Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postadresser från OS X:s Adressbok till Ericsson T610 (AppleScript AdresserTill610)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brorsan ville kunna föra över "snigel"postadresser från Adressboken i OS X till sin T610. Så jag gjorde nedanstående AppleScript som i Adressboken helt enkelt kopierar gatuadressen till fältet "Befattning" ("Titel" i Jaguar), samt postnumret och postorten till fältet "Företag". Dessa fält kan iSyncas med mobilens telefonbok (brorsans idé). Om gruppen "T610-adresser" existerar så kommer bara adresskort som tillhör den gruppen att behandlas.

*****
JAG INSÅG NYSS att "Titel" och "Företag" i telefonen rymmer YNKLIGA 15 TECKEN vardera. Det gör att det här skriptet blir av ganska BEGRÄNSAD NYTTA. Men jag ska modifiera skriptet för att underlätta att man klämmer in så mycket information som möjligt i det begränsade utrymmet.
*****

(Tips: För att undvika att husnumret trunkeras bort bör man skriva exempelvis "Tellusborgsv 28" snarare än "Tellusborgsväge". Ett annat smart sätt är att skriva husnumret först, enligt utländsk modell – "10 Evert Taubes" i stället för "Evert Taubes vä". En annan idé är att skippa onödiga mellanslag.)

Om någon vet en bättre lösning på detta så är brorsan intresserad.

Jag är inte AppleScript-kunnig, så skriptet kan säkert förbättras. Brorsan störs inte av att postadresserna lagras på två ställen i Adressbokens adresskort – annars skulle jag gjort skriptet så att det sparade undan adressboken i omodifierat skick som kunde återställas efter synkningen (kan ändå göras manuellt). Observera att eventuellt innehåll i "Befattning" ("Titel") och "Företag" blir överskrivet (men endast om det fanns någon postadress att kopiera). Om ett adresskort har flera postadresser så kopieras endast den första.

(* AdresserTill610
Kopierar Gatu- och Postadresser i Adressboken till fälten "Befattning" och "Företag",
som kan iSyncas med Sony Ericsson T610. (Mac OS 10.2–10.3)
Observera att "Titel" och "Företag" i telefonen bara rymmer 15 tecken vardera!
*)

set adressGruppen to "T610-adresser"
(* Om adressGruppen existerar kommer skriptet bara att behandla adresskort
   som tillhör den gruppen. Annars behandlas alla adresskort i adressboken. *)

tell application "Address Book"
	if the group adressGruppen exists then
		set personListan to the id of every person in the group adressGruppen
	else
		set personListan to the id of every person
	end if
	repeat with enPerson in personListan
		set Adressen to the first address of person id enPerson
		
		set postNumret to the zip of Adressen as text
		if postNumret is "missing value" then
			set postNumret to ""
		end if
		set postOrten to the city of Adressen as text
		if postOrten is "missing value" then
			set postOrten to ""
		end if
		
		if postNumret is not "" or postOrten is not "" then
			if postNumret is "" or postOrten is "" then
				-- den ena av dem är blank
				set postAdressen to postNumret & postOrten
			else
				set postAdressen to postNumret & space & postOrten
			end if
			set the organization of person id enPerson to postAdressen --> "Företag"
		end if
		
		set gatuAdressen to the street of Adressen as text
		if gatuAdressen is not in {"missing value", ""} then
			set the job title of person id enPerson to gatuAdressen --> "Befattning"
		end if
		
	end repeat
	save addressbook
	quit
end tell

Idéer till förbättringar (som jag inte tänker göra):
Automatiskt kopiera undan adressboken i omodifierat skick, kanske rentav kombinerat med att automatiskt köra iSync och sedan återställa.
Varna ifall det finns innehåll i "Befattning" eller "Företag" som riskerar att bli överskrivet (man skulle kunna skilja en verklig befattning eller organisationsnamn från en tidigare kopierad postadress genom att padda postadressen med mellanslag till minst 15 tecken och lägga till ett särskilt tecken som indikerar att det är en postadress (och som trunkeras bort i telefonen)).
Varna för att adresser trunkeras. Flytta automatiskt husnumret till före gatunamnet.
Ta bort mellanslag mellan bokstäver och siffror för att spara utrymme.
Ett kompletterande skript som i Adressboken kopierar (eller flyttar) adresserna åt andra hållet. Och ett skript som bara rensar fälten "Befattning" och "Företag".
Ett Droplet-skript som bara behandlar de grupper eller adresskort som släpps på det.
Eller behandla automatiskt bara den grupp som i iSync är vald för synkning.
Patcha T610:s telefonbok till att lagra postadresser ...

Senast redigerat 2004-01-23 12:01

Wow, ambitiöst! Har inte testat det själv, men om det fungerar så är det ju inte dumt alls. Men jag fattar inte hur Sony Ericsson kan göra en modern topptelefon som *inte* kan hantera postadresser (på vanligt sätt alltså) i telefonboken, fy på sig!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-01-06 09:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Wow, ambitiöst! Har inte testat det själv, men om det fungerar så är det ju inte dumt alls. Men jag fattar inte hur Sony Ericsson kan göra en modern topptelefon som *inte* kan hantera postadresser (på vanligt sätt alltså) i telefonboken, fy på sig!

Det och även att den inte hanterar noteringar tex födelsedagar utan tidsnotering utan över hela dagen..

Ja, man får ju anta att det knappast finns några tekniska problem som hindrar SE från att lägga till dessa funktioner i sina telefoner. Då åsterstår bara förklaringen att dom helt enkelt medvetet valt att inte ha dom funktionerna och det är detta som är så obegripligt. Varför inte ha som mål att göra telefonen så bra som möjligt?

Adrian B

Citat:

fattar inte hur Sony Ericsson kan göra en modern topptelefon som *inte* kan hantera postadresser [...] i telefonboken,

Förklaringen är enkel: Det skulle kunna fresta folk att gynna pappersindustrin och Posten AB på bekostnad av telekommindustrin ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Addicts brorsa
Adrian BFörklaringen är enkel: Det skulle kunna fresta folk att gynna pappersindustrin och Posten AB på bekostnad av telekommindustrin ...

Ja så måste det ju vara... (Nån får tala om från Nokia att dom genast måste sluta med den funktionen... )

1
Bevaka tråden