Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tolererar inte att bli kallad Nazist

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kommer inte tillåta att jag eller någon annan som frivilligt driver 99mac blir kallad för nazist - det vill jag göra väldigt tydligt.

Livsstilsforumet är borta tills vidare. Låt oss koncentrera oss på MacWorld Expo 2004 SF imorgon istället.

Helt rätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 22:04

Häpp…
Det var värst, men fan så begripligt…
(Att livsstil försvann alltså, så det inte missuppfattas…)

Tomorrow… Tomorrow…

Om alla lugnar sig ett par sekunder och tänker efter:

- Det finns människor som lägger hundratals timmar frivilligt för att bygga sveriges bästa forum för macanvändare som behöver hjälp med sina datorer & programvaror.

- På 99mac har vi lyckats samla snart 250.000 inlägg i över 60 forum som handlar om Mac. Snacka om ett bra ställe att gå till om man har problem.

- När gänget som ställer upp för alla måste moderera diskussioner och inlägg som bryter mot alla forumregler och handlar om ämnen som verkligen inte vill ha på 99mac blir vi kallade nazister?

Jag förväntar mig en ursäkt ifrån den som skrev det i livsstil.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 22:10

Tycker du gör helt rätt, Björnström!
Stå på dig.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-01-05 22:10

Jag fattar ingenting, vad har hänt?

Någon har kallat Björnström för nasse och det gjorde honom så irriterad att han tog bort hela Livsstil?

Är det riktigt uppfattat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-05 22:16

Resumé:

Folk skrev inlägg/diskussioner i livsstil som togs bort utan förklaring.
Några blev sura och undrade varför - inläggen togs bort igen.

En person tände till och skrek ut något om Hitlerfasoner rakt ut till den anonyme moderator som raderade inlägg.

-> livsstil togs bort.

  • Medlem
  • 2004-01-05 22:17

Om det var nurell han syftar på kallade han INTE Björnström för nazist .....
men tråden som det stod i kanske är raderad??

Jag fattar inte vad det är frågan om?
Men men det ordnar väl sig.
Nu får vi koncentrera oss på expot.

Björnström,

jag förstår precis hur det känns och det var ett bra beslut.

mvh Tomas

Märkligt att de som påstår sig vara för yttrandefrihet är de som först nedlåter sig till att komma med personangrepp och andra idiotier som inte har i en öppen och konstruktiv debatt att göra. När de sedan med rätta blir modererade så påstår de sig vilja försvara rätten att uttrycka sig om vad som helst, när som helst och hur som helst och att allt annat är nazism och censur. Släng in frasen "högt i tak" någonstans bland okvädningarna så har du argumentationen i ett nötskal. Idioter. Stäng av dem tycker jag. Är de inte nöjda här så kan de själva sätta upp ett öppet forum, betala för linan, dator och program, ragga frivilliga och börja dra igång diskussioner och bröla på varann. Sedan drar vi dit och kallar dem för idioter och nassar i 14.000 inlägg och ser hur länge det forumet är öppet och omodererat...

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 22:28

Helt rätt, klart man inte ska behöva tåla något ens i närheten av det. Kanske vi kan inte bara ska koncentrera oss på Macworld utan även på att höja nivån på 99mac igen. Tycker den har varit på nedgång en hel del den senaste tiden. Då menar jag inte att det är moderatorernas fel...

Edit: schtavningen

Senast redigerat 2004-01-05 23:34
  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 22:30

Men en modereringskommentar är aldrig fel - men det är ju lite knöligt om det inte skriptas och det är väl inte gjort…
Kan man hjälpa till?

  • Medlem
  • 2004-01-05 22:40

PJW har lämnat 99mac... Hans avskedstråd togs bort... därav hela eländet.

Jag tillhör ju de som tycker att man ska moderera med måtta. Jag förstår dock verklign, och håller med om att, ingen ska behöva bli kallad nazist.

Men jag tycker kanske inte att det en helt optimal lösning att stänga ett helt forum för vad som är förflugna, om än väldigt olämpliga ord.

Jag hoppas att 99mac hittar en bra lösning på vad som anses som acceptabelt. Framför allt tror jag att moderatorerna måste vara tydliga i varför de tar bort en tråd/inlägg.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-05 22:42

Ibland kan det vara svårt att sätta gränser, men gränser måste tyvärr finnas. Även i en demokrati. Björnström och co som startat detta forum har satt upp regler för hur forumet ska annvändas och som jag hoppas på alla läste igenom när vi blev medlemmar. De reglerna är de som gäller och det är upp till var och en att följa dessa. Livstidsforumet har för min del varit trevligt på alla sätt och jag har själv skrivit de flästa av mina inlägg där. Men (rättfärdig som jag är) så har jag alltid slutat skicka inlägg till trådar som börjar balla ur. Det krävs balans i detta med precis som i mycket annat. Jag kommer att sakna livsstil och hoppas att den kan komma tillbaka när allt lugnat ner sig och att alla har fått en liten näsbränna och bättrar sig så att "ny Nazisten" (han måste vara ny Nazist eftersom han inte var Nazist för några dagar sen) Björnström blir glad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 22:46

Att jämföra med Hitler är förstås uppåt väggarna! Men jag tycker förfarandet med att trådar bara försvinner utan förklaring känns knepigt... Råkade ut för det en gång och förstod inte varför (Det fanns ingen dispyt, inga svordomar eller påhopp...)??? Det borde finnas ett "kvitto" eller en kommentar om varför de tas bort.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 22:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
PJW har lämnat 99mac... Hans avskedstråd togs bort... därav hela eländet.

Trodde han tog bort den själv.
(man gör ju det om raderar första inlägg… Vi har inte fått storm i ett vattenglas här?)

Jag håller med - det bör finnas ett PM, en kommentar eller liknande.

Den dag vi hittar tillräckligt med folk att driva siten ska vi införa det direkt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-05 22:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
.... utan även på att höja nivån på 99mac igen. Tycker den har varit på ned gång en hel del den senaste tiden.

Räkna in mig!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-01-05 22:59

Björnström,

Jag kan förstå att det inte känns så kul att bli kallad det ena och andra när du försöker skapa ett så bra forum som möjligt.

Samtidigt tycker jag faktiskt att du överreagerar när du stänger hela Livsstil.

Helt rätt. Här koncentrerar vi oss på Mac och dess tillbehör.

Visst finns väl 99forum.com kvar för diskussioner kring allt vardagligt?

Edit: hmm ..har det självdött eller ?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-05 23:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Helt rätt. Här koncentrerar vi oss på Mac och dess tillbehör.

Visst finns väl 99forum.com kvar för diskussioner kring allt vardagligt?

Hard Mac Cafe finns åxå! Där verkar dom inte vara så noga.

För den som vill veta hur diskussionen började innan den ballade ur: http://www.hardmaccafe.com/viewtopic.php?t=1054&postdays=0&postorder=asc&start=0

En diskussion om hur det ska gå till när saker och ting raderas tror jag vore på sin plats, även om en del raderingar har varit fullständigt begripliga.

Mjo, jag kan tycka att det är lite mycket att ta bort hela livsstil, men jag kan samtidigt förstå hur det känns.
Det är Fan inte kul när folk anklagar en för att stå för nåt man inte står för att alla ens åsikter inte faller alla på läppen.
Jag hoppas att livsstil kommer tillbaka snart och jag hoppas att Björnström får en ursäkt även om det nog inte är troligt.

Livsstil är ju inte raderat - det är bara tillfälligt borttaget. Vi låter situationen lugna ner sig och koncentrerar oss på allt kul som kommer imorgon!

Jag vill ju lansera 99mac version 4.0 som vi jobbat så mycket på istället för att bråka med olydiga medlemmar.

  • Medlem
  • 2004-01-05 23:17

Det var ju INTE Björnström han kallade Adolf Hitler utan det var en undran om hur moderationen drevs i de trådar som PJW och nixon skrev.... om varför dom försvann?
i dom fanns inget felaktigt ej heller någon förklaring till hur de alla helt plötsligt försvinner.Det är inte så konstigt att man reagerar lite då...... även om det är dumt att ens använda sig av ord som Adolf H.
Nu hoppas jag att (vi) kan få ordning på detta forum igen så det fungerar.... Jag tyckte det var ganska bra med Livsstil så där lite i skymundan... ingen behövde läsa nåt där om man inte sökte upp den.
Ser fram mot "nya" 99mac som är i görningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 23:17

Oj! Borta från forumet en dag och så möts man av detta när man återvänder efter en heldag ute på stockholms isar. :rolleyes:

Utan att veta vad som riktigt skett tror jag att det var vettigt att stänga Livsstil för att fokusera forumets innehåll kring Mac. Visst är det trevligt att kunna diskutera annat. Tyvärr tycks dessa "avslappnade diskussioner" ha biragit negativt till forumet som helhet. Det finns trots allt gott om andra forum som inriktar sig på 99% Livsstilsdiskussioner.

Nu siktar vi på Expot istället!

Nu har jag skrivit tre nyheter för att lugna ner mig

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 23:29

Mac är livsstil nog för mig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-05 23:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Mac är livsstil nog för mig.

Fel! Mac är livet!

Bevaka tråden