrack är ju ett "pro"-program…
Måhända är GarageBand en loop utility for the rest of us…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
men vad blir skillnaden på ett eventuellt sådant och Soundtrack?

(jag har inte testat soundtrack så jag vet inte)

Soundtrack är väl mer inriktat på loopar och effekter typ jinglar och bakgrundsmusik. Rätta mig och jag har fel, är ingen musikmänniska. (Gör iallafall ingen.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 23:56

Har hört rykten om att Apple håller på att äta upp Emagic och deras program en tugga i taget. Anledningen till att det går långsamt ska vara att de sitter i Tyskland och att det inte är bra att ta dör på ett så starkt namn som Emagic i ett svep.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Har hört rykten om att Apple håller på att äta upp Emagic och deras program en tugga i taget. Anledningen till att det går långsamt ska vara att de sitter i Tyskland och att det inte är bra att ta dör på ett så starkt namn som Emagic i ett svep.

Är inte familjär med musikprogram och dylikt men Logic har jag hört talas om tidigare. Värre är det med Emagic? Aldrig hört detta namn innan Apple köpte upp dom. Är Emagic starkare än Logic - namnmässigt alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 01:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Vannelli
Är inte familjär med musikprogram och dylikt men Logic har jag hört talas om tidigare. Värre är det med Emagic? Aldrig hört detta namn innan Apple köpte upp dom. Är Emagic starkare än Logic - namnmässigt alltså?

Nej, det tror jag inte. Men vad jag har hört så var Apple iallafall oroliga för att "äta upp" Emagic för snabbt. Kan tyckas konstigt med tanke på att Logic programmen antagligen inte kommer att ändra namn.
Vad Apple däremot gör till en början är att lansera musikprogram som antingen inte finns till mac eller som inte Emagic redan har.
Sedan har det säkert med att de flesta av Emagickillarna sitter i Tyskland. En smula svårare än om killarna sitter två kvarter bort.

Har inga "bevis" på att detta kommer att hända mer än säkra källor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Nej, det tror jag inte. Men vad jag har hört så var Apple iallafall oroliga för att "äta upp" Emagic för snabbt. Kan tyckas konstigt med tanke på att Logic programmen antagligen inte kommer att ändra namn.
Vad Apple däremot gör till en början är att lansera musikprogram som antingen inte finns till mac eller som inte Emagic redan har.
Sedan har det säkert med att de flesta av Emagickillarna sitter i Tyskland. En smula svårare än om killarna sitter två kvarter bort.

Har inga "bevis" på att detta kommer att hända mer än säkra källor.

Ärligt talat förstår jag inte vad du menar, eller vill åt? Apple har köpt upp Emagic, men de gjorde de i en tid då Emagic stod på ruinens brant med dålig ekonomi och bollandes med flera versioner för ohållbart många plattformar av sitt slagskepp. Apples uppköp av Emagic ser jag bara som ett säkerställande av programmets fortlevnad på Mac-plattformen och det behöver Apple eftersom det är ett av de i särklass största DAWarna på marknaden.

Om sedan Apple utnyttjar situationen, och gör en iLife-version av Logic så blir jag bara superglad. Det skulle göra att alla macanvändare lotsas in i Logic-eran och blir potentiella kunder och användare av den professionella sviten senare i karriären.

Apple må köpa företag och program åt höger och vänster, men så dumma tror jag inte att Apple är att de vänder en hel grupp av sina mest trogna användare ryggen genom att "äta upp" Emagic. Det skulle de bara förlora på i längden...

Och som ett svar på någons fråga, Emagic är ett oerhört starkt namn inom branschen även om Logic kanske är deras mest kända produkt.

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 15:24
Ursprungligen av Jont Olof:

Ärligt talat förstår jag inte vad du menar, eller vill åt? Apple har köpt upp Emagic, men de gjorde de i en tid då Emagic stod på ruinens brant med dålig ekonomi och bollandes med flera versioner för ohållbart många plattformar av sitt slagskepp. Apples uppköp av Emagic ser jag bara som ett säkerställande av programmets fortlevnad på Mac-plattformen och det behöver Apple eftersom det är ett av de i särklass största DAWarna på marknaden.

Om sedan Apple utnyttjar situationen, och gör en iLife-version av Logic så blir jag bara superglad. Det skulle göra att alla macanvändare lotsas in i Logic-eran och blir potentiella kunder och användare av den professionella sviten senare i karriären.

Apple må köpa företag och program åt höger och vänster, men så dumma tror jag inte att Apple är att de vänder en hel grupp av sina mest trogna användare ryggen genom att "äta upp" Emagic. Det skulle de bara förlora på i längden...

Och som ett svar på någons fråga, Emagic är ett oerhört starkt namn inom branschen även om Logic kanske är deras mest kända produkt.

/Jont Olof

Told you so... http://www.emagic.de/EN/index.html

GarageBand? Vilket gräsligt namn! Det vore helgerån att ta Logic-teknologi till något som heter så!

Emagic är ett väl inarbetat namn och ger i alla fall mig assosiationer till riktiga grejor långt ifrån leksaker. Att dom är tyska är även det en positiv grej för mig. Logic är möjligtvis ett ännu viktigare namn då det är själva huvudprodukten som får allt annat Emagic gör att verka vara tillbehör på ett eller annat sätt. Men jag hoppas att dom behåller det tyska företaget som det är men givetvis med allt stöd dom nu kan få från moderskeppet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Soundtrack är ju ett "pro"-program…
Måhända är GarageBand en loop utility for the rest of us…

Vet inte riktigt om jag vill kalla Soundtrack för ett Pro-program, även om Apple gärna vill kalla det för det. I mina ögon är det mest ett gediget samplingsbibliotek med en lättförståerlig sequenser med alltför många begränsningar för att kunna användas till några seriösare produktioner. Känner ingen inom musikbranschen som använder programmet, men för enkel ljudläggning av reklamjinglar är det säkert helt okej!

/JO

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 13:47

Eller så är det Steve & Phil (Schiller) som har startat ett band a la Simon & Garfunkel för att bli "riktiga" idoler

Skulle GarageBand inte kunna vara en programvara för små band att lägga upp sina egna alster på iTunes Music Store? Ett enhetligt sätt för små band utan kontrakt att nå ut till världen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 15:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Skulle GarageBand inte kunna vara en programvara för små band att lägga upp sina egna alster på iTunes Music Store? Ett enhetligt sätt för små band utan kontrakt att nå ut till världen?

Det vore coolt!

Annars hoppas jag på som någon skrev ovan, en "light" logic. Men å andra sidan, är det inte logic som har en gratis light variant?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Skulle GarageBand inte kunna vara en programvara för små band att lägga upp sina egna alster på iTunes Music Store? Ett enhetligt sätt för små band utan kontrakt att nå ut till världen?

Vad jag har sett så inser Steve & Co att skivbolagens arbete med att sålla ut det värdefulla ur allt skräp behövs. Jag tror inte att de är intresserade av att få in en miljon okända band som gör det omöjligt att orientera sig fram till vettig musik på iTMS.

Håller förresten med om att GarageBand är ett gräsligt namn. Faktiskt så gräsligt att jag tvivlar på att något kommer att släppas under det namnet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Skulle GarageBand inte kunna vara en programvara för små band att lägga upp sina egna alster på iTunes Music Store? Ett enhetligt sätt för små band utan kontrakt att nå ut till världen?

Jo, men Steve har ju sagt att skälet till att andra musikbutiker har fler låtar än vad iTMS har är att Apple inte lägger ut allt möjligt och att det är viktigt. Det finns också ett sådant program sedan tidigare som heter iTunes Producer. Men, det är klart att han kanske har ändrat sig.

Det vore en bra idé, men i så fall som en fristående version av iTMS. Dvs. en egen affär för osignade artister. Vore ruggigt kul! På det sättet slipper alternativa artister drunkna i mainstreamdjungeln som skulle hända om de la upp sin musik på självaste iTunes Music Store.
Plus att iTMS skulle behålla "kvaliteten".

  • Medlem
  • 2004-01-06 17:43

Apple borde släppa QuickTime Pro fritt - och som öppen källkod!

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Apple borde släppa QuickTime Pro fritt - och som öppen källkod!

Håller med...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 21:37

Jag fick precis vad jag önskade mig, jag! Om Garage gör vad det säger på ett bra sätt är det -perfekt- för mina behov.

Behöver en G4 iBook också bara... Humm...

  • Medlem
  • 2004-01-06 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Apple borde släppa QuickTime Pro fritt - och som öppen källkod!

Problemet är nog att Apple inte tjänar många cent på dom 20$ det kostar.. i stort sett allt är licensavgifter till dom som äger olika codecalgoritmer… Bara en mp3 decoder brukar ju kosta 20$ att licensiera från Frauhofer.. Och Sorenson och alla andra vill nog ha lite fikapengar också…

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Apple borde släppa QuickTime Pro fritt - och som öppen källkod!

De skulle kunna börja med att släppa en Linux-version i alla fall. (även om det med olika metoder fungerar utmärkt att se på quicktime i Linux)

Ciryon

Ojdå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 00:55

Kul att min källa visade sig ha helt rätt. Har han rätt om andra saker med så kommer det mycket skoj saker framöver.

1
Bevaka tråden