Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hardisk i G5?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 17:43

Jeg har tenkt å kjøpe ny hardisk til min G5 som knaker/bråker mindre. Lager alle Seagate s-ata hardisker så mye lyd?? Jeg vil ha samme prefs.... 160gb, s-ata. Noen gode alternativer?

Är du säker på att det är en Seagate. I min sitter det en Maxtor 6Y160MO...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 22:48

ja, det er en seagate Barracuda 7200.7 SATA - ST3160023AS Jeg har G5 single 1.8... har du 1.6??

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 22:56

Det sitter samma Seagate Barrracuda 7200.7 160GB S-ATA i min Dual 2GHz. Visst knattrar den och låter. Samtidig tror jag att G5:ans aluminiumchassi (som leder ljud bra) samt placeringen av hårddisken (högst upp mot taket) bidrar till den mängd av knattret som hörs från maskinen. Sätt samma hårddisk i ett G4 chassi (består av plåt innerst och plastskal utanpå) med placering i botten av maskinen, och du kommer troligtvis höra betyligt mindre av knattret. Detta borde Apple ha tänkt på när de konstruerade G5:orna.

Jag måste dock påpeka att min förra Seagate Barracuda 7200.7 120GB ATA disk lät betydligt mindre än S-ATA varianten på 160GB. Även då den sitter i G5:an.

Man får nästan intrycket av att Apple skulle ha köpt någon billig version av disken som låter mer. De knattrar ju ordentligt jämfört med andra hårddiskar jag använt. Notera att Seagate själva specificerar diskens ljudnivå till 25dBA, i likhet med de tidigare Barracuda diskarna (paralell ATA).

Det vore intressant att höra hur samma disk, köpt över disk, skulle låta i maskinen. Man får ju hoppas att det skulle låta precis likdant. Annars är det något som inte stämmer.

Det är dock mycket möjligt att G5:ans utförande där endast en aluminiumplåt isolerar ljudet, bidrar till att det knattrande ljudets frekvens sprider sig lättare till omgivningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
ja, det er en seagate Barracuda 7200.7 SATA - ST3160023AS Jeg har G5 single 1.8... har du 1.6??

Nej, jag har en Dual 2 Ghz.
Min disk låter inte nämnvärt, inte datorn i övrigt heller...

1
Bevaka tråden