Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av eller gå ner i vila???

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2004-01-05 17:51

Finns det några fördelar med att låta PB.n stå i vila snarare än att stänga och sätta på varje gång den används eller ej?

Tacksam för ett beskrivande svar!

// Guilty, switcher

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-05 18:29

Jag stänger aldrig av PB:n utan viker bara igen locket. Några sekunder efter lucköppning är mejlen kollade – vilket skulle ta mer än en minut vid kallstart.

Enda gången jag gör omstart är då jag gjort programvaruuppdateringar.

Med OS9 fanns behov av att starta om då och då för att kunna hålla burken stabil men det ska inte, och verkar inte, behövas med osx.

Ursprungligen av pekka:

Jag stänger aldrig av PB:n utan viker bara igen locket. Några sekunder efter lucköppning är mejlen kollade – vilket skulle ta mer än en minut vid kallstart.

Enda gången jag gör omstart är då jag gjort programvaruuppdateringar.

Med OS9 fanns behov av att starta om då och då för att kunna hålla burken stabil men det ska inte, och verkar inte, behövas med osx.

Jo det behövs fortfarande då och då om man kör lite tyngre program och speciellt om man inte har fullt utbyggt minne. Annars segas datorn ned av cache/swapfiler buffers och loggfiler.

Ursprungligen av pekka:

Jag stänger aldrig av PB:n utan viker bara igen locket.

Samma här. Jag nästan aldrig haft min iBook avstängd alls på över ett år. Det har nästan bara varit när man ska in och meka i datorn (som att stoppa i mer minne). Annars är det bara vila och åter vila som gäller. Och då cyklar jag med den varje dag.

Däremot startar jag om den ibland, en gammal vana från pre-OS X-tiden som antagligen är onödig, men det brukar frigöra en hel del diskutrymme om inte annat.

Ursprungligen av odin:

Eller är jag helt fel ute? Sitter det en special-byggd hårddisk i ipodden?

Näe, du är inte fel ut, det var en vanlig 1,8"-disk från Toshiba som sattes (och sitter) i iPoden.

Stänger aldrig av min PB12. Den är alltid redo när jag behöver den. Kan inte se någon anlednig att stänga av den. Datorn måste finnas där när jag vill och när jag får ett annfall. Vilket händer väligt ofta.

Förr i tiden vet jag att folk alltid sa att man skall inte flytta datorn i vila och absolut inte bära omkring på den i sin väska etc. Detta förklarades med att hårddisken kunde förstöras då. Jag tror att man menade att läsarhuvudet ligger så nära skälva skivan att vibrationer/rörelser kunde få läshuvudet att slå i på ett skadligt sätt. Jag vet inte om samma gäller fortfarande. Det vore emellertid intressant att höra åsikterna från folk som verkligen har koll på vad dom talar om i detta sammanhanget. Onekligen vore det skönt om man alltid bara satte burken i vila. Som det nu är stänger jag av den när jag bär omkring på den i min väska.

MVH/macswede

Hårddiskar parkerar läshuvudet vid vila för att undvika att hårddisken skrapas.

Jag har alltid min TiBook i vila när jag bär omkring den och har inte märkt några problem.

Jag skulle bara oroa mig för hårddiskskada om datorn utsattes för våld under drift eller om jag fick ett oväntat spänningsfall medan jag skrev till hårddisken (med korrupt data / innehållsförteckning som följd).

Jag har den alltid i vila och har gjort så de senaste ett och ett halvt åren med tre olika Apple laptops. Har aldrig varit några problem. De här datorerna är (till skillnad från pc-laptops) gjorda för att gå ner i vila när man inte använder dem.

Låt era datorer sova, men döda dem inte!

Ciryon

Mina datorer, både stationär och iBook får alltid vila..
Bara om jag skulle vara borta längre tid, (utan dator) och vid risk för åska stänger jag av dem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-01-05 21:01

Tack för alla svar såhär långt...

Min 12:a ska få vila mycket oftare!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-05 21:07

Apropå farhågorna om att flytta datorer i vila så har min pb rest åtskilliga mil i bil, flyg och till fots i vila. Har aldrig haft några problem, trots att min förra pb fick rejäla smällar vid några tillfällen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-05 21:09

Det var väl förr i den mörka PC forntiden man var tvungen att "park" hårdisken för att den inte skulle gå sönder... MS DOS var inte så sexigt...

  • Medlem
  • 2004-01-05 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av macswede
Förr i tiden vet jag att folk alltid sa att man skall inte flytta datorn i vila och absolut inte bära omkring på den i sin väska etc.
MVH/macswede

Det har jag också hört en hel del om, men när Apple släppte iPoden kan man nog släppa denna tanke. iPoden har ju hårddisk och den kan man ju till och med springa med utan problem.

Eller är jag helt fel ute? Sitter det en special-byggd hårddisk i ipodden?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 19:15
Ursprungligen av odin:

Det har jag också hört en hel del om, men när Apple släppte iPoden kan man nog släppa denna tanke. iPoden har ju hårddisk och den kan man ju till och med springa med utan problem.

Eller är jag helt fel ute? Sitter det en special-byggd hårddisk i ipodden?

HD:en i iPoden arbetar knappt. Den fyller bara på ett 32 Mb:s Ramminne. Annars hade batteriet bara funkat i nån timme.

*Ibland så dyker messerschmitten fram ur mitt mörka inre* =o)

Är det förresten någon som har koll på hur mycket ström en dator drar i vila? Jag har en PM G4, och har försökt få reda på vad den drar, men har inte hittat några tydliga svar.

Frågan är ju relevant både ur ekonomisk synvinkel och ur miljösynpunkt.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Är det förresten någon som har koll på hur mycket ström en dator drar i vila? Jag har en PM G4, och har försökt få reda på vad den drar, men har inte hittat några tydliga svar.

Frågan är ju relevant både ur ekonomisk synvinkel och ur miljösynpunkt.

Min iBook drar 11 W i vila dvs 90 tim på en kWh, ca 75 öre.

  • Medlem
  • 2004-01-06 01:49

Den pömsar ju dessutom så sött med lilla lampan, det kan jag inte vara utan.

  • Medlem
  • 2004-02-13 21:59

Jag har en Creative Jukebox 2, vilken har en HD. Den pajar ju inte.
Man känner att den drar igång när man byter spår eller album, liknande en
vanlig HD. Men som sagt den kan man bära med sig i "vila" om man nu kan
säga det i detta fallet och när man har den på!

Med två PowerBook G4 under tre års tid (G4/400 och G4/550) som aldrig stängs av utan bara får gå i vila med nedfällt lock har jag aldrig haft några problem. Datorn plockas upp och ner ur väskan flera gånger per dag, åker bil, transporteras i trappor och kan behandlas oavsiktligt omilt då och då. Men trots detta inga problem alltså.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-14 00:33

Senast jag stängde av min iBook var nog när jag satte i ett Airport-kort i den... för snart ett halvår sedan.
Annars har det bara varit viloläge som har gällt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 00:40

Min PowerBook 100 i vila fick sin hårddisk förstörd efter att jag cyklat ett par mil varje dag i några månader med den på pakethållaren. Uppgraderare sen till en 80Mb hårddisk, de ni! Detta var i början av 90-talet och min dator hade inbyggt modem. Ljusår före alla PC på alla fronter.

Hade problem när jag skiftade till OS X eftersom jag sedan OS 6 lagt mig till med vanan att starta om datorn några gånger per dag. Föredrar fortfarande att ha min PB 12" avstängd vid transporter utanför ytterdörren. När badbollen dyker upp alltför frekvent (mer än en gång per timme) har jag som rutin att göra en omstart, mer av vana än något annat. Kontentan är att min stationära iMac G4 alltid är på medan min PB 12" är avstängd när den är utomhus och i väska.

Personligen brukar jag starta om datorn ca varannan vecka, detta i samband med programuppdateringar, annars har jag alltid datorn i vila. Jag märker dock att ju längre tiden går, desto långsammare blir min iBook. Det är dock en marginell skillnad, men ändå märkbar. Viloläget är dock underbart, otroligt skönt att slippa sitta och vänta på att datorn skall starta upp. Sparar många timmar om året på att slippa vänta på att datorn skall starta...

//fredrik

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-02-16 00:20

Jag stänger för det mesta av min G5:a! För den anledning av att vi har nått svaj på elnätet här, i Viloläge kan min dator starta upp titt som tätt av någon anledning. Kan vara att jag har för många förlängningssladdar och mellan proppar. Men annars är Viloläge är KUNG!

1
Bevaka tråden