Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intryck av PB 12" rev B sådär rent allmänt tack!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag frågade er tidigare om hur den lät och fick bra svar på det. Men nu vill jag ha rent allmäna intryck av den också. Jättegärna från nån som haft/har både rev A och B men alla intryck är såklart välkomna.

Värmeutveckling, skärm, airportprestandan, tgb osv. Allt!

Liten skärm, nästan FÖR liten att ARBETA med men har man tillgång till externskärm, som jag har så är den perfekt!
Jag har bara 256 mb RAM i min och det märker man direkt att det inte håller! Uppgradera gärna, om du köper en. Snygg, både att använda som stationär och bärbar dator. Med Apple Bluetooth keyboard och mus är den kanon!

Prestandan: Jag har ingen mac att jämföra med eftersom jag precis switchat, men den är nästan slö, tycker jag. Photoshop och Fireworks och Dreamweaver är DÖDEN att behöva starta upp! Kanske beror på RAM-minnet, vad vet jag. Spel funkar dock klockrent, Halo och Tiger Woods t.ex.

I överlag är jag nöjd.
4/5 Hallon får den av mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-04 13:40

Rent allmänt helt jättesuverän. Otroligt snygg och smidig till att börja med.

Har ej testat Airport ännu.

Hade lite betänkligheter angående fenomenet med skärmen som beskrivs i testet här på 99mac, alltså att den är ljusare nertill än upptill. När jag jämfört med andra bärbara, bl. a. HP Omnibook 6000 och en Acer ser jag att de har precis samma fenomen. Tror egentligen att jag reagerade mest på det för att jag läst om det innan mitt köp... I övrigt är skärmen skarp och med bra ljusstyrka, kalas helt enkelt. Inga problem att den skulle kännas för liten. Skall dock komplettera med extern skärm vid stationärt bruk och längre sessioner med bildbehandling exempelvis.

Tangentbordet är fantastiskt bra! Mycket "snabbskrivet" och skönt, kan inte bli annat än full poäng.

Värmeutvecklingen är absolut inga problem. Har inte haft rev A så jag kan inte jämföra men det är i alla fall inga problem med min rev B.

Högtalarna ger riktigt bra ljud och tryck för att vara bärbar dator.

Batteritiden är inte världsbäst dock. Får efter uppladdning ca 2.14 på batterimätaren, har 768MB RAM och Jaguar 10.2.7. Verkar dock inte vara onormalt när man läser andras värden här på forumet. Har inte testat med Panther ännu som sägs öka batteritiden rätt kraftigt.

Bluetooth funkar finemang. Surfat och e-mailat via min Sony Ericsson T68i och det är inga som helst problem.

Sammanfattningsvis ett stycke ingenjörskonst och en riktig mumsbit som du dessutom kommer få många uppskattande kommentarer om från din omgivning

Rev.A Batteritiden vart bättre med Panthern. Instämmer med föregående talare i allt. Ljudet är är suveränt bra, har inte hört så bra ljud i någon annan laptop.
Helt klart den bästa BÄRbara datorn på marknaden idag. Det enda som jag vart missnöjd med var dessa förbaskade gummipluppar/fötter som lossnade efter ett tag på undersidan, gjorde nya av 1,5mm tjock gummiduk (jobbet) med en såndäringa håltång o klistrade fast nya med superlim, vart riktigt bra, inga lösa pluppar längre.

Rev A. 640MB, DVD/CDRW, 30GB disk eller nåt sånt.

Bra : Tangentbordet. Airport Extreme. Kvick. Styrplattan. Anslutningsmöjligheter. Slot-in cd. Högtalarna.
Dåligt : SGF:erna lossnade och jag fick skicka in hela maskinen för att få det fixat, vilket ledde till att Apple bytte ut hela undersidan, styrplattan och troligen också tangentbordet. Tog inte en vecka iofs och kostade ingenting mer än min tid. Varm blir den också. Skärmen är lite bökig ibland eftersom den inte är världsmästare på betraktningsvinklar och sånt.

Summasumarum : jag är rånöjd. Den är lätt, batteritiden räcker bra, man kan så gott som alltid koppla upp sig mot någonting och är man ute och reser kör man med batterier och då använder man inte CPU'n i maxhastighet och datorn blir aldrig särskilt varm.

SGF:erna?

Joacim: SGF-erna? Vad är det?

Fyller på lite:
Jag får typ 3 - 3:30 timmars batteri-tid vid "natt-surfning" i sängen
Den blir faktiskt rätt varm, speciellt när man har en massa program i gång och kör den hårt! Men inte så det stör.

En fråga också:
Hur mycket märker jag i prestandaökning om jag stoppar i 512 mb extra minne?

Det är sant som dom tidigare inläggen säger. 12":aren är en underbar liten sak. Jag fullständigt älskar min. Mycket bra program följer med. Jag har börjat jobba lite med iMovie och iDVD För att sätta ihop bilderna från min nya kamera. Underbar att ha i knät, lätt att bära med.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-04 20:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Joacim: SGF-erna? Vad är det?

Jag tippar på "sugfötterna", alltså "gummiplupparna" på undersidan.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-01-04 22:45

Mer summeringar av iBooken, jag köper ju antaligen en snart :). Det intrycket jag fått av min brors iBook G3 14" 700, har ju varit underbara. Sade till mig själv i feb förra året att jag skall ha en sån! Nu i Jan - Feb kommer jag till 90% köpa mig en iBook 12" G4. Jag smälter nästan av längtan :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 23:19

Har senaste PB 12" Fläkten ingen problem när man kör senaste Panther. Värmen märks, men spelar boll. Skärmen liten, men det är ju 12" ju. Kass mottagning på airportkortet tycker jag.. Men nöjd annars!!!

Stör mig lite på skärmen och alla "externa" i huset är upptagna - kanske får införskaffa en ny. Annars är jag också helnöjd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Jag tippar på "sugfötterna", alltså "gummiplupparna" på undersidan.

Små GummiFötter.....

1
Bevaka tråden