Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Service Manual Apple Wireless Keyboard ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-05 17:31

OK. På nyårsafton kom det gin & tonic & mer i tangentbordet. Jag slet ut batterierna och vände det upp och ner. Nu tänkte jag snart sanera det. Jag har varit inne i iMacs, PowerBooks och långt mer komplicerade grejor, men här tog det stopp DIREKT! Små f-bannade insexskruvar på undersidan och mina nycklar verkar inte passa... Jag har 1,5mm, 1,3 mm och 0,8 (eller var det 0,9) mm insex. Det ligger någonstans emellan. Kanske 1,0 mm? Nåväl. Jag borde starta med en servicemanual så att inga plastbitar eller liknande bryts. Emellertid är den normalt pålitliga leverantören av servicemanualer, http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html
, inte allomfattande. Någon som har en servicemanual till ett Wireless Keyboard och kan förbarma sig? Tar tacksamt emot en pdf via mail...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 23:51

Tyvärr tror jag inte att det finns några servicemanualer för Apple Bluetooth Keyboard då det knappast skulle löna sig för en tekniker att sitta och pilla isär tangentbordet, tvätta rent det och sedan torka det.

Förfarandet torde väl dock vara så när som på det samma som för de vanliga Apple Pro Keyboard. Insexskruvarna är av tumdimension, därav att de ligger mellan dina dimensioner i millimeter. Besök en välsorterad järnhandel som säljer satser med precisionsmejslar (insex) i tumdimension.

Angående saneringen av t-bordet kan jag inte tänka mig annat än att det räcker med en total isärtagning, rengöring och seriös torkning innan det används igen. Batterierna lär väl redan vara ur vid det här laget men det skadar ju aldrig att påminnas.

Det är för övrigt ganska fascinernde hur väl Apple sätter samman sina tangentbord. Vid isärtagning av vissa modeller får man lätt intryck av att de skulle varit tillverkade i ett och samma stycke.

Var försiktig vid isärtagningsmomentet då små plastclips och liknande gärna har en tendens att gå av, just vid isärtagandet av Apples tangentbord. Detta gällde iaf. de tidigare modellerna av Apple Pro Keyboard. Fler tips än så kan jag inte ge personligen då jag ej tagit isär den senaste modellen (varesig med eller utan BT). Däremot har jag skruvat isär i princip alla tidigare t-bord modeller från Apple med usb med gott resultat.

Lycka till.

Du hittade ingen hjälp i tidigare trådar? Exempelvis Tipset som Christopher Papastefanou skrev ihop för ett tag sedan?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 00:10

All ära till Christopher Papastefanou's tips, men man kan väl inte direkt påstå att det gjorde det lättare att plocka isär ett BT-keyboard som är baserat på senaste utförandet av Apple Pro Keyboard och därmed har en helt annan konstruktion än det två generationer gamla tangentbord som Christophers beskrivning berörde?

Även om principen givetvis är den samma.

Okidoki, sorry. Fick för mig att han berättade om vilka verktyg man behövde till de senaste tangentborden också...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 00:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Okidoki, sorry. Fick för mig att han berättade om vilka verktyg man behövde till de senaste tangentborden också...

Det var inget fel med ditt tips även om mitt inlägg kanske var dåligt formulerat. Det är ju helt rätt att läsa den mycket goda beskrivning Christopher Papastefanou skrev tidigare här på forumet. Inte alls menat så... sorry. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-06 10:43

Tack för tipsen. Har läst tidigare trådar med intresse. Skall ge mig ut och köpa tum-set. Trodde faktiskt att Apple "had gone metric"...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 11:14

Ett hett tips är väl att plocka med dig tangentbordet under armen när du besöker din lokala välsorterade järnaffär för att se om någon av deras nycklar passar direkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
På nyårsafton kom det gin & tonic & mer i tangentbordet.

Låter inte som en god drink. Vilken typ av Mer var det?

1
Bevaka tråden