Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik !

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis fått hem min Powerbook G3/266 som jag nyligen handlat. Vad som förbryllar mig, är att en så "ny" Mac inte har USB-portar, eller är dom gömda på något listigt ställe ?
Om inte, finns det något fungerande PC-card->USB att köpa.

Hälsningar

Per S

Ingen USB enligt http://www.mactracker.ca/

Det finns PCMCIA Cardbus-kort som ger dig USB. T ex så säljer Macoteket.se.
Tänk på att sätta så tydliga rubriker som möjligt på trådarna, typ "Ingen USB på min PowerBook 233?" så underlättar du för alla som läser.

Lycka till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det finns PCMCIA Cardbus-kort som ger dig USB. T ex så säljer Macoteket.se.
Tänk på att sätta så tydliga rubriker som möjligt på trådarna, typ "Ingen USB på min PowerBook 233?" så underlättar du för alla som läser.

Lycka till!

Tack för tipset !

Brukar få dåligt med respons på de frågor jag ställer, tänkte att en kvällstidningsrubrik skulle locka många att läsa frågeställningen

Nu finns det USB 2.0 på datorn, fungerar både på OS 9.2 och X
Eftersom jag är allergisk som privatperson mot Macotekets alldeles för höga prissättning, så fanns ett kort som fungerar på Clas Ohlson för 495 kronor.
kan kanske vara ett tips för alla med powerbook utan USB.

Per S

Äldsta Powerbook med USB är Lombard, den tunnare svarta med "bronze keyboard", hastigheter 333 och 400 MHz. Det är för övrigt också den sista med SCSI.

USB via PCMCIA, är inte det sånt som bara funkar ibland? Jag tycker att jag ser massor av produkter som kräver att det skall vara inbyggd USB, inte tillagt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander:
Nu finns det USB 2.0 på datorn, fungerar både på OS 9.2 och X
Eftersom jag är allergisk som privatperson mot Macotekets alldeles för höga prissättning, så fanns ett kort som fungerar på Clas Ohlson för 495 kronor. [...]

Instämmer! Macoteket är oftast bra, men de har en del grejer som kan "ge allergi" som man lika gärna kan köpa billigare i "pc-träsket".
Jag tänkte faktiskt tipsa om Clas Ohlsons kort, men du har ju löst det på ett briljant sätt själv. Att kortet fungerar under OS 9 betvivlar jag inte, men är du säker på att det då stöder USB 2-hastighet eller blir det inte enbart USB 1-hastighet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Instämmer! Macoteket är oftast bra, men de har en del grejer som kan "ge allergi" som man lika gärna kan köpa billigare i "pc-träsket".
Jag tänkte faktiskt tipsa om Clas Ohlsons kort, men du har ju löst det på ett briljant sätt själv. Att kortet fungerar under OS 9 betvivlar jag inte, men är du säker på att det då stöder USB 2-hastighet eller blir det inte enbart USB 1-hastighet?

Hastigheten är inte så viktig på en G3/266 Powerbook av förklarliga skäl (långsam dator behöver inte ferarridelar).
Jag är nöjd med att kunna tanka över bilder från min digitalkamera när minneskortet börjar bli fullt, sen att man kan redigera bilderna i PS är ju ett +

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Äldsta Powerbook med USB är Lombard, den tunnare svarta med "bronze keyboard", hastigheter 333 och 400 MHz. Det är för övrigt också den sista med SCSI.

USB via PCMCIA, är inte det sånt som bara funkar ibland? Jag tycker att jag ser massor av produkter som kräver att det skall vara inbyggd USB, inte tillagt.

Jag är nöjd med kortet då jag kan tanka bilder från digitalkameran och använda min Hp 7350-skrivare.
Självklart får du skicka en nyare Powerbook till mig så slipper jag skämma ut mig genom att använda jättegamla Macdatorer, som tyvärr är det enda som passar plånboken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander:
[...] Självklart får du skicka en nyare Powerbook till mig så slipper jag skämma ut mig genom att använda jättegamla Macdatorer, som tyvärr är det enda som passar plånboken.

Hehe!
När du har slutat skämmas och börjat vänja dig kan du ju hämta upp min gamla Performa 450. Den funkar väl på sin höjd som Tetris-spelmaskin...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar R.:
[...] USB via PCMCIA, är inte det sånt som bara funkar ibland? Jag tycker att jag ser massor av produkter som kräver att det skall vara inbyggd USB, inte tillagt.

Jo, det kan nog vara så ibland på vissa produkter som kanske behöver lite mer ström än den som kan levereras av ett pci- eller pc card-kort.
De (få) erfarenheter jag har av USB-enheter som säger att de enbart funkar med original-USB-macar är att de funkar ändå alldeles utmärkt med USB-kort. Jag tror bara det är ett sätt för vissa tillverkare att avsäga sig eventuella problem samt att de inte ens har testat produkten med USB-kort. Därför är det bra med öppet köp...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Hehe!
När du har slutat skämmas och börjat vänja dig kan du ju hämta upp min gamla Performa 450. Den funkar väl på sin höjd som Tetris-spelmaskin...

Jo, det kan nog vara så ibland på vissa produkter som kanske behöver lite mer ström än den som kan levereras av ett pci- eller pc card-kort.
De (få) erfarenheter jag har av USB-enheter som säger att de enbart funkar med original-USB-macar är att de funkar ändå alldeles utmärkt med USB-kort. Jag tror bara det är ett sätt för vissa tillverkare att avsäga sig eventuella problem samt att de inte ens har testat produkten med USB-kort. Därför är det bra med öppet köp...

Kortet har uttag för extern strömkälla , så när det inte funkar som det skall, så kan man tillföra Ström till kortet. Givetvis funkar det ju bara hemma, det är ju inte så kul att koppla in massa sladdar på en bärbar dator, speciellt om man kör den på batteri !
Har ett exempel där kortet går bet: jag har en extern låda för 2,5" hårddisk, den orkar inte kortet driva utan extra ström.

1
Bevaka tråden